حذف حادثه سینما رکس از تقویم ملی اجحاف در حق مردم آبادان است

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: حذف حادثه سینما رکس از تقویم ملی اجحاف در حق مردم آبادان است.

سید حسین دهدشتی در حاشیه آئین گرامیداشت شهدای سینما رکس  اظهار کرد: آنطور که باید و شاید و آن گونه که شایسته حادثه سینما رکس است واقعا مسئولان سنگ تمام نگذاشتند.

وی اضافه کرد: در چند سال اخیر این حادثه تأسف‌بار از تقویم ملی کشور حذف شده است و این در حالی‌ است که این حادثه جزء هویت تاریخی شهر آبادان محسوب می‌شود، حادثه‌ای که بخشی از روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی بود.

نماینده مردم آبادان در مجلس تصریح کرد: حادثه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان که نشان‌دهنده حب و بغض‌ها و کینه‌های رژیم پهلوی بود باید به طور طبیعی در تقویم ملی حفظ شود و حذف آن هیچ توجیهی ندارد.

دهدشتی یادآور شد: چند سال پیش پیگیر‌ی‌هایی در خصوص بازگشت حادثه آتش‌سوزی سینما رکس به تقویم ملی صورت گرفت اما به نظر می‌رسید که اراده لازم برای انجام این کار وجود ندارد و در طول این سالیان هم آئین‌هایی که برگزار می‌شد توسط گروه‌ها و نهادهای خودجوش مردمی صورت می‌گرفت که گاهی نیز اندک مسئولانی در این آئین حضور پیدا می‌کردند.

*مکاتبات با شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ثبت حادثه سینما رکس در تقویم

این نماینده با تأسف‌بار خواندن موضوع حذف حادثه‌آتش سوزی سینما رکس آبادان از تقویم ملی گفت: این حادثه به فراموشی سپرده شده در صورتی که این حق مردم آبادان و حق انقلاب بوده که مورد اجحاف قرار گرفته است.

وی افزود: اخیرا حرکت‌هایی از سوی مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و در این خصوص نیز مکاتباتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و به نظر می‌رسد که تمایل مسئولان نیز بر ثبت حادثه سینما رکس در تقویم ملی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اراده بر این است که این موضوع مجددا به تقویم برگردد، ضمن آنکه استاندار خوزستان نیز با جدیت پیگیری مسئله برای نهایی شدن است.

دهدشتی تصریح کرد: انجام این کار یک رویه‌ای دارد که مستلزم همراهی، همدلی و اتفاق نظر مسئولان اعم از شهری و استانی است تا دست به دست هم دهند که این اتفاق رخ دهد.

وی با مثبت ارزیابی کردن آئین گرامیداشت شهدای سینما رکس که با حضور فعال و گسترده مردم آبادان امروز انجام شد گفت: ارزش این حرکت بسیار ارزنده و قابل تقدیر است، به طور قاطع می‌گویم که مردم همیشه در تمام رخدادها و مسائل جلوتر از مسئولان حرکت می‌کنند.

*برخی از مسئولان با تاریخ آبادان غریبه‌اند

نماینده مردم آبادان در مجلس در خصوص عدم حضور مسئولان در این آئین افزود: برخی از مسئولان ما با تاریخ آبادان غریبه‌اند و آشنایی ندارند.

دهدشتی عنوان کرد: ما بزرگان زیادی داریم که در طول سالیان گذشته و اکنون از دنیا رفته‌اند و مسئولان نسبت به این موضوعات و حتی بسیاری از وقایع دیگر بی‌تفاوت هستند.

این نماینده تصریح کرد: موضوع حماسه مردمی آبادان تحت عنوان «حماسه ذوالفقاری» که در دوران دفاع مقدس صورت گرفته از جمله اتفاقات بزرگی بوده که به دست فراموشی سپرده شده است.

وی یادآور شد: در طول تاریخ شکل‌گیری انقلاب و دوران دفاع مقدس رخدادهای بسیار مهم، تاثیرگذار و بزرگی در آبادان صورت گرفت که هنوز هم مغفول مانده‌اند و این به دلیل آشنا نبودن مسئولان از هویت تاریخی و سبقه عظیم مردم و شهر آبادان است ضمن آنکه برخی‌ها نیز اصلا به این چیزها اهمیتی نمی‌دهند.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: باید بچه‌های دلسوز، با انگیزه و دوستدار شهر که از تمام این هویت‌ها و کارها آگاهی دارند با همراهی فعالان رسانه‌ای و مسئولان فرهنگی شهر دست به دست هم داده و برای آشنایی و هویت‌بخشی به رخدادهای شهری که در سطح ملی و حتی بین‌المللی نیز تاثیر بسزایی داشته‌اند، بکوشند.

دهدشتی گفت: اگر اکنون نیز مردم گرد هم آمده‌اند به دلیل همین حرکت‌های خودجوش است که چنانچه این اتفاق هم شکل نمی‌گرفت، مسئولان به دلیل مشغله زیاد از این مسائل غافل‌ هستند و هیچ برنامه‌ای برگزار نمی‌شد.

این نماینده با عرض تسلیت سالگرد حادثه غم‌انگیز آتش‌سوزی سینما رکس به خانواده‌های داغدار و همه مردم گفت: این تسلیت برای سال‌هایی است که از حادثه سینما رکس غفلت کرده‌ایم.

https://hoorkhabar.ir/224877کپی شد!
136
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.