ایران برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر به ۱۹۰هزار سو غنی سازی نیاز دارد/ مطالب رسانه‌های غربی بحثی انحرافی است

رئیس سازمان انرژی اتمی مطالب مطرح شده در رسانه‌های غربی درباره تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز ایران را بحثی انحرافی خواند و گفت: برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی نیاز داریم.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره اظهارات مقام معظم رهبری در خصوص نیاز سالانه کشور به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی، با بیان اینکه معیار اندازه‌گیری غنی سازی را براساس «سو» SWU مطرح می‌کنند و سو به معنای واحد کار جداسازی اورانیوم سبک از سنگین است، نه براساس تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ، عنوان کرد: نیاز ما برای یک فاصله زمانی مورد توافق، هشت ساله آینده برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر، حدودا ۱۹۰ هزار سو است تا بتوانیم پس از پایان این قرارداد، سوخت مورد نیاز این نیروگاه، راکتور تحقیقاتی تهران و همچنین راکتور آب سنگین اراک را تامین کنیم.

وی ظرفیت عملیاتی ماشین‌های سانتریفیوژ نسل IR1 را کمتر از دو سو و ظرفیت ماشین‌های سانتریفیوژ نسل IR2 را نزدیک به ۶ سو عنوان کرد و گفت:اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۳ سو باشد، حدود ۶۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز است و اگر توان هر ماشین سانتریفیوژ ۱۰ سو باشد به ۱۹ هزار دستگاه سانتریفیوژ نیاز داریم.

صالحی در توضیح بیشتر عنوان کرد: در حال حاضر ماشین‌های سانتریفیوژ مورد استفاده در نطنز و فرود از نوع IR1 است که به حدود ۱۰ هزار ماشین سانتریفیوژ از این نوع گاز تزریق شده و در حال کار هستند.

وی با اشاره به ماشین‌های سانتریفیوژ IR2M نیز گفت: در حال حاضر یک هزار ماشین IR2M نصب شده‌اند، ولی گاز UF6 به آنها تزریق نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد: دو نسل جدید ماشین سانتریفیوژ هم داریم که در زنجیره آزمایشی در حال انجام تست‌های تحقیق و توسعه زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند.

صالحی درباره نسل چهارم ماشین‌های سانتریفیوژ IR8 با ظرفیت عملیاتی ۲۴ سو نیز گفت: این سانتریفیوژها در حال انجام مراحل تست هستند ولی هنوز به مرحله تست گاز اورانیوم UF6 نرسیده‌اند و در صورتی که این نسل از ماشین‌ها مورد استفاده قرار گیرد ما به کمتر از ۱۰ هزار ماشین سانتریفیوژ نیاز داریم؛ البته تولید انبوه این ماشین‌ها نیازمند صرف زمان است.

صالحی مطالب مطرح شده در رسانه‌های غربی درباره تعداد سانتریفیوژهای مورد نیاز ایران را بحثی انحرافی خواند و گفت:‌ آنها باید روی ظرفیت غنی سازی صحبت کنند نه تعداد سانتریفیوژها.

صالحی با اشاره به برنامه‌‌های بلندمدت کشور در ایجاد و تاسیس نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، خاطرنشان کرد: ما باید برای تأمین مطمئن سوخت مورد نیاز این نیروگاه‌ها پیش بینی‌های لازم را انجام دهیم و این بدان معنا نیست که بخواهیم تمام سوخت خود را در داخل تولید کنیم و اگر شرایط عادی باشد می‌توانیم بخشی از سوخت مورد نظرمان را از خارج وارد کنیم.

وی در عین حال یادآور شد: اما ما باید آن میزان ظرفیت غنی سازی را در داخل کشور داشته باشیم تا طرف مقابل بداند که کشور ما توانمندی تولید سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها را دارد و در صورتی که آنها استنکاف کنند می‌توانیم ظرفیت غنی سازی را توسعه دهیم.

به گزارش فارس، حضرت آیت الله خامنه‌ای عصر دیروز – دوشنبه – در جمع  مسئولان و کارگزاران کشور مسئله بسیار مهم ظرفیت غنی سازی را یکی از موارد اختلافی با طرف مقابل خواندند و افزودند: هدف آنها این است که در موضوع ظرفیت غنی سازی، جمهوری اسلامی ایران را به ۱۰ هزار سو SW راضی کنند، البته ابتدا از ۵۰۰ سو و ۱۰۰۰ سو شروع کردند، که «۱۰ هزار سو محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفیوژ از نوع قدیمی است که داشتیم و داریم»، در حالی که به گفته مسئولان مربوط، نیاز قطعی کشور، ۱۹۰ هزار سو است.

https://hoorkhabar.ir/123456کپی شد!
174