مراسم تجلیل از اساتید برتر دانشگاه علمی‌کاربردی خوزستان

مراسم تجلیل از اساتید برتر دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان، امروز ۱۴ اردیبهشت‌ در مؤسسه آموزش‌عالی جهاد دانشگاهی خوزستان برگزار شد.

 

سیدنورالله حسن‌زاده رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان، در این مراسم با بیان این‌که مأموریتی برای دانشگاه تعریف کردیم تا به جایگاه در خور نام آن دست یابیم، اظهار کرد: خوزستان، یک استان صنعتی و کشاورزی و دارای امکانات بسیار در همه زمینه‌ها است و با توجه به این‌که مأموریت این دانشگاه نیز در همین جهت است، باید به جایگاهی در شأن استان برسد.

وی با یادآوری این‌که در آغاز کار تعداد مراکز علمی‌کاربردی در استان برابر با سی‌امین استان کشور بود، به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده جهت رشد کمی و کیفی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مراکز از ۱۷ به ۳۴ مرکز و تعداد دانشجویان نیز از نزدیک به ۹ هزار و ۸۰۰ نفر به ۲۷ هزار نفر افزایش یافته‌است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا مهرماه به ۳۰ هزار دانشجو افزایش یابد.

رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان با تأکید بر لزوم رشد همزمان کمی و کیفی مراکز، تصریح کرد: باید سرعت رشد کمی تا حدودی کمتر شود زیرا باید رشد کیفی هم اتفاق افتد. بیشترین آمار گسترش دانشگاه‌های علمی‌کاربردی استان، مراکز در جوار صنعت بوده‌است و در آینده نیز همین برنامه ادامه خواهد داشت زیرا هنوز به بخش پتروشیمی، بندر و دریا و شیلات وارد نشده‌ایم که دلیل آن کمبود نیروی انسانی دانشگاه است.

حسن‌زاده با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای احداث ساختمان دانشگاه طی ۲ سال گذشته، افزود: ساختمان قبلی در شان و منزلت دانشگاه نبود و بالاخره دیروز به ساختمان جدید نقل مکان کردیم.

وی با بیان این‌که در حوزه نظارت از پنج رییس مرکز برای همکاری با مدیریت در این زمینه درخواست شده‌است، ادامه داد: اگر به موضوع نظارت توجه کافی نشود ممکن است رشد کمی بسیاری ایجاد شود ولی از نظر کیفی لطمه بخورد.

حسن‌زاده همچنین به ورود مفاهیم جدید مانند اقتصاد مقاومتی به ادبیات عمومی به معنای تولیدات داخلی صادرات‌گرا اشاره و اظهار کرد: این مساله نقش و جایگاه دانشگاه را نشان می‌دهد. خلاقیت، نوآوری، کارآفرینی، بورس ایده و پارک‌های علم و فناوری مفاهیمی هستند که باید به سمت آن‌ها حرکت کنیم. شاید در حال حاضر ورودی‌های دانشگاه این پتانسیل را نداشته باشند ولی باید آن‌ها را به این مسیر هدایت کنیم.

وی با اشاره به تمایل بیشتر دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها برای حضور در مراکز علمی‌کاربردی شرکت‌های ملی حفاری و مناطق نفت‌خیز به دلیل اطمینان از اشتغال پس از تحصیل، افزود: مراکز جوار صنعت دانشگاه این‌گونه هستند و مرکز توسعه نیشکر نیز به همین صورت سالانه به نیروهای جدید نیاز دارد. دانشجویان ورودی دانشگاه اگر بدانند در آینده در صنایع فولاد، نفت و … مشغول به کار می‌شوند، قطعا دیدگاه خود را تغییر خواهند داد. باید تلاش کنیم کارورزی دانشجویان در مکان‌های صنعتی انجام شود.

رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان یکی از مشکلات سایر دانشگاه‌ها را عدم حضور دانشجویان این مراکز در محیط‌های صنعتی طی مدت تحصیل عنوان کرد و افزود: حلقه اتصال علم و صنعت نیز به این دلیل وجود ندارد و دانش فنی و تکنولوژی صنعت هم از خارج وارد می‌شود و در صورت ایجاد مشکل، تمایل به این سمت است که مشکل را کسانی حل کنند که قطعات از آن‌ها خریداری شده‌است.

حسن‌زاده ادامه داد: تا زمانی که دانش فنی و تکنولوژی در داخل تدوین نشود، ارتباط منسجمی بین دانشگاه و صنعت به وجود نخواهد آمد. البته در چند مورد در داخل استان، دانش فنی موردنیاز برخی صنایع تدوین و این ارتباط با صنعت برقرار شد؛ همچنین در زمان لازم تغییرات فنی جهت روزآمدسازی اعمال شد و اکنون این ارتباط ادامه پیدا کرده‌است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در موضوع مرکز رشد خوشه فناوری به دنبال فعالیت‌ در زمینه‌های نفت و پتروشیمی، آبزیان، گاومیش، شیلات، لوله سازی، نیشکر و خرما هستیم. چاره ای جز انجام این کار نداریم و نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا کشورهای غربی دانش خود را به ما بفروشند. اساتید باید با این ادبیات آشنا شوند و دانشجویان را به این سمت و سو سوق دهند تا به هدفی که برای دانشگاه تدوین شده‌است، دست یابیم.

به گزارش ایسنا در این مراسم همچنین دکتر قدرت الله شاکری‌نژاد رییس جهاد دانشگاهی خوزستان، بر لزوم توجه بیشتر به پژوهش در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و علمی‌کاربردی، تأکید کرد.

وی اظهار کرد: این انتظار از مسؤولان دانشگاه وجود دارد که محیط دانشگاه را با دبیرستان متفاوت کنند و در این زمینه معاونت آموزشی، پاشنه آشیل دانشگاه است اما وقتی وظیفه دانشگاه را تولید علم می‌دانیم، باید به حوزه پژوهش بیشتر بپردازیم.

شاکری‌نژاد ادامه‌داد: پژوهش در دانشگاه‌های غیر انتفاعی و علمی‌کاربردی باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. این حوزه زمان‌بر و هزینه‌بر است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید. باید اساتید را نسبت به ارائه طرح و مقاله ترغیب و دانشجویان را به پژوهش تشویق کرد.

رییس جهاد دانشگاهی خوزستان تصریح کرد: در دانشگاه‌ها، قالب‌های تعریف شده‌ای مثل انجمن‌های علمی در حوزه پژوهش وجود دارد و اخیرا نیز پارک‌های علم و فناوری تعریف شده‌اند که بیشتر در مراکز آموزش‌عالی دولتی فعالیت می‌کنند اما دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز باید در این زمینه وارد شوند. اساتید در این قضیه ذی‌نفع هستند و باید مطالبه‌گرانه، مسؤولان را موردسؤال قرار دهند تا در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: برخی مراکز علمی‌کاربردی در استان در این زمینه خوب کار کرده‌اند و برخی هم کمتر فعالیت می‌کنند. امسال که به نام مدیریت جهادی مزین شده است، باید در زمینه تولید مقاله، انجام پژوهش و تولید علم اهتمام کنیم. شکل‌گیری دانشگاه علمی‌کاربردی به‌دلیل احساس نیاز به ارتباط فعالیت های نظری و عملی، اتفاق مبارکی بود ولی باید دقت کنیم که در این زمینه دچار انحراف نشویم و نیازی نیست که در هر مکانی که دارای ۲ کارگاه بود، دانشگاه هم تأسیس شود.

شاکری‌نژاد با اشاره به سه برابر شدن تعداد دانشجویان مرکز علمی‌کاربردی جهاد دانشگاهی خوزستان، اظهار کرد: تصور می‌کنم هدف‌گذاری درستی انجام شد و کیفی‌سازی آموزش هم کار درستی است. در حال حاضر این مرکز از نظر فضاهای کاربردی مشکلی ندارد و باید تلاش کنیم در بعد تئوری هم قوی شویم.

به گزارش ایسنا در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محسن شفیعی رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، گفت: علم‌خواهی و دانشوری زیر نگاه دین موجب تربیت انسان‌های مفید و مؤثر برای جامعه می‌شود.

وی با بیان این‌که نگاه به علم در گفتمان دین، به‌طور مداوم در آیات و روایات بیان شده تا اهمیت آن مشخص شود،

توجه به علم، عالم، متعلم و محیط علمی در آیات قرآن را یک شاخص دانست و تصریح کرد: اهتمام رهبران دین به علم در سنت و سیره آن‌ها روشن است و نشان می‌دهد که علم یک اصل بنیادین و اعتقادی است. دانش، باوری در نگاه دین و از زاویه اعتقادی و ایدئولوژیک، یک امر مسلم و قطعی است. علم‌خواهی و دانشوری زیر نگاه دین موجب یک اتفاق مبارک می‌شود که خروجی آن یک انسان مفید و مؤثر است.

رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با اشاره به این‌که سیره شهید مطهری و زندگی وی شامل نکات ارزشمندی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: شهیدمطهری هیچ منبر و کلاس را بدون مطالعه ارایه نمی‌کرد در حالی‌که امروزه تقریبأ ارایه کلاس درس و سخنرانی بی‌مطالعه قبلی، رایج شده‌ که اشکال بزرگی است و با نسل امروز، بدون مطالعه و آمادگی صحبت‌کردن اشتباه است.

شفیعی با بیان این‌که وقتی حرکت علمی زیر سایه دین انجام شود، اتفاق‌های بزرگی روی می‌دهد که نمونه‌ای از آن شهادت دکتر مطهری است و نشان می‌دهد اسلام چنین معلمی تربیت می‌کند، تصریح کرد: جامعه علمی کشور از دو موهبت برخوردار است؛ اول جهان‌بینی دینی که برای علم ارزش قایل است و دوم این‌که با استفاده از این فضایل می‌توان روند معمولی حرکت علم را سریع تر طی کرد.

وی تأکید کرد: هر زمان اخلاق در حوزه علم پررنگ شده، اتفاق‌های ارزشمندی به وقوع پیوسته است به‌عنوان مثال شهید مجید شهریاری در حوزه علم مادی تحصیل کرد اما جانش پرورش‌یافته مکتب اهل بیت بود و پایان چنین زندگی شهادت است زیرا نرخ هر چیزی را ارزش آن تعیین می‌کند.

شفیعی جامعه علمی امروز کشور را مایه افتخار دانست و خاطرنشان کرد: به واسطه پیشرفت‌های علمی توانستیم تلخی تحقیر ده ساله را از خود دور کنیم. امیدوارم نسل‌های آینده شاهد سربلندی علمی کشور باشند زیرا هنوز راه طولانی در پیش داریم که با تلاش اساتید و دانشجویان، عزت و عظمتی را که در پیش‌بینی‌های پیامبر(ص) بیان شده، مجددا به دست آوریم.

به گزارش ایسنا در پایان این مراسم از اساتید برتر دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان تجلیل شد.

https://hoorkhabar.ir/18483کپی شد!
79
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.