توافق فیلمساز و هیئت فوتبال خوزستان درباره مستند «برزیلته!»

مستند «… برزیلته!» که چندی پیش از سوی هیئت فوتبال خوزستان با تغییرات فراوان و بدون اطلاع رسانی به فیلمساز، به نمایش در آمد، سر انجام به توافق فیلمساز و هیئت فوتبال خوزستان منجر شد.

کارگردان مستند «… برزیلته!» درباره جزئیات توافق با هیئت فوتبال خوزستان در گفت‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: مستند برزیلته اولین و جدی‌ترین مستند فوتبال خوزستان است که برای اجرای آن وقت وانرژی فراوانی صرف شد، و طبیعی است که دوست داشتم این اثر درست دیده شود.

حبیب باوی‌ساجد افزود: با این همه و با حفظ حقوق حقوق معنوی بنده به عنوان سازنده اثر، معتقدم هیئت فوتبال خوزستان به عنوان بانی تهیه وتولید این اثر مستند هم باید نظرات و اهداف خودش را اعمال کند اما علت اعتراضم این بود که این نظرات و تغییرات کاش توسط خودم و با مشاوره کارشناسان سینمای مستند اعمال می‌شد تا آسیب هنری به اثر نرسد.

وی اضافه کرد: به هر شکل، نزدیک به دو دهه در عرصه فیلمسازی همیشه کوشش کرده‌ام که آثارم از لحاظ اجرا کامل باشد، و لذا دقت وسواس گونه‌ای در این عرصه دارم.

کارگردان مستند «… برزیلته!» تصریح کرد: گاهی پیش آمده که برخی از آثار مستندم چند سال طول بکشد، برای نمونه مستندی درباره ادبیات خوزستان دارم که ۱۰ سال است مشغول ساخت آن هستم و برای تصویربرداری آن حتی به اروپا هم سفر کردم.

وی همچنین افزود: در نتیجه مستند برزیلته  هم از این قاعده مستثنی نیست و برای این اثر زحمات جان‌فرسایی را به اتفاق اکیپ خود متحمل شدم.

باوی‌ساجد ادامه داد: به هر شکل همیشه این اختلاف‌ نظر بین فیلمساز و نهادهای دیگری که به عرصه سینما وارد می‌شوند وجود دارد، مهم این است که هیئت فوتبال خوزستان برای نخستین بار در زمان ریاست اسماعیل عامری گلستان به سینمای مستند و محقق کردن اهداف خود، به سینمای مستند روی آورده است و خوشبختانه همین نگاه و رویکرد فرهنگی در ریاست عبدالکاظم طالقانی ریاست فعلی هیئت فوتبال خوزستان تداوم دارد.

وی اظهار کرد: همه می‌دانند که هیئت فوتبال خوزستان، تنها هیئت فوتبال کشور هست که تاریخ فوتبال خطه خود را در یک اثر مستند سینمایی مدون کرده است و این یعنی اعتنا به فرهنگ و هنر و همین نگاه جای ستایش دارد.

کارگردان مستند واقعه جهاد اسلامی و مقاومت مردم عرب خوزستان در برابر بریتانیا ادامه داد: به گواه آثارم تلاش کرده‌ام از خوزستان و فرهنگ و هنر و رشادت‌هایش دور نشوم و طبیعی است در همین راستا و با همین نگاه مستند برزیلته را تهیه و تولید کردم.

وی بیان کرد: به همین علت این اثر جزو شناسنامه هنری من است و حق دارم نسبت به آن حساس باشم.

باوی‌ساجد با بیان اینکه مشروعیت هنری هنرمند، از آثارش هست و نه از دفتر و موسسه و کانون و شرکت، توضیح داد: خرسندم که ریاست هیئت فوتبال خوزستان با سعه‌صدر، انتقاد و اعتراض بنده را شنید و ارزیابی کرد و با وساطت پیشکسوتان و هنرمندان، از سوی مشاور حقوقی هیئت فوتبال مقرر شد دو نسخه از مستند برزیلته تهیه شود که یک نسخه آن همان است که توسط هیئت فوتبال نمایش داده شد، و نسخه دیگر جهت ارائه به رویدادهای فرهنگی و هنری آماده می‌شود.

کارگردان مستند «لالایی جنگ» برنده بهترین مستند به خاطر نگاه شاعرانه به مقاومت مردم مرزنشین خوزستان از جشنواره بین‌المللی مقاومت گفت: در هر صورت تأکید دارم فراتر از مصلحت‌های فردی، خوشحالم که مصلحت‌ها و منافع استان خوزستان در نظر بوده و این خطه فوتبال‌خیز برای نخستین بار توسط هیئت فوتبال خوزستان روایت و ثبت شده است.

باوی‌ساجد که در یک ماه اخیر و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، عضو شورای حمایت سینماگران کشور، و مسئول حمایت هنرمندان استان در جهت کمک‌رسانی به مردم غزه بود، مستند جدید خود را با نگاهی به سینمای فلسطین که تصویربرداری آن در فرانسه، تونس و امارات انجام شده به پایان رساند.

https://hoorkhabar.ir/173943کپی شد!
155
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.