خودروسازان در واردات خودرو میدان دار شدند

هورنیوز – جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت بازار خودرو، بیان کرد: مجلس برای ساماندهی بازار خودرو قانون تصویب کرد و انتظار می رفت آئین نامه واردات خودرو به گونه‌ای تنظیم می شد تا قدرت رقابت در بازار خودرو ایجاد کند نه اینکه انحصارگرایی را در این بازار تقویت کند. دلیل اینکه این روزها شاهدیم که قیمت خودرو در حال افزایش است این است که همچنان در بر روی پاشنه قبلی خود می چرخد.

 

وی گفت: همچنان تقاضا در بازار خودرو بالا و عرضه پایین است، انحصار نیز در دست خودروسازان است. آئین نامه‌ای که برای واردات خودرو نوشته شده است باز هم اختیار واردات را به خودروسازان داده است. حداقل واردات خودرو تا سقف ۱۰ هزار دلار در اختیار خودروسازان است و امروز مجددا خودروسازان داخلی در واردات میدان دار شده اند. حداقل سه شرکتی که برای واردات خودرو تایید شده اند زیرمجموعه سایپا هستند.

 

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با ادامه این روند راه به جایی برای ساماندهی بازار خودرو نخواهیم برد بلکه باید قیمت خودرو را کنترل کنیم. برای اینکه قیمت ها نیز واقعی شوند باید میزان عرضه خودرو را افزایش دهیم. تا زمانی که میزان عرضه خودرو افزایش پیدا نکند همچنان قیمت خودرو روند افزایشی را طی خواهد کرد.

 

رشیدی کوچی در پایان تاکید کرد: زمانی که ما کف اخذ تعرفه از خودروهای وارداتی را ۵۰ درصد در نظر گرفته ایم قطعا قیمت ها تغییری نخواهد کرد. امروز تعرفه واردات یک خودروی ۱۰ هزار دلاری – اگر دلار را ۳۰ هزار تومن در نظر بگیریم- حدود ۵۰۰ میلیون تومان می‌شود. یعنی بازهم خودروی وارداتی با نرخ خودروهای داخلی تفاوت زیادی دارد تازه اگر این میزان تعرفه باشد. ما امروز خودروی ۱۰ هزار دلاری را در کشور بالغ بر ۴۰ هزار دلار می فروشیم. مادامی که این ضعف ها اصلاح نشود مشکلی حل نخواهد شد.

 

https://hoorkhabar.ir/709444کپی شد!
96
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.