شاعر پر آوازه شوش به همایش بین المللی شعر بابطین دعوت شد

مرتضی حیدری آل کثیر یکی از چهار دعوت شدگان ایرانی در همایش بین المللی شعر بابطین بود .

مرتضی حیدری آلکثیر  اظهار داشت ، به غیر از من، عباس حزباوی، شیخ مهدی الساری، سید رضا خواجه پور و دکتر عباس پور عباس (طائی) به عنوان شاعر و دکتر عبدالرضا عطاش به عنوان محقق در حوزه شعر به این همایش دعوت شده بودند.

این شاعر شوشی افزود: در این همایش سه روزه ، یک روز به شعر عربی در ایران اختصاص داده شد.
حیدری آل کثیر با بیان اینکه شعرای کشورهای مختلف در همایش بابطین از شعر عربی خوزستان متعجب شدند توضیح داد: بسیاری از شعرا فکر می‌کردند که ما در خوزستان جریان شعر عربی پیشرو را دنبال نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: موضوع قابل توجه همایش این بود که در دو روزی که سایر شعرا شعر خواندند، هیچ کدام به موضوع فلسطین و قدس اشاره نکرد ولی سه قصیده‌ای که خوزستانی‌ها خواندند با موضوع فلسطین بود و توسط شرکت کنندگان بسیار مورد استقبال و تشویق قرار گرفت.

“بابطین” همایشی است که هر دو سال یک بار با تلاش شاعر کویتی عبدالعزیر سعود بابطین برگزار می‌شود. امسال چهار نفر از دعوت شوندگان به این همایش از ایران بودند. پیش از این نیز عبدالنبی قیم، فرهنگ‌نویس و پژوهشگر اهوازی از ایران به این همایش دعوت شده بود.

بابطین همایش بین‌المللی است که هر بار به ترتیب در یکی از کشورهای اروپایی و آسیایی (عربی) ‌برگزار می‌شود. برگزارکننده این همایش یک شاعر ثروتمند کویتی به نام عبدالعزیز سعود باطین است که دعوت شوندگان خود را از میان شاعران، پژوهشگران و مترجمان خاص ادبیات عرب و از ملیت‌های مختلف انتخاب می‌کند.

بابطین بخشی از ثروت شخصی خود را صرف اعطای فرهنگ عرب به ویژه شعر عرب کرده و به همین منظور تشکیلاتی تحت عنوان “موسسه جایزه عبدالعزیز سعود بابطین برای نوآوری شعری” تاسیس کرده است. وی علاوه بر این که کتابخانه‌ای مرکزی در چندین طبقه به صورت گنجینه‌ای بزرگ با نفیس‌ترین کتاب‌های و فرهنگ شعرای عرب جمع‌آوری می‌کند سهم بسزایی در اعتلای شعر و ادب عرب داشته است.
گفتنی است، شیراز یکی از محل های اجرای همایش های بابطین در حدود ۱۲ سال پیش بود.

https://hoorkhabar.ir/3562کپی شد!
210