دلیل اهمیت «مدیریت جهادی» چیست؟

اهمیت مقوله مدیریت جهادی و لزوم توجه مسئولان به ان به عنوان الگوی مدیریتی مطلوب در سال جاری از اینجا نشات می گیرد که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به عدم تحقق حماسه اقتصادی در سال گذشته اشاره کردند. مدیریت جهادی به عنوان الگوی مدیریتی برآمده از بطن انقلاب که …
رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی خود سال جاری را سال «اقتصاد، فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامیدند و فرمودند: «مسئولان هم موظفند با توکل به خداوند و با تکیه ی بر مردم، در هر دو عرصه ی اقتصاد و فرهنگ، مجاهدانه وارد میدان عمل شوند».

مدیریت جهادی به عنوان الگوی مدیریتی برآمده از بطن انقلاب اسلامی که مبتنی بر ارزش ها و آرمانهای ایرانی-اسلامی از یکسو و از سوی دیگر در پیوند با علم و دانش روز می باشد همواره مدنظر مقام معظم رهبری بوده است و از اهمیت و جایگاه ویژه ای نزد ایشان برخوردار است و بارها در سخنان و فرمایشات خود به مسئله مدیریت جهادی و در پیش گرفتن این الگوی مدیریتی از سوی مسئولان نظام تاکید کردند.
مقام معظم رهبری در شرایطی سال جاری را سال مدیریت جهادی نامیدند که ایشان در سال گذشته نیز طی دیدارهایی که با مسئولان داشتند نیز بر مسئله مدیریت جهادی به عنوان راهکاری برای حل مسائل جامعه و به عنوان الگوی مدیریتی مطلوب تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب در دیداری که سال گذشته با رئیس و اعضای شورای اسلامی، شهردار، معاونین و شهرداران مناطق مختلف تهران داشتند در این رابطه فرمودند: «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای خباثت آمیزِ قدرتهای جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.»
ایشان در گذشته نیز به منشا فرهنگ جهادی اشاره کردند و در این رابطه فرمودند: «آنچه انقلاب اسلامی به مردم ما داد فرهنگ جهادی بود. فرهنگ جهادی در همه صحنه‌ها و عرصه‌ها به کار می‌آید و در زمینه کارهای زیربنایی، کشاورزی و دامداری و امثال اینها هم از اول انقلاب روح و فرهنگ جهادی وارد میدان شد…»
اهمیت مقوله مدیریت جهادی و لزوم توجه مسئولان به ان به عنوان الگوی مدیریتی مطلوب در سال جاری از اینجا نشات می گیرد که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به عدم تحقق حماسه اقتصادی در سال گذشته اشاره کردند.
ایشان در پیام نوروزی خود مسئله اقتصاد را برای مردم و کشور مسئله ای مهم خواندند و با اشاره به برخی تلاشهای قابل تقدیر در زمینه ی حماسه ی اقتصادی افزودند: «البته در سال گذشته حماسه اقتصادی به شکل مورد انتظار محقق نشد که لازم است این حماسه در سال جدید به وجود آید.»
در همین رابطه رهبر معظم انقلاب در دیداری که در روزهای پایانی سال گذشته با مسئولان نظام، فعالان اقتصادی و فعالان عرصه علمی و رسانه ای داشتند به تبیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی، عوامل و انگیزه های تدوین این سیاستها و الزامات و انتظاراتی که در این زمینه از مسئولین وجود دارد پرداختند. ایشان در فرمایشات خود ده ویژگی برای اقتصاد مقاومتی برشمردند که یکی از آن موارد «مدیریت جهادی» می باشد. ایشان در این رابطه فرمودند:
«اجرای این سیاستها، با حرکت عادی و احیاناً خواب آلوده و بدون حساسیت امکان پذیر نیست و نیازمند برنامه ریزی، حرکت علمی، همت و مدیریت جهادی است.»
از این رو به نظر می رسد باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مقوله مدیریت جهادی به عنوان الگوی مدیریتی مطلوب برای حل مشکلات جامعه مسئولان توجه خود را نسبت به این مقوله و در پیش گرفتن این الگوی مدیریتی معطوف سازند و با خلوص نیت و پشتکار و جدیت به حل مشکلات جامعه و تدوین راهکارهای لازم جهت تحقق حماسه اقتصادی و حل مشکلات جامعه بیاندیشند.
https://hoorkhabar.ir/3427کپی شد!
153