ساختمان‌های بی‌شناسنامه، دغدغه‌ی نظام مهندسی خوزستان

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان دغدغه ما است که انتظار داریم این مساله از سوی مسوولان استانی و کشوری مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

 

سیروس رادکیا در نشست خبری که امروز، ۲۰ مهرماه در محل این سازمان برگزار شد، اظهارکرد: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان جزئی از طرح مجری ذیصلاح است که مشکل عدم صدور آن در تهران نیز وجود دارد و هنوز حل نشده است.

وی افزود: در خوزستان سالانه ۵ هزار میلیارد تومان صرف ساختمان‌سازی مسکونی می‌شود و ما خانه‌هایی می‌سازیم که شناسنامه و هویت ندارند.

رادکیا تصریح‌کرد: چگونگی تعیین هویت و شناسنامه ساختمان‌ها و املاک ممکن نیست و این اطلاعات و شناسنامه و مشخصات ساختمان به صورت شفاهی از آژانس‌های املاک قابل دریافت است اما در این اطلاعات دریافتی به جزئیات و اطلاعات جزئی و فنی ساختمان توجه نمی‌شود، در حالی که این اطلاعات و مشخصات باید در شناسنامه فنی ساختمان موجود باشد.

وی بیان‌کرد: براساس شیوه‌نامه ماده ۳۳ علاوه بر طراح و ناظر، سازنده ذیصلاح نیز باید در ساختمان‌سازی‌ها حضور داشته باشید که در حال حاضر این اتفاق نیافتاده است. در اجرایی کردن طرح استفاده از مجریان ذیصلاح، سازمان یک قسمتی از کار است و قسمت اعظم و مهم این مساله شهرداری‌ها هستند که نباید هیچ پروانه ساختی را صادر کنند، مگر این‌که مالک با مجری ذیصلاح قرارداد منعقد کند.

رییس نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۱۳ هزار مهندس در این سازمان عضو هستند، گفت: اکثر مردم با این سازمان آشنا هستند اما شاید با ساختار و جایگاه آن آشنایی کاملی نداشته باشند.

وی ادامه‌داد: ماده ۳ قانون نظام مهندسی ساختمان مصوب سال ۷۴، سازمان‌های نظام مهندسی را به عنوان سازمان‌های غیرانتفاعی و یک تشکل حرفه‌ای و کاملا مستقل تعریف کرده است. براساس تعریف قانون نظام مهندسی، ارایه خدمات طراحی، نظارت و اجرا در ساختمان‌های مسکونی در محدوده شهر‌ها و همچنین نظارت و کنترل بر صحت اجرای مقررات ملی ساختمان از وظایف این سازمان است. اعضای و مهندسان عضو این سازمان در ۷ رشته اصلی عمران، نقشه‌برداری، ترافیک، معماری، شهرسازی، تاسیسات میکانیکی و تاسیسات برقی فعالیت می‌کنند.

رادکیا عنوان‌کرد: این سازمان از سویی با عامه مردم که ساخت و ساز مسکونی می‌کنند و از سوی دیگر با اداره‌کل راه و شهرسازی و شهرداری‌ها ارتباطات کاری دارد. شهرداری‌ها مرجع صدور پروازهای ساختمانی و اداره راه و شهرسازی نیز مرجع صدور صلاحیت و پروانه‌های اشتغال به کار مهندسان است.

رییس نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهارکرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان در پروژه‌ها و ساخت و سازهایی که با اعتبارات دولتی انجام می‌شوند دخل و تصرفی ندارد اما در ساخت و سازهای سطح شهر که با هزینه مالکان انجاد می‌شوند، فعالیت می‌کند.

وی عنوان‌کرد:  سازمان نظام مهندسی ساختمان، اداره‌‌کل راه و شهرسازی و شهرداری‌ها به عنوان ناظر عالیه بر ساخت و سازه‌ها فعال هستند.

رادکیا گفت: در مجموع اعضای سازمان نظام مهندسی اهواز و اعضای ۲۰ دفتر در شهرستان‌ها، کار طراحی و نظارت بر پروژه‌ها را بر عهده دارند اما هنوز در بخش اجرا و استفاده از مجریان ذیصلاح کار ما شروع نشده است.

تعرفه خوزستان کمتر از تعرفه شورای مرکزی است

وی درباره تعرفه‌های خدمات نظام مهندسی ساختمان در پاسخ به خبرنگار ایسنا، خاطرنشان‌کرد: تعرفه‌های خدمات مهندسی سالی یکبار توسط شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، طی جدولی به ما ابلاغ می‌شود که این تعرفه‌ها تابع قیمت‌های ساخت و ساز است و با تورم و بحث ساخت و ساز ارتباط دارد.

رادکیا افزود: در حال حاضر تعرفه سازمان نظام مهندسی خوزستان از تعرفه اعلام شده شورای مرکزی و از خیلی از استان‌ها پایین‌تر است، در حالی که ما قطب اقتصادی کشور هستیم و حتی در مجمعی که در سازمان برگزار شد، یکی از انتقادات این بود که هیات مدیره باید تعرفه خدمات نظام مهندسی استان را مطابق با تعرفه کشوری تعیین کند.

رییس نظام مهندسی ساختمان خوزستان بیان‌کرد: در بعضی شهرهای استان با توجه به این‌که متوسط درآمد مردم پایین است، میزان تعرفه‌های کمتری نسبت به شهرستان اهواز تعیین شده است.

رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی است اما اجرا نمی‌شود!

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا در حال حاضر مقررات ملی ساختمان در استان اجرا می‌شود و الزامی برای آن وجود دارد؟ خاطرنشان‌کرد: رعایت مقررات ملی ساختمان الزامی است اما در کل کشور اجرا نمی‌شود. در بخش ساخت و سازهای مسکونی در سراسر استان حدود ۵ هزار میلیارد تومان هزینه می‌شود اما چه کسی این‌ها را می‌سازد و سازندگان چه کسانی هستند.

رادکیا در پایان یادآورشد: درصدد هستیم با همکاری روابط عمومی سازمان، نخستین جشنواره رسانه و ساختمان را در اواخر بهمن سال جاری برگزار کنیم تا در آن از خبرنگاران فعال استانی این حوزه تجلیل شود.

https://hoorkhabar.ir/375071کپی شد!
80
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.