شفیعی: ورود جهاد دانشگاهی به حیاط خلوت‌های علمی استکبار قابل ستایش است

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های علمی، گفت: اگر افرادی مانند شهید کاظمی آشتیانی باید به الگوهایی علمی تبدیل شوند که فرزندان ما با آنها آشنا باشند به این دلیل است که نماد خودباوری و اعتماد به نفس ملت ایران هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی محصول و نتیجه و جلوه‌ای از انقلاب اسلامی است و فرصتی است برای اثبات این موضوع که کارهای نشدنی در برابر اراده ملت ایران تسلیم می‌شوند. در فضای انقلاب اسلامی، جهاد دانشگاهی متولد شد که نماد خودباوری و اعتماد به نفس و توانایی ملت ایران باشد و آمد که بگوید “کار نشد ندارد” و در برابر اراده‌های متکی به ایمان، هیچ نیرویی نمی‌تواند مقاومت کند.

وی از شهید کاظمی آشتیانی یاد کرد و افزود: این شهید بزرگوار به عنوان شهید جهاد علمی، نمادی از فرزندانی است که امام (ره) تربیت کرد. امام خمینی (ره) این احساس را در ملت ایران ایجاد کرد که خودشان می‌توانند تصمیم بگیرند. این مساله زمانی بهتر درک می‌شود که شرایط پیش از انقلاب را برای نسل جوان بازگو کنیم و سپس بگوییم که اکنون در کجا هستیم. در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب، نگاه به بیرون از کشور معطوف بود و زمانی که می‌خواستند بگویند فردی مهم برای درمان به خارج از کشور رفته، می‌گفتند فلانی به اسراییل رفته است و این یک بی هویتی و تحقیری تاریخی بود.

شفیعی تصریح کرد: امام (ره) صحنه را برگرداند؛ امام خمینی (ره) امتش را درست شناخته بود و می‌گفت ما می‌توانیم و باید روی پای خود بایستیم و این اراده در فرزندان امام تحقق پیدا کرد. هنوز هم رسوبات آن نوع نگاه پیش از انقلاب در اذهان هست که محصول دو قرن تلاش غرب است، این در حالی است که امروز هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر خواست جوانان ما مقاومت کند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به موفقیت‌های جهاد دانشگاهی در عرصه‌های مختلف علمی، به ویژه در عرصه شبیه‌سازی، اظهار کرد: برخی عرصه‌هایی که جهاد دانشگاهی به آنها ورود کرده است، اصلا به فکر کسی هم نمی‌رسید و این در شرایطی است که غربی‌ها بیشترین تبعیض و استکبار را در حوزه‌های علمی اعمال می‌کنند. مسایل سیاسی و اقتصادی که جای خود دارد، ولی غربی‌ها علم را هم سطح‌بندی و طبقه‌بندی می‌کنند و مرز مشخص می‌کنند که چه کسی مجاز است چقدر بداند و از چه خطی به بعد دیگر نباید بداند و برای دانایی طبقه‌بندی انجام می‌دهند! ورود جهاد دانشگاهی به حیاط خلوت‌های علمی استکبار بسیار قابل تقدیر و ستایش است.

وی ادامه داد: آمیختگی حرکت علمی با اعتقادات و باورهای دینی در مجموعه جهاد دانشگاهی نیز بسیار قابل توجه است. در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صحنه در اختیار این تفکر بود که علم و دین با هم رفاقتی ندارند، این در حالی است که امروز می‌بینیم که یک چهره مبارز علمی در عرصه علمی معجزه آفرین است و همان چهره علمی اهل نافله شب هم است. مرحوم کاظمی آشتیانی زمانی که به آن موفقیت‌های علمی دست یافت، از مرجع تقلید خود استفتا کرد که در آستانه ورود به عرصه‌ای هستیم که بوی ورود به عرصه خلقت می‌دهد و آیا مجاز هستیم و شرع به ما اجازه می‌دهد و نکند در این حرکت، دین ما لطمه بخورد؟ بعد از موفقیت جهادگران در عرصه شبیه سازی، یکی از نشریات غربی نوشته بود که در این زمینه برنده اصلی این پیروزی رهبر دینی ایرانیان است، زیرا این کار با فتوای شرعی ایشان صورت گرفت.

شفیعی گفت: به همین دلیل است که جهاد دانشگاهی باید جهاد بماند و به هیچ اداره و سازمانی نباید تبدیل شود و فرزندان جهاد هم باید جهادی بمانند. به عنوان مثال اکنون اگر مسئولیت‌های یک مسجد را به یک سازمان یا اداره‌ای واگذار کنیم، به سرعت لیستی از امکانات و هزینه‌ها و بودجه‌ها تهیه می‌شود و کارها اداری می‌شوند، این در حالی است که گاهی می‌بینیم در شرایط فعلی حجم کار و گردش مالی یک مسجد معادل چندین اداره کل است و خروجی مسجد نیز برکت بیشتری دارد، زیرا در مسجد یک اتفاق جهادی در حال رخ دادن است و افراد در فضای دیگری کار می‌کنند و همین اتفاق نیز در جهاد دانشگاهی و جهاد سازندگی و سپاه و دیگر مجموعه‌های انقلابی رخ داده است. معتقدم حتی در مواردی که نهادهای انقلابی را به ضرورت ادغام کرده‌ایم، در آینده باید تجدید نظر کنیم، زیرا اگر آن روحیه وارد فضای اداری شد، به روحیه‌ای رسمی و اداری تبدیل می‌شود. جهاد دانشگاهی خوزستان و زیرمجموعه‌های این نهاد در استان نیز امروز جای خودشان را به دست آورده‌اند و باید این موقعیت خود را حفظ کنند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان اظهار کرد: در عرصه جهاد دانشگاهی در استان خوزستان اولین‌ها را داریم و در کارنامه فعالیت جهاد دانشگاهی، بسیاری از اولین‌ها به اسم استان خوزستان گره خورده است و این فرصتی است که باید قدر آن دانسته شود و فرصت‌ها و عرصه‌های جدیدی نیز خلق شود.

https://hoorkhabar.ir/165857کپی شد!
137
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.