شرکت نفت و گاز اروندان در دوراهی انتقال یا ابقا

چندی‌ست زمزمه انتقال شرکت نفت و گاز اروندان از خرمشهر شنیده می‌شود که البته به گفته برخی مسئولان شایعه بوده و تکذیب شده است.

شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت نفت و گاز ایرانی است، که از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌‌آید. این شرکت در زمینه بهره برداری و استخراج نفت در مناطق جنوب و غرب ایران فعالیت می ‌کند.

شرکت اروندان در آذرماه ۱۳۸۳ با تصویب هیئت مدیره وقت شرکت ملی نفت ایران تاسیس گردید.

هم‌اکنون شمار زیادی از میادین نفتی ایران در اختیار شرکت اروندان است، این میادین عبارت از میدان نفتی دارخوین، میدان آزادگان، میدان نفتی یادآوران، میدان نفتی جفیر، میدان نفتی بند کرخه، میدان نفتی سوسنگرد، میدان نفتی اروند، میدان نفتی مشتاق، میدان نفتی خرمشهر، میدان نفتی امید، میدان نفتی سهراب، میدان نفتی مهر، میدان نفتی یاران و میدان نفتی سپهر هستند.

از چندی پیش زمزمه‌هایی در خصوص انتقال این شرکت از خرمشهر به گوش می‌رسد که البته با انتقاد جدی برخی مسئولان مواجه شده است.

از اینکه این درگوشی‌ها از کجا نشات گرفته و یا در خصوص صحت و سقم این موارد بر آن شدیم با مسئولان شهرستان گفت‌وگوهایی داشته باشیم تا حقیقت امر مشخص گردد.

* انتقال شرکت نفت و گاز اروندان شایعه است

در این ارتباط نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: شرکت نفت و گاز اروندان مصوبه دارد و حتی وزیر نیز نمی‌تواند نسبت به جابجایی آن اقدام کند چه برسد به مسئولانی که این روزها نسبت به این روند شایعه سازی کرده‌اند.

عبدالله سامری افزود: اگر قرار است چنین امری محقق شود ابتدا باید منتخب مردم این شهرستان که با قانون و مجلس آشنایی دارد در جریان امور باشد و نیازی نیست سایر افرادی که امروز دایه دلسوزتر از مادر برای خرمشهر شده‌اند حرکتی منفی را مثبت جلوه دهند و برای این شرکت گامی بردارند.

وی بیان کرد: این شرکت هیئت رئیسه دارد و چنین چیزی ممکن نیست که به منطقه‌ای دیگر جابجا شود.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید از چاه‌های نفت استفاده بهینه را کنیم و با توجه به اینکه ما با کشور عراق چاه‌های نفت مشترک داریم باید این گفته رهبری را محقق کنیم.

وی گفت: شرکت نفت و گاز اروندان همچنان بر قوت خودش باقی است و با توجه با اینکه خرمشهر جوانان بیکار زیادی دارد به هیچ وجه چنین امری محقق نخواهد شد.

سامری خاطرنشان کرد: مسئولان بدانند مسائل شخصی را نباید وارد مسائل و مصلحت مردم کنیم و تا می‌توانیم برای تعالی و پیشرفت مسیر رو به جلو را طی کنیم.

وی تصریح کرد: به افرادی که اعلام کرده‌اند اگر این شرکت قرار است جابجا شود «باید از روی جسد ما رد شوید» می‌گویم جسدتان را جلوی نفت و گاز اروندان قرار ندهید و این را بدانید که من به عنوان منتخب این مردم برای رسیدگی به کارهای خرمشهر همچنان محکم و استوار ایستاده‌ام.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: هر مسئولی باید در جای خود نسبت به انجام امور مربوطه بپردازد و در عین حال اتحاد و روابط خود را با سایر دستگاه‌ها برقرار کند و من به این آقایان توصیه می‌کنم حد و حدود خود را بشناسید.

*انتقال این شرکت غیرقانونی است

فرماندار خرمشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان چنین اظهارنظر کرد: جابه‌جایی شرکت نفت و گاز اروندان غیرقانونی است.

عبدالله حسینی بیان کرد: قرار نیست نسبت به انتقال این شرکت اقدام شود و همه تلاشمان را برای پیشرفت خرمشهر نه پسرفت آن به کار خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: خرمشهر نیاز به حمایت دارد و ما به عنوان مسئولان این شهرستان برای رفع مشکلات آن اقدام خواهیم کرد و سعی در جلب رضایت مردم و توسعه اشتغالزایی در این منطقه را داریم.

* خرمشهر با معضل شدید بیکاری روبه‌روست

یکی از شهروندان خرمشهری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به وجود معضل بیکاری در این شهرستان اظهار کرد: در این منطقه با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مستعد کشاورزی و شیلات، بندر و کشتیرانی و نفت و گاز جوانان بیکار زیادی دارد.

سعید دیناروند عنوان کرد: بکارگیری و جذب نیروهای غیربومی در مشاغل مختلف و بخش‌های اجرایی این شهرستان از مهمترین معضلاتی است که خرمشهری و خرمشهری‌ها را به خود درگیر می‌کند و این وضعیت همچنان رو به توسعه است.

وی ادامه داد: مسئولان خرمشهری باید بیش از پیش به وضعیت اشتغال جوانان بومی این شهرستان توجه کنند و زمینه‌های ایجاد ظرفیت‌های اشتغال را فراهم سازند تا محرومیت از این منطقه برچیده شود.

این شهروند ۲۹ ساله خرمشهری تصریح کرد: امید است در سال جدید و با توجه به زیرپوشش قرار گرفتن آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند بتوان برای رفع معضل بیکاری این شهرستان گام‌هایی موثر برداشت.

با توجه به نابودی تمام زیرساخت‌های شهرستان خرمشهر در جنگ تحمیلی و بازسازی جسته و گریخته آن و وجود هزار و یک مشکل در گوشه و کنار این منطقه از معضل بیکاری گرفته تا نبود امکانات اولیه شهروندی و تفریحگاه‌های مناسب و غیره؛ انتظار می‌رود برای پیشرفت این منطقه شاهد برداشتن گام‌های متعالی‌تری از سوی دولت جدید و مسئولان امر باشیم نه اینکه نابودی همین امکانات و ظرفیت‌های محدود و بومی در شهرستان.

– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930227000354#sthash.LMON8kO2.dpuf

https://hoorkhabar.ir/29885کپی شد!
68