سرپرست دانشگاه شهیدچمران: خالی‌شدن کشور از مخزن ژنتیکی نخبگان نگران‌کننده است

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این‌که امروز بحث نگران‌کننده خالی‌شدن کشور از مخزن ژنتیکی نخبگان مطرح است، فراهم‌کردن “امکانات و اعتبارات مالی” و “احساس امنیت و آزادی” را ۲ گام اصلی برای حفظ نخبگان کشور عنوان کرد.

 

دکتر محمد رعایایی‌اردکانی در دهمین آیین تجلیل از دانشجویان دارای استعدادهای درخشان دانشگاه شهیدچمران که عصرگذشته ۱۶ اردیبهشت، در آمفی‌تئاتر شهید مطهری دانشکده علوم این دانشگاه برگزار شد، با ابراز امیدواری از این‌که دانشگاه و مسئولان نظام قدر جوانان را بدانند و زمینه شکوفایی استعدادها را فراهم کنند، اظهار کرد: حدود ۱۳ سال از تأسیس دفتر استعدادهای درخشان در دانشگاه می گذرد و آن زمان تنها مسئله مهاجرت نخبگان به کشورهای دیگر و تحمیل ضرر و هزینه به کشور مطرح بوده‌است اما امروز بحث نگران‌کننده خالی‌شدن کشور از مخزن ژنتیکی نخبگان است که در درازمدت غیرقابل جبران است.

وی با یادآوری این‌که در سال‌های گذشته نگاه کلی به اقتدار و توسعه یک کشور، توسعه صنعت و معیارهایی از این دسته بوده‌است، افزود: در سال‌های اخیر بحث بر نیروی انسانی است و این معیار پیشرفت یک کشور محسوب می‌شود؛ از این نظر کشوری که نیروی متخصص و نخبه بیشتری داشته باشد، مقتدرتر است. دفتر حفظ و هدایت استعدادهای درخشان در همین راستا، آغاز به فعالیت کرده‌است ولی این فعالیت کافی نیست و انتظار می‌رود که با کمک مسئولان به نخبگان که ذخیره‌های اصلی کشور هستند، توجه بیشتری شود.

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز در بحث حفظ نخبگان در کشور، ۲ موضوع مطرح را “امکانات و اعتبارات مالی” و “احساس امنیت و آزادی” عنوان و خاطرنشان کرد: این امکان در کشور وجود دارد و در صورت صرف این هزینه‌ها برای استعدادهای درخشان، می‌توان ۱۰ یا ۱۰۰ برابر هزینه‌کرد برداشت کرد.

رعایایی با بیان این‌که علم در سایه امنیت و آزادی رشد می‌کند، تصریح کرد: در واقع می‌توان گفت علم در گهواره امنیت و آزادی رشد می‌یابد و این دومین قدم برای حفظ نخبگان در کشور است؛ با توجه به این‌که قطع ارتباط با کشورهای دیگر موجب ضرر رساندن به کشور می‌شود و از سوی دیگر برای بازشدن اندیشه‌ها و تبادل‌نظر نیاز به محیط‌های دیگر است، باید با ایجاد فضای احساس امنیت و آزادی، سعی شود نخبگان مشغول به تحصیل در خارج از کشور، پس از پایان دوره تحصیل به کشور باز گردند.

وی افزود: در این زمینه مسئولان و خانواده‌ها باید با ایجاد احساس امنیت و آزادی، زمینه رشد را فراهم کنند. آنچه باعث نگرانی می‌شود، قهرکردن با مملکت، زمینه کاری و خانواده است و باید دانست که این کار مسئله و مشکل را حل نمی‌کند. نباید منتظر نیروی غیب برای حل مشکلات باشیم بلکه باید با مبارزه‌کردن و مقاومت مشکلات را رفع کنیم؛ در غیر این صورت مشکلات همچنان باقی خواهند ماند.

https://hoorkhabar.ir/21063کپی شد!
82
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.