کارنامه خوزستان در تولید محصولات کشاورزی عالی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوزستان با تولید بیش از ۱۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال ۱۲ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را تامین می‌کند و این کارنامه تولید کارنامه‌ای عالی است.

ناصر توکلی در گردهمایی پاییزه محققین و مورجوین جهاد کشاورزی خوزستان که امروز(۸ آبان‌ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: اگر به ظرفیت‌های و قابلیت این استان توجه شود در توسعه بخش کشاورزی کشور سهم خوزستان یک چهارم است بنابراین با این سهم چشم‌اندازی که برای خوزستان در نظر گرفته شده هنوز تحقق نیافته است.

وی با اشاره به سطح بهره‌وری در کشور اظهار کرد: ما تاکنون از ظرفیت آب و خاک کشورمان چقدر استفاده کرده‌ایم؟ ستاده ما از داده‌ها چقدر است؟ بهره‌وری‌های ما کجا قرار گرفته است؟

 معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز در این همایش کسانی که در تولید محصولات کشاورزی خوزستان اثر گذارند جمع شده‌اند تا مولفه‌های تولید را در کنار هم قرار دهند و تولید را ساماندهی کنند که در این میان بحث نظارت، کنترل و بهره‌وری را تحقق دهند.

 توکلی اظهار کرد: مولفه مهم در افزایش بهره وری بحث سیاست‌گذاری‌های صحیح است، سیاست‌گذاری‌های به‌نژادی و به زارعی سهم بسزایی در افزایش تولیدات کشاورزی دارد اگر بهترین متخصصان را به کار بگیریم اما سیاست‌گذاری صحیح نداشته باشیم قطعاً به سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده نخواهیم رسید.

 وی ادامه داد: جهان در عملیات به‌ نژادی در اصلاح بذر و تولید بذرهای مرغوب تلاش‌های بسیاری کرده است پس این سوال پیش می‌آید که آیا کارهای اصلاحی بذر ما در بخش زراعت و باغبانی قابل مقایسه با کشورهای جهان از جمله ترکیه است؟

 معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۰۷ مراکز تحقیقاتی کشاورزی در خوزستان شروع به کار کرد اما متاسفانه تاکنون مرکزی نداریم که بذر سالمی به کشاورزان ارائه دهد بنابراین سهم ما در توسعه باغات کشور کجاست؟ ما منکر تلاش محققان نیستم این محققان بذرهای خوبی در بخش گندم به کشاورزان معرفی کرده‌اند اما باید سطح دانش و تحقیقات خود را با جهان مقایسه و مطابقت دهیم.

 توکلی اظهار کرد: دانش امروز ما دانش ۴۵ سال گذشته فرانسه است براساس برنامه پنجم ما باید سالانه ۶۰ هزار هکتار باغات خود را توسعه دهیم اما متاسفانه تاکنون اقدامی در این جهت صورت نگرفته است.

 وی یادآورشد: اصلاح به نژادی و به زراعی در معرفی بذر و ارقام جدید ۳۵ درصد در افزایش تولیدات کشاورزی دارد در این میان از محققان کشور انتظار داریم نگاهی هدفمند و براساس نیازهای تولیدی به این امر داشته باشد.

https://hoorkhabar.ir/3559کپی شد!
177
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.