زنان توانا به صرف نگاه جنسیتی از ارتقای شغلی محروم نشوند

زنان توانمندترین سربازان برای اجرای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی هستند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با بیان این که زنان توانمندترین سربازان برای اجرای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی هستند، تاکید کرد: زنان توانا در مقابل مردان، نباید به صرف نگاه جنسیتی از ارتقای شغلی محروم شوند.
الهه موالی زاده ورود جدی به مسائل خانواده و تربیت نسل جدید به عنوان زنان مدیر آینده را علت عمده پذیرش مسئولیت مدیرکلی امور بانوان دانست و گفت: یکی از دلایل ورودم به این حوزه گسترش مسائل مربوط به خانواده است. زیرا با بحث زن جدا از بافت جامعه یا زن به عنوان یک نیروی گسسته از خانواده (که در غرب از سوی فمنیست ها مطرح شده) مخالف هستم. وی با بیان اینکه در مسئولیت فعلی نه به دنبال فرصت هستم و نه موقعیت، افزود: خانواده را یک مجموعه می دانم و معتقدم بر اساس تجاربی که تا کنون در مسئولیت های مختلف داشتم می توانم خدماتی ارائه دهم، بلکه نسبت به این موضوع احساس وظیفه می کنم.
وی با بیان اینکه از تمام فرمانداران خواهش کرده ام مشاور بانوان جوان، شاداب، پرانرژی، فعال و با مدرک تحصیلی متناسب معرفی کنند نه نیروی میان سال و سالمند، اظهار کرد: آمده ایم که یکسری از جوان ها را برای مدیریت های بعدی آماده کنیم. این افراد هم انرژی دارند و هم توان فقط نیاز به فرصت دارند. این نسل علم و انگیزه کافی برای ارتقا دارد.
به گفته وی، در صورتی که تجارب نسل قبل در اختیار نسل جدید قرار گیرد خطاهای احتمالی گذشته در این حوزه به حداقل می رسد.
موالی زاده با اشاره به تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حوزه زنان اضافه کرد: در تمام این برنامه ها دو اصل توانمندسازی خانواده، که زنان یکی از محورهای آن به شمار می روند، و استفاده از زنان توانمند در برقراری عدالت اجتماعی مورد توجه است.
وی تاکید کرد: استفاده از زنان توانمند در امور به این معنا نیست که به بانوان به دلیل زن بودن پست داده شود بلکه به این مفهوم است که زنان توانا در مقابل مردان، به صرف نگاه جنسیتی از ارتقای شغلی محروم نشوند.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجودی که مدیران در سخن، زنان را کارمندان سالم تر، صادق تر و با عواطف بیشتر می دانند که در بحث های تخصصی نیز ضعف ندارند اما در سنجش ها و تصمیم گیریها با دید جنسیتی به زنان می نگرند و چشمهایشان را بر روی این پارامترها می بندند.
وی اظهار کرد: زنان نسل گذشته و مادران فعلی بیشتر در مباحث فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و عاطفی مطرح بودند و خودشان هم این را پذیرفته بودند که بیشتر در مقوله های فرهنگی فعال باشند اما نسل جدید به دلیل بهره مندی از آموزش های تخصصی و حمایت خانواده ها مدارج علمی بالایی طی کرده اند که اکنون باید این علم در امور اجرایی بکار گرفته شود.
موالی زاده تصریح کرد: خوزستان تنها استان کشور است که سازمان ها و نهادهایش در آگهی استخدام با جسارت اعلام می کنند که فقط مرد پذیرش می کنند و هیچکس هم معترض نیست.
وی افزود: این مساله قراردادهای نانوشته استانی و سلیقه شخصی مدیران است و در هیچ جای کشور هم دیده نمی شود که در اطلاعیه ها با جسارت اعلام کنند از پذیرش زنان معذور هستند.
اولین کانون فرهنگی در سال نو
مشاور استاندار خوزستان در امور بانوان با اشاره به دو پیام رهبری درباره ازدیاد جمعیت و اقتصاد مقاومتی گفت: موثرترین نهاد در اجرای این دو حکم و اصل که در زمینه هر دو نیز تجارب جهانی وجود دارد، خانواده است.
وی افزود: در بحث تکثر اولاد نیاز به فراهم کردن ساز و کارهایی است تا دغدغه خانواده ها برطرف شود. به طور مثال توسعه مهدکودک ها، تا زنان کارمند با خیال راحت به وظایف اجتماعی خود مشغول شوند.
موالی زاده با بیان اینکه مخالف واگذاری امتیازات خاص به زنان کارمند هستم، اظهار کرد: تجارب گذشته نشان می دهد که این امتیازات موجب پس زدن زنها از مشاغل اداری می شود. اما معتقدم باید ساز و کارهایی برای برطرف کردن دغدغه زنان و مادران برای تحقق سیاست ازدیاد جمعیت تامین شود.
وی همچنین زنان را توانمندترین سربازان برای اجرای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: زنان همانند مدیران اجرایی در خانواده عمل می کنند و تمام هزینه ها اعم از خوراک، پوشاک، مصرف انرژی و… را می توانند مدیریت کنند. بنابراین تا زمانی که برای این قشر فرهنگسازی و آموزش انجام نشود چیزی در جامعه تغییر نمی کند.
مشاور استاندار خوزستان افزود: در همین راستا رسالت بزرگ آموزش اقتصادی، علمی، تربیتی، پرورشی و فردی زنان خانه دار را در تعریف عملیاتی حوزه زنان در بحث خانواده آغاز کرده ایم.
وی از تشکیل اتاق فکر در حوزه زنان خبر داد و گفت: این اتاق فکر با همکاری حوزه علمیه خواهران، هلال احمر، مشاور بانوان در امور دادگاه ها، مشاور بانوان در آموزش و پرورش و سپاه تشکیل شده است. این اتاق فکر با کارگروه های متعدد کار می کند و بنا به نیاز از افراد متخصص در تمام حوزه ها دعوت به همکاری می کند. ضمن اینکه این اتاق فکر به هیچ وجه زنانه نیست و از تمام تخصص ها بدون نگاه جنسیتی استفاده می کند.
وی ادامه داد: آموزش ها بر اساس شناخت از مناطق مختلف استان (شهرها و روستاها و محلات) و با توجه به تفاوت های فرهنگی و جغرافیایی اجرا می شود.
موالی زاده از انعقاد تفاهم نامه با اداره کل کتابخانه های استان برای اجرای طرح «طرح ارتقای نهضت فرهنگ خانواده در خوزستان» خبر داد و اظهار کرد: در این طرح قصد داریم از ظرفیت خالی کتابخانه ها برای آموزش اعضای خانواده استفاده کنیم.
وی ارائه آموزش های مختلف در زمینه های بهداشتی و کاهش ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد همچنین آموزش های حقوق شهروندی برای نخستین بار، به خانواده ها را از جمله برنامه های این طرح عنوان کرد.
موالی زاده تاکید کرد: برای اجرای امور فرهنگی در جامعه حتما نیاز به احداث فرهنگسرا با صرف وقت و هزینه کلان نیست. از سوی دیگر بازدید میدانی از ۹۰ درصد فرهنگسراهای کشور نشان داده که اکنون از ۲۰ درصد ظرفیت این فضاها نیز استفاده نمی شود.
به گفته وی، مشاوران فرمانداران در امور بانوان قرار است پیشنهادات خود را راجع به برنامه های تک تک کتابخانه های شهرستان ها اعلام کنند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ابتدای سال جدید نخستین کانون فرهنگی در کتابخانه راه اندازی می شود.
«مادر خوانده» های کودکان خیابانی
دبیر کارگروه بانوان و خانواده خوزستان با اشاره به اینکه برای نخستین بار از میان سه طرح تحقیقاتی دو طرح به روستاهای استان اختصاص داده شده، افزود: پروژه های تحقیقاتی «بررسی وضعیت اقتصادی اجتماعی زنان روستایی در خوزستان» و «بررسی وضعیت بهداشت زنان در روستاها» اکنون مصوب شده و تا کمتر از یک سال آینده به نتیجه می رسند.
وی تاکید کرد: بر اساس الگوهای توسعه در جهان برای ثبات برنامه ریزی در برنامه های شهری، در روستاها باید ثبات ایجاد شود. به عبارت دیگر به جای اینکه روستائیان برای استفاده از امکانات به شهرها بروند، در روستاها باید امکانات ایجاد کرد. بر همین اساس این طرح های تحقیقاتی شکل گرفته تا نیازهای زنان روستایی شناسایی شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه چمران اهواز دیگر پروژه تحقیقاتی را در رابطه با توانمند کردن زنان عنوان کرد و با تاکید بر شناسایی آسیب های اجتماعی از جمله زنان خود سرپرست و کودکان خیابانی گفت: در روزهای اخیر بازدیدهایی در این راستا انجام شده است. از جمله بازدید از تنها مرکز نگهداری کودکان عقب مانده خیابانی استان در آبادان که پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت آن ارائه شد همچنین قول هایی دادیم که برخی امور را در سطح استان به این منظور پیگیری کنیم.
وی اظهار کرد: مشکل عمده این سراها این است که به صورت ایزوله عمل می کنند در صورتی که با همراه کردن مردم می توان بسیاری از مشکلات این مراکز را حل کرد. به طور مثال زنان داوطلب به عنوان «مادرخوانده» کودکان این سرا می توانند  کمک های بسیاری انجام دهند.
موالی زاده اضافه کرد: ملاقاتی با مدیرکل زندان های استان نیز به منظور بررسی و بهبود وضعیت زنان زندانی و خانواده زندانیان انجام شد.
وی همچنین اظهار کرد: نگاهم به بحث اشتغال زنان فراتر از چیزی است که تا کنون انجام شده است. اعتقاد ندارم که با گذاشتن چهار عدد چرخ خیاطی و یا دو دستگاه سبزی خردکنی توانمندسازی زنان انجام شده است.
موالی زاده افزود: بر همین اساس قصد داریم از صنایع بزرگ و ثروتمند استان که ثروتشان را از همین مردم به دست آورده اند برای راه اندازی آموزش های فنی و حرفه ای استفاده کنیم.
وی از راه اندازی مرکز صنعتی آموزش زنان در آبادان با همکاری منطقه آزاد خبر داد و گفت: اخیرا در این رابطه نشستی برگزار شده و این طرح را می توان در شهرهای دیگر با هدف توانمندسازی منطقه نیز دنبال کرد. این کار در دراز مدت با تبدیل شدن به صنعت محلی نه یک زن بلکه صدها نفر را مشغول می کند.
مدیرکل امور بانوان خوزستان در ادامه تصریح کرد که با سیاست های گذشته ایجاد اشتغال خانگی برای زنان در قالب طرح های کوچک مخالف است و این طرح ها را دنبال نمی کند. زیرا اگر این طرح موفق بود اکنون اینهمه مشکلات در جامعه دیده نمی شد.
 پارک بانوان اهواز منتفی شد
مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خوزستان با تاکید بر راه اندازی «پارک بانوان» و «پارک عروس» در تمام شهرهای استان گفت: پارک بانوان هم از نظر بهداشتی و هم روحی و روانی برای دختران جوان و زنان جای بسیار مناسبی است. آنهم در موقعیت فعلی که زندگی آپارتمان نشینی و بیماری هایی چون پوکی استخوان و افسردگی در زنان زیاد شده است.
وی از نمایندگان ولی فقیه در استان و فرمانداران درخواست کرد که ساخت این پارک ها را در تمام شهرها تشویق و حتی اجبار کنند.
موالی زاده همچنین با اشاره به نیاز زوج های جوان برای ثبت خاطرات روز ازدواج خود اظهار کرد: اکنون شاهد هستیم که روزانه دهها عروس با لباس عروسی در معابر عمومی ظاهر می شوند و به راحتی حرکاتی انجام می دهند که با فرهنگ خانواده ها تناسبی ندارد.
وی افزود: این زوج ها مقصر نیستند بلکه مقصر مسئولانی هستند که به این نیاز نسل امروز بی توجهی کرده و راهی برای حل آن انجام نداده اند.
مشاور استاندار خوزستان در امور زنان تاکید کرد: «پارک های عروس» در تمام شهرها جزو واجبات دینی و اجتماعی ما در زمان کنونی است و به راحتی بدون کوچکترین هزینه ای با کمک بخش خصوصی قابل راه اندازی است.
وی اظهار کرد: پارک عروس و پارک بانوان طرح هایی بوده که در زمان شهرداری منطقه دو اهواز آغاز کردم اما در آن زمان برای اجرا همراهی نشد و این طرح ها مسکوت ماند.
موالی زاده بهترین محل برای ایجاد این پارک ها را جزیره شادی دانست و افزود: این پارک هم از نظر فضا و هم از نظر قابل کنترل بودن بهترین نقطه برای اجرای این طرح بود اما متاسفانه انجام نشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ محلی با تعاریف واقعی پارک بانوان در خوزستان وجود ندارد، اظهار کرد: شهرداری اهواز پروژه پارک بانوان را منتفی کرده این در حالیست که از اعتبارات پارک بانوان برای ساخت یک پارک استفاده کرده است.
مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان با ابراز گله مندی از شهردار اهواز گفت: دو سه بار از وی برای طرح این مشکل وقت خواسته ام اما تا کنون وقت ملاقات نداده است. اما در سال جدید این موضوع را به شدت پیگیری خواهم کرد.
به گفته وی، با توجه به جدیت آبادان به نظر می آید نخستین پارک بانوان خوزستان در آبادان افتتاح شود
https://hoorkhabar.ir/2513کپی شد!
197
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.