احیای ۲۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان

مدیر ستاد پشتیبانی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای دشت‌های خوزستان و ایلام گفت: در سال جاری کار احیای بیش از ۲۱ هزار هکتار از اراضی انجام شده است.

احمد مطیعی عنوان‌کرد: ‌طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از سال ۷۵ در سفر مقام معظم رهبری به استان در قالب ۷ بخش به تصویب رسید که این بخش‌ها شامل دامپروری و امور شیلاتی، بازاریابی و صنایع کشاورزی، منابع‌طبیعی و آبخیزداری، مکانیزاسیون، آموزش و ترویج تحقیقات کشاورزی و خدمات آب و خاک و زیربنایی است.

وی افزود: هم‌اکنون فقط بخش خدمات آب و خاک و امور زیربنایی در حال اجرا است که از ابتدای تصویب با تایید ۵ وزارتخانه مربوطه، مبلغ ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد. در سال‌های پس از تصویب این طرح، دولت‌ها کم و بیش به بخش کشاورزی توجه کردند و تحت عنوان این طرح اعتباری اختصاص یافت.

مطیعی بیان‌کرد:‌ در سفر دولت نهم به خوزستان در سال ۸۶، اعتبار ویژه‌ای به این طرح اختصاص یافت و از سال ۸۷ در اختیار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت اما طی این دو سال فقط ۴۵ درصد اعتبار، معادل ۹۴۳ میلیارد ریال پرداخت شد.

وی ادامه‌داد: پس از آن با توجه به گستردگی طرح، اجرای آن به موسسه جهاد نصر و شرکت‌های تابعه آن واگذار شد. براساس موافقت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو این طرح در محدوده‌ای که وزارت نیرو شبکه اصلی را ایجاد کرده، اجرا می‌شود.

مدیر ستاد پشتیبانی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خاطرنشان‌کرد:‌ در ابتدای تصویب این طرح، سطح اراضی آبی از ۶۱۰ هزار هکتار به یک میلیون و ۱۸۷ هزار هکتار رسید که این میزان با توجه به کشت محصولات کشاورزی در خوزستان در دو نوبت تابستانه و پاییزه تعیین شده است.

مطیعی گفت: ‌۸۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت کل اراضی و نه اراضی واقعی است که منظور همان مجموع کشت دو فصل و سطح زیرکشت آن است. ۵۰۰ هزار هکتار از این اراضی در محدوده دشت‌های خوزستان و ۵۰ هزار هکتار در دشت‌های ایلام واقع می‌شود.

وی با بیان این‌که کمبود اعتبارات عامل اصلی کندی روند اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بوده است، اظهارکرد: طی سال‌های ۸۹ تا ۹۱ اعتبارات خیلی کم بود اما میزان قراردادها تا پایان ۹۲ به ۱۷۵ هزار هکتار رسید.

مدیر ستاد پشتیبانی طرح ۵۵ هزار هکتاری افزود: سال‌گذشته طی سفر دولت یازدهم اعتبار ۱.۵ میلیارد دلاری برای اجرای این طرح برای مدت ۳ سال اختصاص یافت که برای امسال ۵۰۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده و تاکنون ۲۵۰ میلیون دلار پرداخت شده است.

مطیعی اظهارکرد: ‌این طرح هم‌اکنون در اراضی پایاب سدهای ۱۸ شهرستان اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ امسال برای اجرای طرح مقام معظم رهبری ۳۶ آگهی برگزاری مناقصه منتشر و کار اجرا به ۱۷ پیمانکار بومی واگذار شد. سال‌گذشته ۱۷۵ هزار هکتار به شرکت‌های پیمانکاری واگذار شد اما به دلیل کمبود اعتبارات فقط ۷۵ هزار هکتار آن اجرا شد.

مدیر ستاد پشتیبانی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری بیان‌کرد: میزان قرارداد منعقد شده تاکنون به ۲۸۰ هزار هکتار افزایش یافته است. خوشبختانه از خردادماه تا پایان شهریورماه امسال ۲۱ هزار هکتار از اراضی احیا شده که این سطح اجرا شده در طول اجرای این طرح بی‌سابقه بوده است.

مطیعی با اشاره به اشتغال حاصل از اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ نیروی کار به‌طور مستقیم در کارگاه‌های این طرح به‌کار گرفته شده‌اند که ۸۸ درصد از آن‌ها بومی هستند.

وی خاطرنشان‌کرد:‌ در تعریف استاندار از نیروی بومی، این نیروها به کسانی اطلاق می‌شود که اهل خوزستان و ساکن در آن استان باشند و فرقی نمی‌کند که در کدام شهر باشند، اما مابقی نیروهایی که غیربومی هستند مربوط به نیروهای ثابت شرکت‌های پیمانکاری می‌شوند.

https://hoorkhabar.ir/487372کپی شد!
98
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.