تکلیف حق آلایندگی صنایع خوزستان چه می شود؟

به گزارش هورنیوز، یکی از مهمترین و شاید نیازهای استان خوزستان برای رفع مشکلات عدم توسعه یافتگی به گفته بسیاری از مسئولین همین عدم دریافت عوارض آلایندگی ها از شرکت های بزرگی است که عمدتا دولتی هستند و زیر نظر وزارتخانه ها اداره می شوند، از این رو اهالی رسانه خوزستان در گفتگویی کلاب هاوسی با موضوع تکلیف حق آلایندگی صنایع خوزستان چه می شود به بررسی موضوع فوق پرداخته اند.

 

علی بهمن مدیر پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز، به عنوان مجری این مبحث در ابتدا گفت: ما به جای اینکه دنبال دریافت عوارض آلایندگی باشیم، بیشتر می بایست به این فکر کنیم که جلوی آلودگی آب و هوا را بگیریم، به یاد داریم در دهه ۵۰ استان خوزستان علیرغم گرمایی هم که داشت ولی به عنوان مهاجرپذیرترین استان کشور به شمار می رفت، اما اکنون بدلیل بدی آب و هوا و شرایط آلودگی های فراوان در استان خوزستان مهاجرتهای زیادی را از استان شاهد هستیم.

 

علیرضا عبدالله نژاد مدیرمسئول سایت خبر فوری استان خوزستان گفت: یکی از معضلات مهم استان خوزستان موضوع آلایندگی ها و دریافت عوارض آن است. رئیس محیط زیست اعلام کرده که حق آلایندگی خوزستان از عدم پرداخت و جریمه آن رقمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان است و اگر ۵۰ درصد آن یعنی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم به استان تزریق شود، بخشی عظیمی از بیکاری و معضلات صنایع بزرگ و کوچک حل می شود، حتی می توانیم بخش مهمی از دفع آبهای سطحی را به نتیجه برسانیم و در این شرایط کووید ۱۹ که شهرداری ها با رکود اقتصادی روبه رو بوده اند و کاهش درآمدهای خود را شاهد هستند می شود با پرداخت عوارض آلایندگی ها به کمک شهرداری ها آمد تا خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.

 

وی گفت: جای تاسف دارد که در جلسه ای مدیران مناطق نفتخیز پرداخت عوارض آلایندگی را به هیچ عنوان نمی پذیرفتند و اگر هم میخواستند اعتباری اختصاص دهد به عنوان هدیه و کمک آنرا در نظر می گرفتند.

 

عبدالله نژاد گفت: به نظر من دریافت مطالبات حق آلایندگی باید با اهرم فشار نمایندگان مجلس به نتیجه برسد تا شرایط زندگی مردم تغییر کند.

 

رضا برات پور کارشناس ارشد مدیریت اجرایی و فعال در حوزه رسانه گفت: دریافت حق آلایندگی مطالبه ای قانونی است ولی فراموش شده و صنایع آلاینده زیادی داریم در خوزستان که حق آلایندگی پرداخت نمی کنند. متاسفانه در خوزستان دستگاه های آلاینده زیادی وجود دارد که اگر تاکنون مطالبات حق آلایندگی را پرداخت می کردند می توانستیم به فریاد دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان هایی توجه کنیم که با اولین باران اسیدی مملو می شوند از بیماران تنگی نفس که همگی بدلیل آلایندگی ها هستند. ما باید به صورت قانونی وارد عمل شویم و از نفت، فولاد، پتروشیمی، نیشکرها و … که بعضا مطالبات آلایندگی را به تهران پرداخت می کنند شکایت کنیم و در راستای حل مشکلات آلایندگی هزینه های لازم را انجام بدهیم. زیرا آن فردی که در استانی خوش آب و هوا نشسته از آلایندگی ها آسیبی نمی بیند و نیازی به رفتن به بیمارستان برای موضوع فوق ندارد.

 

مجید عبدالخانی فعتل اجتماعی گفت: دریافت مطالبات آلایندگی یک مطالبه به حق است و این منت نیست که اگر شرکت ها بودجه ای مشخص را بابت عوارض آلایندگی پرداخت می کنند، نام آنرا صدقه بگذارند و اتفاقا باید علاوه بر آن یک سری سرانه ها را هم پرداخت کنند.

 

وی گفت: از دید من تمامی دستگاه ها و مردم خوزستان باید مطالبات به حق خود را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند و این جای تاسف دارد که نماینده مجلس بگوید شرکت ها حق آلایندگی خود را به تهران می دهند.

 

مجتبی حاجتی دبیرحزب آزادی شاخه خوزستان گفت: به عقیده من ما باید در خوزستان به یک سطحی از مطالبه گری برسیم که حرف همه مردم استان رسیدن به آن هدف باشد و از مدیران هم پاسخی روشن بشنویم؛ متاسفانه ما اکنون شاهد ورود آلایندگی های فراوانی به رودخانه هایمان به خصوص کارون هستیم.

 

وی بیان داشت: بی شک تا زمانی که ما بخواهیم با زبان توصیه و سخنرانی پیگیر دریافت مطالبات و عوارض آلایندگی از شرکت ها و صنایع باشیم به جایی نخواهیم رسید، از طرفی در تولید آلایندگی و کاهش آن هم اصلاحی از سوی شرکت ها صورت نمی گیرد و صنایع فرسوده خوزستان هر روز وضع را بدتر از روز قبل می کنند. به عقیده من ابتدا باید مشخص شود هر صنعت و شرکتی در استان چه میزان آلودگی دارد و چه باید برای کاهش آن می کرده و نکرده است، سپس به فکر جریمه و اتفاقات بعد از آن باشیم.

 

نوید قائدی تحلیل گر مدیریت شهری اهواز و استان گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده در ماده ۳۸ به آن اشاره شده است و اگر در جایی پرداختی صورت نمی گیرد ضعف از واحد حقوقی دستگاه ها است که پیگیر دریافت حق آلایندگی دستگاه خود نیستند و جای تاسف دارد که دوستان به لحاظ قانونی نتوانسته اند در این زمینه وارد عمل شوند و معضل را مرتفع نمایند.

 

رضا علیجانی فعال رسانه ای اجتماعی استان خوزستان گفت: حق آلایندگی، اهرمی بازدارنده برای این است که صنایع و کارخانجات خصوصی و دولتی به کاهش آلایندگی برسند و این موضوع تنها برای هوا نیست بلکه بیمارستان ها و شرکتهایی هم که آب را آلوده می کنند هم باید به محیط زیست پاسخ بدهند و امیدواریم محیط زیست با دستگاه های آلوده کننده سلیقه ای و به نرمی برخورد نکند و اگر صنایعی آلایندگی خود را برطرف نکرد با آنها برخورد شود. زیرا معتقدیم کاهش و یا حذف آلایندگی به بهبود زندگی مردم کمک می کند و تاثیر مهمی در سطح زندگی مردم دارد، از طرفی ما باید بدانیم شرکت ها و صنایعی که عوارض آلایندگی را پرداخت کرده اند کجا هزینه شده و چه میزان در زندگی مردم تاثیر گذار بوده است. متاسفانه ما در خوزستان باران اسیدی داریم و دیواری کوتاه تر هم از کانوکارپوس ها ندیدیم در صورتی که طبق بررسی ها این میزان آلایندگی باران اسیدی را نمی توان به گردن کانوکارپوس ها بگذاریم.

 

نوید قائدی گفت: ما در دنیا ۳ نوع آلودگی داریم، آلودگی آب، خاک و هوا، به طور مثال نیشکر سالانه میلیون ها تن مواد شیمیایی به زمین جهت رشد گیاه تزریق می کند و شاید هم آب شویی صورت گیرد، اما وارد اکوسیستم می شوند و مشکلات فراوانی را برای محیط زیست و جانوران آبی بوجود می آورند که نمونه بارز آن در ماهشهر وجود دارد و بسیاری از گونه های دریایی از بین رفته اند. از این رو برای رسیدن به حل معضل آلایندگی ها نیاز به نظارت دقیق دارید و این وظیفه سازمان محیط زیست است که به موضوع فوق ورود کند.

 

صدیقه جهانگیری فعال محیط زیست گفت: موضوع محیط زیست در کشورما درگیر مسائل سیاسی شده است و بیشتر حالتی نمایشی دارد، زیرا در بسیاری از مواقع جریمه های آلایندگی آن قدر نازل است که میزان تخریب را نمی توان با آن رقم برطرف کرد .

 

وی ادامه داد: محیط زیست بازوی اجرایی در مقابل صنعت ندارد و صنعت قدرت بیشتری نسبت به محیط زیست دارد.

 

علیرضا عبدالله نژاد گفت: محیط زیست قدرت و ضمانت اجرایی لازم در برخورد با متخلفان ندارد و بعضا هم اگر انفصال خدمت مدیری به این واسطه آمد، دادگاه به راحتی او را تبرئه می کند و دوباره مدیر بر سرکار خود حاضر می شود. ما ۲۲۰ حلقه چاه نفت در اهواز داریم ولی شاهد این هستیم مردم غیزانیه از آب شرب محروم هستند و حداقل می طلبد شرکت عظیم مناطق نفتخیز جنوب این معضل را مرتفع نماید، زیرا سهم آنها از ۲۲۰ حلقه چاه نفت تنها آلایندگی و دودهای سیاه فلرهای نفتی است.

 

رضا برات پور گفت: محیط زیست یک سری ایزوها را به صنایع برای استاندارد بودن و رعایت هوای پاک جهت محیط زیستی سالم ارائه می کند و در اراک بدلیل آلودگی بالا و شیوع سرطان به همین دلیل بسیاری از مجوزها لغو شد، اما در خوزستان اگر هم به صنعتی ایزو داده شده است هیچ گونه اعمال قانون سفت و سختی وجود ندارد که این ایزو بعد از دریافت هم توسط شرکت ها و صنایع رعایت شود. مثلا می شد صنایع وارد شوند و موضوع کمربند سبز را به نتیجه برسانند تا هم اکسیژن ساز باشد و هم از آلودگی ها بکاهد.

 

رضا علیجانی گفت: ما نیازمند این هستیم که هر اتفاقی در زمینه محیط زیست خوزستان رخ داد را به مردم اطلاع دهیم، زیرا در بسیاری از شهرها اتفاقات نامناسبی در زمینه آلایندگی ها رخ می دهد و تیم های حقوقی شهرداری ها و دستگاه های متولی جهت دریافت عوارض آلایندگی ها هم خوب کار نکرده اند و اگر موضوع به شکل جدی پیگیری می شد و در نهایت محکومیت دستگاه ها صادر می شد بسیار موفق در رفع آلایندگی ها و یا کاهش آلایندگی ها بودیم. به عقیده من کار باید به صورت حقوقی انجام شود و حتی تا بستن حساب شرکت های آلاینده هم پیش برویم انتظار می رود رسانه ها و مسئولین مربوطه تیم های حقوقی ادارات را تقویت تا به نتیجه مطلوب برسیم.

 

سید شریف حسینی نماینده اسبق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده من می بایست یک کمیته متشکل از محیط زیست، اداره مالیات و دارایی و برنامه بودجه جهت دریافت حق آلایندگی استان خوزستان تشکیل شود و درصدی از فروش محصولات کارخانجات آلاینده را به شهرداری پرداخت کنند. به طور مثال ماهشهر در سال ۱۳۹۸ رقمی معادل ۱۷۰ میلیارد تومان، اهواز ۱۵۰ میلیارد تومان و آبادان ۴۵ میلیارد تومان عوارض آلایندگی گرفته اند که رقم واقعی نبوده و اینکه گفته می شود عوارض آلایندگی به تهران پرداخت می شود را صحیح نمی دانم. اما موضوعی که باید توسط نمایندگان مجلس پیگیری شود دریافت آلایندگی کشاورزی است که قانون آن را استثنا کرده ولی بیشترین آسیب را هم کشاوزی به محیط زیست و رودخانه های ما وارد کرده است.

 

وی افزود: متاسفانه به این دلیل که تولید نفت و درآمدهای آن ملی است سهم یک درصد از عوارض آلایندگی به خوزستان اختصاص نمی یابد، از این رقم یعنی از یک درصد رقمی معادل چهارده و نیم درصد به خوزستان داده می شود و از این رقم یک درصد به آلایندگی ها اختصاص داده می شود که رقم ناچیزی می شود و باید نمایندگان به فکر باشند تا از کل درآمد یک درصد نصیب خوزستان شود. از طرفی اگر روی هزینه همین بودجه هم توجه می شد بسیاری از مشکلات ما در مناطق محروم مرتفع می شد و از هزینه های اضافه و بدون نتیجه جلوگیری به عمل می آمد.

 

مجید عبدالخانی گفت: اهواز یکی از آلوده ترین شهرهای دنیا است و دریافت عوارض آلایندگی حق ما اهوازی ها است و امیدواریم شرایطی فراهم آید تا تیم های حقوقی شهرداری ها با قدرت این موضوع را به نتیجه برسانند و البته امیدواریم شورای شهر آینده در صورت دریافت این حق بر نحوه هزینه کرد آن دقت و نظارت کند.

 

رضا علیجانی گفت: تا کنون دستگاه های آلاینده در زمینه پرداخت عوارض به خوبی عمل نکرده اند و به قولی مگر داده اند که ما نگرفته ایم و از ۲ سال گذشته تاکنون رقمی بابت این موضوع پرداخت نشده و همان سال هم رقم واقعی پرداخت نشده است. اما می شود با پیگیری های لازم و مستمر از سوی محیط زیست و رسانه ها سهم دستگاه های آلاینده در راستای پرداخت عوارض آلایندگی مشخص شود.

 

مجتبی حاجتی گفت: محیط زیست باید لیست شرکت ها و صنایع آلاینده را اعلام و بگوید که سهم آلایندگی هر کدام چقدر است و تاکنون چه فعالیت هایی برای کاهش آلایندگی انجام داده اند و چه میزان پرداختی داشته اند و برای صنایع تنبیه و تشویق در نظر گرفته شود تا بتوانیم با اهرم فشار لازم حق مردم خوزستان از این موضوع را بگیریم.

 

مصطفی عبدالهی کارشناس جغرافیا برنامه ریزی روستایی گفت: طبیعتا قانون گذار می داند که زیان ها و عوارض آلایندگی چیست که این مبالغ را مد نظر قرار داده است و هر روز هم شرایط بدتر از قبل می شود و این را می توان از میزان آلودگی ها متوجه شد که دائما می شنویم هوای خوزستان و اهواز برای سایر گروه های سنی خطرناک است و از خانه بیرون نروید. اما جای نگرانی است که شهرداری این عوارض را بعضا دریافت و در مکانهای دیگری هزینه می کند. متاسفانه ما خوزستانی ها در مسائل زیست محیطی مطالبه گران خوبی نیستیم و در این زمینه خوب کار نکرده ایم و تحقیقات مناسبی هم برای مقابله با آلوده کنندگان محیط زیست نداریم که در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم هم به صف مطالبه گران افزوده شوند.

 

طارق سعیدی مدیر موسس خیریه شبائه الصحه نوید سلامت گفت: مهمترین راه دریافت مطالبات عوارض آلایندگی فرهنگ سازی است و ما باید مثل سایر استانهای دیگر راه های مطالبه گری را به شهروندان آموزش دهیم و این یکی از وظایف شورای شهر و شهرداری است. اما سوال اینجاست که صنایع آلاینده ما چقدر ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی هستند و اینکه چقدر تولید آلودگی دارند و آیا پرداختی هم داشته اند و این پرداختی کجا هزینه شده است و اگر اینها پیگیری شود می توانیم به آینده امیدوار باشیم.

 

پی نوشت: همچنان هیچ یک از مسئولین خوزستان در موضوعات مطرح شده کلاب هاوسی حاضر به پاسخگویی نیستند!

https://hoorkhabar.ir/694838کپی شد!
160
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.