شفیعی: نقش هنرمند بازگویی جنبه های ارزشی حوادث بزرگ تاریخ است

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با بیان اینکه اگر اهل هنر به توصیف صحنه کربلا نیامده بودند این در هم آمیختگی با روح لطیف انسان های آزادی خواه ایجاد نمی شد، گفت: جنبه های ارزشی حوادث را جز اهل هنر کسی نمی تواند بیان کند و این همان جایی است که نقش آفرینان آن اهل هنر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی در شب شعر دفاع مقدس با عنوان “یک وطن عشق” به بررسی نقش هنر در بیان و انتقال تصویر جامع حوادث و رخدادهای بزرگ تاریخی پرداخت.

وی با بیان اینکه در حوادث و رخدادهای بزرگ تاریخی اگر هنر به میدان نیاید تصویر جامعی از حادثه به نسل های بعد انتقال نمی یابد، ادامه داد: اینکه قرن ها پس از حادثه عاشورا محتشم بگوید «باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است» معلوم می شود که کربلا صرفاً یک صحنه رزم و مقابله نظامی نبوده است و با اینکه قرن ها از آن گذشته هنوز برای انعکاس جلوه هایی از آن روز بزرگ حرف هایی گفتنی است.

شفیعی تصریح کرد: اگر اهل هنر به توصیف صحنه کربلا نیامده بودند و در این جهت تلاش نکرده بودند این در هم آمیختگی با روح لطیف و پر احساس نسل های متوالی و انسان های آزادی خواه ایجاد نمی شد.

وی گفت : هر چه حوادث بزرگ تر باشند باید گسترده تر دیده شوند و قشرهای متعدد برای به تصویر کشیدن آن به میدان بیایند. اکنون در سالروز آزادی خرمشهر برای توصیف سوم خرداد سال ۶۱ چگونه می توان عمل کرد؟ یک بخش و جلوه سوم خرداد، آمار نظامی است که تصویر و تفسیر بخش نظامی و عملیاتی آن است؛ چه مساحتی آزاد شد، چه تعداد اسیر، آمار غنایم و چه هزینه هایی پرداخت شد. اما نباید به همین بسنده شود ایستادگی و پایداری یک ملت، زخم کاری اشغال و غرور ملی آزادسازی خرمشهر، یکپارچگی و انسجام ملی در بازپس گیری خرمشهر، هم زمانی ندای الله اکبر و و نواختن ناقوس کلیساها در سراسر کشور برای پاسداشت آن؛ این همانجایی است که نقش آفرینان آن اهل هنر هستند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان خوزستان ادامه داد: فتح خرمشهر یک فتح بزرگ است و رهبری این صحنه با کسی است که در اوج پیروزی به رزمندگان پیام داده، تذکر می دهد و آنها را با این پیام به خدا متوجه می کند، چرا که پیروزی به ذات مستی آور است. این درسی است که باید به نسل های مختلف انتقال پیدا کند و بر عهده هنر و هنرمند است.

شفیعی افزود: در سوم خرداد اتفاقاتی رقم خورد که در تاریخ همانندی برایش نیست. امام راحل فرمود «فتح خرمشهر فتح ارزش ها بود» لذا اگر تنها به آمارهای نظامی بسنده شود ظلم به سوم خرداد است. این محلی است که اهل هنر باید حاضر شوند و ثبت کنند. در سالهای دفاع مقدس مظلومیت با رشادت و تنهایی با ایستادگی و پایداری گره خورد که اینها را جز اهل هنر کسی نمی تواند بیان کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، شب شعر یک وطن عشق به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر از سوی انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی اهواز و با همکاری انجمن شعر آفتاب و موسسه فرهنگی شهرستان ادب برگزار شد. میلاد عرفان پور میهمان ویژه این محفل بود و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز حضور داشتند.

https://hoorkhabar.ir/41526کپی شد!
208
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.