بازار عراق باید در دست تجار خوزستانی باشد / طرح خودروهای پلاک اروند یک تصمیم‌ عاقلانه در روند توسعه استان بود

عبدالحسن مقتدایی ظهر امروز در همایش بزرگداشت روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اظهارکرد:تصمیم گیری در استان باید با تعقل و شجاعت باشد تا روند توسعه دراستان تسریع شود،‌هرچه تصمیم‌گیری‌ها توام با تعقل و شجاعت باشد نتایج موفقیت‌آمیزی را در زمینه توسعه بدست خواهیم آورد اما حرکت براساس احتیاط و تبصره‌های قانونی ما را در غل و زنجیر می‌اندازد.

استاندار خوزستان افزود: باید با استراتژی توسعه ای و نه تدافعی و یا انفعالی حرکت کنیم  تا استان رونق یابد،همانگونه که تصمیم‌گیری برای بندرشادگان یک تصمیم درست اقتصادی و طرح خودروهای پلاک اروند نیز یک تصمیم‌گیری عاقلانه در روند توسعه استان بود، تصمیم‌گیری برای بندر هندیجان نیز در آینده از این‌ دست سیاست‌های فکری در راستای توسعه استان خواهد بود.

مقتدایی در بخش دیگری از سخنانش به خرید از تولیدات داخل استان اشاره کرد و گفت: ‌هدف این است که تمام خریدها را درون استانی کنیم و گزارش‌ کارها نشان می‌دهد که روند خرید از داخل استان با همکاری صنایع، شرکت‌ها و دستگاه‌ها روند مطلوبی دارد.

استاندار خوزستان تاکید کرد: بازار عراق متعلق به صادرکنندگان این استان است و حتی اگر از ۱۱ میلیارد دلار صادرات تنها یک میلیارد دلار سهم استان باشد، تحول بزرگی در استان صورت می­گیرد.

 مقتدایی تصریح کرد:با توجه به موقعیت و هم مرز بودن استان ما با عراق میزان صادرات ما به این کشور بسیار ناچیز است .

مهمترین زمینه و بستر برای ایجاد اشتغال در خوزستان صادرات است

*همچنین حجت الاسلام ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز در این مراسم نیز مهمترین زمینه برای ایجاد اشتغال را صادرات خواند و گفت: اشتغالزایی مهمترین معضل جامعه است زیرا تورم، ناشی از نبود شغل و شغلهای کاذب نیز پیامد نبود شغلهای اصلی و پایدار است.

امام جمعه موقت اهواز درادامه مراسم اظهارکرد: مهمترین زمینه و بستر برای ایجاد اشتغال در خوزستان صادرات است، استان ما با عراق مشترکات بسیاری دارد و زمینه‌های صادرات به این کشور وجود دارد، اما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

وی افزود: در بحث تربیتی و دینی ایجاد اشتغال عمل صالح است که در جامعه ما نیز این گونه است،کسانی که کارآفرین هستند در حال انجام عبادت هستند و عبادتی بالاتر از ایجاد اشتغال نیست.

امام جمعه موقت اهواز نظارت بر کیفیت محصولات صادراتی را مهمترین وظیفه مسولان دانست و گفت: اگر محصولاتی را که صادر می­کنیم به لحاظ کیفی مطلوب نباشد شرایط بازاریابی را از دست خواهیم داد.

حجت الاسلام ابوالحسن حسن زاده با اشاره به رشد صادرات در خوزستان اظهار کرد: نباید به این انداز به میزان صادرات دلخوش باشیم زیرا که باید به فکر توسعه صادرات باشیم.

صادرات و تجارت و بازرگانی یک علم است و نباید به صورت سنتی آن را دنبال کرد

 *نورالله حسن زاده رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به میزان صادرات استان گفت: در ۷ ماهه امسال ۲ میلیون و ۸۱۳ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار از استان صادر شده که این میزان از نظر وزنی ۴۲ درصد و از نظر ارزشی ۸۲ درصد رشد داشته است.

نورالله حسن زاده استان خوزستان از نظر وزن کالاهای صادراتی در کشور رتبه دوم قرار دارد و از نظر ارزشی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان  توجه به صادرات و تجلیل از صادرکنندگان برتر استان  را نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه صادرات دانست گفت: باید به مسائلی مانند تولید داخلی، تولید صادرات‌گر و کیفیت توجه کرد.

حسن زاده تصریح کرد: با اصلاح ساختارها و وجود نگاه استراتژیک و برنامه‌ریزی شده، جایگاه خود را در صادرات پیدا کنیم؛ جایگاه ما در صادرات جایگاه مناسبی نیست.

باید بتوانیم صادرکننده دانش فنی و تکولوژی نیز باشیم؛ در غیر این صورت کار خاصی نکرده‌ایم و باید برای صادرات برنامه‌ریزی داشته باشیم. صادرات و تجارت و بازرگانی یک علم است و نمی‌توان به صورت سنتی آن را دنبال کرد.

عدم ثبات اقتصادی امکان برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات را از بین برده است

*عبدالرحمان سلیمانی، رییس اتاق بازرگانی اهواز به عنوان آخرین سخنران مراسم نیز اظهارکرد: ظرفیت‌های اقتصادی استان خوزستان خیلی فراتر از بازار عراق است؛ اگرچه معتقدیم عراق یک فرصت است و باید به خوبی از آن استفاده کنیم اما قطعا ما با دیپلماسی انزواگرایانه نمی‌توانیم توسعه روابط اقتصادی را شاهد باشیم.

وی افزود: توسعه صادرات غیرنفتی از طریق راهبردهایی نظیر تسهیل مقررات، ایجاد ثبات در مقررات مرتبط با صادرات، گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز صادرات، ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی و توسعه حوزه عمل منطقه آزاد امکان‌پذیر است.

سلیمانی تصریح‌کرد: یکی از مشکلات عدیده فعالان اقتصادی در حوزه صادرات، تورم و بار مقرراتی بالا در کشور است، براساس آمارها ایران در زمینه بار مقرراتی که دولت بر بنگاه‌های اقتصادی تحمیل می‌کند از بین ۱۴۴ کشور جهان رتبه ۱۲۵ را دارد.

وی بیان‌کرد:‌ علاوه بر موضوع تسهیل مقررات، ثبات اقتصاد کلان به عنوان پیش‌شرط اصلی ایجاد فضای مساعد تولید و توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، عدم ثبات اقتصادی که در سال‌های اخیر از طریق تورم بالا و نوسانات نرخ ارز تجربه شدن امکان برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات را از بین برده است.

گفتنی است:در این مراسم با حضور استانداری و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از شرکت‌های فولاد خوزستان، گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت پتروشمی مارون، کارخانه سیمان خوزستان،شرکت شیر پاستوریزه پگاه خوزستان، و کارخانه برتر استان به عنوان صادرکنندگان برتر استان تجلیل شد.

https://hoorkhabar.ir/458092کپی شد!
96
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.