لحظه به لحظه با مذاکرات وین؛ رسانه‌های غربی:ایران به دنبال تمدید مذاکرات نیست/ کری قبل از سفر به وین با فابیوس و سعودالفیصل دیدار می‌کند

شهر وین از روز سه‌شنبه – (۲۷ آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و ۶ کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) بود.

در اولین روز دور جدید مذاکرات پس از برگزاری ناهار کاری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، معاونان ظریف رایزنی‌های دو جانبه‌ای را با آمریکا، چین و اتحادیه اروپا داشتند.

در همین راستا معاونان وزیر خارجه کشورمان یک دور مذاکره با هیئت آمریکایی برگزار کردند که که ویلیام برنز قائم مقام سابق وزارت امور خارجه و وندی شرمن قائم مقام وزیر خارجه آمریکا در این دیدار حضور داشتند.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

۱۳:۵۲ هشت نفر از طرفداران گروهک تروریستی منافقان لحظاتی پیش در نزدیکی محل مذاکرات هسته‌ای در شهر وین تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار سر دادند.

۱۳:۴۰یک روزنامه لندنی به نقل از منابعی ایرانی اعلام کرد که تمدید مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به «۱+۵» بدترین گزینه برای طرف ایرانی به شمار می‌رود.

۱۳:۲۹ یک منبع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات وین، به خبرگزاری ریانووستی روسیه گفته است که ایران به‌دنبال تمدید مذاکرات نیست.

۱۳:۱۴ روزنامه گاردین انگلیس در گزارشی نوشته که ایران، آمریکا و قدرتهای جهانی که در وین درحال مذاکره هستند به یک توافق تاریخی و جامع که می‌تواند به یک موضوع ۱۲ ساله پایان دهد نزدیک هستند.

۱۲:۰۳ ایزدی: ضرورت تعیین تکلیف لغو یا تعلیق تحریم‌ها توسط دولت یا کنگره در توافق نهایی وین/ کنگره به دنبال سلب اختیار از اوباماست.

۱۳:۱۸ وزارت خارجه چین نسبت به اجماع نظر برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرد.

۱۲:۲۰اگرچه این توافق کلی برخلاف پیش بینی مسئولان ارشد دولت، هیچ گره‌ای از گره‌های اقتصادی کشور را نمی گشاید ولی حقانیت و موضع نظام در بی اعتمادی به آمریکا در بعد داخلی و خارجی کاملا اثبات می‌شود و…

۱۲:۰۲ وزیر خارجه روسیه گفت که بحران اوکراین در پی سیاست‌های غرب با هدف تامین اهداف خود به وجود آمد.

۱۱:۴۶در حالی که یکی از موارد مورد توافق طرفین در مذاکرات هسته‌ای محرمانه باقی ماندن محتوای مذاکرات است اما به نظر می‌رسد طرف آمریکایی به این مساله چندان پایبند نیست و گزارش‌های مفصلی از روند مذاکرات به هم‌پیمانان خود به ویژه اسرائیل و عربستان ارائه می‌کند.

۱۰:۵۵پایگاه خبری نشنال ژورنال در گزارشی استفاده از ابزارهای تقنینی، توسل به اراده غیر الزام آور کنگره و استفاده از اختیارات کنگره در تخصیص بودجه را به عنوان ابزارهای کنگره برای مقابله با توافق هسته‌ای خوانده است.

۱۰:۰۶عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اختلافات موجود بین کنگره و دولت آمریکا و تمایل آنها برای تمدید مذاکرات تا زمان روی کار آمدن دولت بعدی‌شان مانع از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات است گفت: اتحادیه اروپایی، چین و روسیه باید فکری به حال خود کنند.

۰۹:۵۴ امروز چهارشنبه قرار است سید‌عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی‌ها در خصوص راه‌حل جامع هسته‌ای با نمایندگان روسیه، آلمان، فرانسه و انگلستان به صورت دوجانبه به گفت‌وگو و رایزنی بپردازند.

۰۹:۵۳ «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گزارش کرد که سفر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به وین برای پیوستن به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) به تعویق افتاده است.

۰۹:۵۱ اندیشکده کارنگی با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان «ایران در صورت عدم دستیابی به توافق هسته‌ای چه اقداماتی را صورت خواهد داد» به طرح مسائلی پرداخته که در شرایطی که توافق جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ حاصل نشود، در سطح جامعه بین‌المللی رخ می‌دهد.

۰۹:۵۱ خبرگزاری فرانسه طی گزارشی با اشاره به آغاز تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در وین، این مذاکرات را ماراتنی دیپلماتیک با نتجه‌ای نامعلوم ارزیابی کرد.

۰۴:۳۴ «جف راتک» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد نحوه برداشته شدن تحریم‌های ایران، می‌گوید: «اگر مذاکرات ۱+۵ با ایران به توافقی منجر شود، دیدگاه ما این است که بهتر است تحریم‌ها در ابتدای به جای برچیده شدن، تعلیق شوند. تنها زمانی که اطمینان یابیم که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است، برای لغو تحریم‌ها اقدام خواهیم کرد.»

۰۲:۲۴ کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای، قطعنامه‌ای ضدایرانی را به رای گذاشت که با آرای حداقلی به تصویب رسید.

۰۱:۲۴ روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، نوشته است که لغو تحریم‌های شورای امنیت مشروعیت تحریم‌های یکجانبه را از بین می‌برد و به همین جهت آمریکا نباید با لغو این تحریم‌ها در مرحله اول توافق، موافقت کند. این روزنامه همچنین نوشته است که بر اساس توافق ژنو آمریکا تنها ملزم به لغو تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای است، اما اغلب تحریم‌های وضع‌شده، به چند دلیل و نه فقط به دلیل مسئله هسته‌ای، علیه ایران اعمال شده‌اند.

۰۱:۱۷ شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا در گزارشی با موضوع روند مذاکرات هسته‌ای، سفر احتمالی «جان کری» وزیر خارجه این کشور به محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای، نوشته است که انجام این سفر می‌تواند به معنی آن باشد که توافق هسته‌ای جامع در دسترس است.

۰۱:۰۷ «جان کری» وزیر خارجه آمریکا می‌گوید در جریان سفر به لندن، مذاکراتی خوبی با همتای انگلیسی خود در مورد پرونده هسته‌ای ایران داشته است.

۰۰:۳۱ روزنامه گاردین در گزارش به قلم «هومان مجد» نوشته است ایران تنها در صورتی توافق هسته‌ای را می‌پذیرد که این توافق شان این کشور را حفظ کند.

۰۰:۱۸ «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در پایان اولین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، گفت از زمان آخرین دور گفت‌وگوها که در شهر مسقط مان برگزار شد، هیچ پیشرفتی در مذاکرات صورت نگرفته است.

نماینده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای با این حال، گفت: «ما تا رسیدن به توافقی دائمی بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تنها نیم گام فاصله داریم.»

۲۱:۴۳ خبرگزاری ژاپنی کیودو طی تحلیلی بر وجود اختلاف بین گروه‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران تاکید کرد.

۲۰:۰۵ نشریه آمریکایی ویکلی استاندارد در خلال روزهای نزدیک به ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر مقاله‌ای در خصوص میزان تأثیر تحریم‌های آمریکایی بر اقتصاد ایران پرداخته و با اشاره به تزئینی بودن تحریم‌ها، اقدام برای اعمال تحریم‌های سنگین‌تر پس از شکست احتمالی مذاکرات را نیز عملی کماکان بی‌فایده دانسته است.

۲۰:۵۹ برخی از خبرنگاران آلمانی در وین از سفر وزیر خارجه آلمان به اتریش در یکشنبه شب خبر می‌دهند.

۲۱:۴۳ خبرگزاری ژاپنی کیودو طی تحلیلی بر وجود اختلاف بین گروه‌های حاضر در مذاکرات هسته‌ای ایران تاکید کرد.

۲۱:۴۹ نماینده فرانسه در گروه ١+۵ درباره حضور یا عدم حضور فابیوس در وین برای شرکت در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای توضیحی نداد.

منبع : فارس
https://hoorkhabar.ir/459959کپی شد!
114