مشاور استاندار خوزستان: بحران آب با چاره‌اندیشی در مصارف کشاورزی حل می‌شود

مشاور استاندار خوزستان در امور آب گفت: بحران آب کشور با مصارف بهینه در بخش مصارف شرب و صنعتی به‌طور چشم‌گیری حل نمی‌شود اما در بخش کشاورزی می‌توان گام‌های موثری برداشت.

 

دکتر مهدی قمشی اظهارکرد: هم‌اکنون میزان مصرف آب در کشور بیش از ظرفیت آب‌های قابل دسترسی است؛ از این رو زمانی که بیش از حد مجاز استفاده شود، تنش و فشار عظیمی به محیط زیست وارد و مسائل زیست محیطی نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: تاکنون ارزشی برای تالاب‌ها و دریاچه‌ها قائل نبوده‌ایم و تنها به مصرف بیش از اندازه از آب و افزایش تولید فکر می‌کردیم. در حقیقت جنبه‌های تولید پایدار در نظر گرفته نشده است. از همین روز اولین ضربه به محیط زیست به صورت بحران نمایان می‌شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح‌کرد: مسئله آب در کشور به طور یقین به بحران تبدیل شده و بسیاری از تالاب‌ها را از دست داده‌ایم. اگر تالاب شادگان تاکنون از بین نرفته، تاحدودی به علت زه‌آب‌های نیشکر است و این تالاب به بهای سنگین شور شدن تاکنون خشک نشده است.

قمشی با اشاره به این‌که وضعیت خوزستان نسبت به سایر استان‌ها بهتر است، عنوان‌کرد: بسیاری از تالاب‌ها در سایر نقاط کشور از دست رفته‌اند و نمونه بارز آن دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه خاورمیانه است و این مسائل نتیجه توجه کردن به مسائل جنبی و توجه صرف به مسائل شخصی است. باید مصرف را به درستی مدیریت کرد تا بتوان از بحران نجات یافت.

استاد نمونه کشوری سال ۹۳ در خصوص راهکارهای حل بحران آبی کشور گفت: اکنون بیش از ۹۰ درصد آب شیرین قابل دسترسی، صرف مصارف کشاورزی می‌شود. راندمان آبیاری در کشور حدود ۳۰ درصد است و این به معنی استفاده نادرست از آب است؛ باید راندمان آبیاری را از ۳۰ درصد به ۶۰ درصد ارتقاء دهیم. این امر به راحتی با تغییر آبیاری‌های سنتی به آبیاری‌های مکانیزه قابل دسترسی است.

وی خاطرنشان‌کرد: در صورت تحقق این امر ما حدود ۳۰ درصد آب بیشتری نگهداری می‌کنیم و می‌توانیم بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب آب به محیط‌زیست برگردانیم. در بخش صنعت می‌توان مصارف آب شرب را به آب غیرمتعارف تغییر دهیم. در مسائل آب شرب شهری نیز راندمان بسیاری از شهرها از وضعیت خوبی برخوردار است و می‌توان با فرهنگ‌سازی و کاهش افت آب در شبکه‌های شهری به وسیله نوسازی زیرساخت‌های آب با بحران مقابله کرد.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب در مورد ستاد صیانت از آب استان نیز عنوان‌کرد: این ستاد تنها در خوزستان برقرار است و از آن جایی که مسئله آب در استان مسئله‌ای جدی است، با این ستاد می‌توان بحران آب را مدیریت کرد. تاکنون در مورد حفظ رودهای استان و استفاده درست از آب‌های سطحی مشاوره‌های خوب و اثربخشی در این ستاد صورت گرفته شده است.

https://hoorkhabar.ir/21066کپی شد!
122
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.