کمبود ۹ هزار تاکسی زرد در اهواز/ افزایش نرخ تاکسی‌سرویس‌ها غیرقانونی است

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز از کمبود ۹ هزار تاکسی زرد خورشیدی در کلانشهر اهواز خبر داد.

موسی ممبینی در نشست مطبوعاتی که امروز، دوشنبه ( ۱۶ تیرماه ) در سازمان تاکسیران  اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۸۰۰ تاکسی زرد خورشیدی در ناوگان حمل و نقل شهر اهواز فعال هستند که این رقم باید به حدود ۱۲ هزار تاکسی برسد.

وی ادامه داد: شرایط آب و هوایی اهواز به گونه‌ای است که زمان توقف شهروند و انتظار برای تاکسی، نمی‌تواند زمانی طولانی باشد، از طرف دیگر چون مسافربرهای شخصی فاقد شناسنامه کاری و فاقد تایید صلاحیت توسط مراجع ذی‌صلاح هستند، بنابراین فعالیت این مسافربرها، تردد و امنیت شهروند و تاکسی را به خطر می‌اندازند. با توجه به این موارد، برای ساماندهی مسافربرهای شخصی اعلان فراخوان شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز افزود: در این فراخوان، ۹ هزار مسافربر شخصی ثبت و ساماندهی و دارای شناسنامه و علایم تاکسی شدند و در مدار قرار گرفتند که در حال حاضر حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ تاکسی زرد خورشیدی و مسافربر شخصی ساماندهی‌شده در ناوگان حمل و نقل عمومی شهر اهواز مشغول فعالیت هستند.

ممبینی اظهار کرد: باب پذیرش مسافربرهای شخصی جهت ساماندهی بسته نشده است و مسافربرهای شخصی می‌توانند به سازمان مراجعه کنند و چنانچه اتومبیل آنها و همچنین شخص راننده شرایط لازم را داشته باشد می‌توانند در ناوگان حمل و نقل مشغول فعالیت شوند. از جمله شرایط لازم برای شخص راننده ابتدا تایید صلاحیت راننده توسط مراجع ذی‌صلاح، داشتن سن بالای ۲۵ سال و تاهل است. بعد از تایید ساماندهی مسافربرهای شخصی، خودرو دارای خط ۳۰ سانتیمتر بر روی صندوق، کاپوت و سقف، بغل‌نویسی، مسیر مشخص و تابلو باشد.

وی گفت: آمار دقیقی از مسافربرهای غیرمجاز در شهر اهواز نداریم ولی تخمین زده شده که بین ۸ تا ۹ هزار مسافربر غیرمجاز وجود دارد که برخورد با این مسافربرها دستور مقام قضایی را نیاز دارد. همچنین این اقدام از حوزه ماموریتی تاکسیرانی خارج است و بر عهده نهادهایی مانند نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی و رانندگی است.

وی درباره الکترونیکی شدن پرداخت در تاکسی‌ها، گفت: تاکسی یک وسیله شخصی است و مدیریت و نظارت آن بر عهده سازمان است اما از آنجا که شغل تاکسی‌داری به دلیل تردد مسافربرهای شخصی در اهواز، پویایی اقتصادی لازم را ندارد، حتی ممکن است درآمد تاکسی با امرار معاش روزانه خانواده تاکسی‌دار یا حتی با هزینه‌های تاکسی تناسب نداشته باشد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز افزود: تاکسی‌متر یا کارت‌خوان یا GPS روی تاکسی قطعا باید با هزینه شخصی تاکسی‌دار باشد و مطالعات این کار انجام و فراخوان منتشر شد که تعدادی سرمایه‌گذار به این منظور اعلام آمادگی کردند اما چون قیمت دستگاه بالای یک و نیم میلیون تومان بود، در تمکن تاکسی‌دار نیست مگر این که دولت کمک کند و دستگاه را با قیمت پایین‌تر در اختیار تاکسی‌داران قرار دهد.

ممبینی افزود: اگر تکنولوژی وارد عرصه تاکسیرانی شود، قطعا موفقیت و ارایه خدمات به شهروندان بیشتر شده و سرعت و دقت در امور افزایش می‌یابد. یکی از اختلافات عمده بین راننده و مسافر نبود پول خورد است؛ اگر سیستم الکترونیکی باشد، با دقت کرایه محاسبه می‌شود.

وی درباره تاکسی سرویس‌ها و موسسات کرایه اتومبیل، گفت: در سال ۸۷، در ماده ۲ و ۹ قانون توسعه حمل و نقل به صراحت آمده است که متولی حمل و نقل و بار و مسافر در محدوده شهر و حومه به عهده شهرداری‌هاست، بنابراین مهمترین قانون‌شکنی در این زمینه در صنعت، معدن و تجارت رخ داده و این قانون‌شکنی به لحاظ دخالت در حمل و نقل درون شهری اتفاق افتاده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اهواز عنوان کرد: در ماده ۱۳ قانون توسعه حمل و نقل نیز آمده که کلیه قوانین مغایر با این قانون ملغی‌الاثر است. از سال ۸۷ تا ۹۰ مجمع امور صنفی وزرات صنعت، معدن و تجارت از قانون تبعیت نکرده و اخلال هم در کار ایجاد کرده است و اعلام کردند که آژانس‌ها صنف هستند و باید زیرمجموعه مجمع امور صنفی استان‌ها باشند و نیازی نیست زیرمجموعه شهرداری قرار گیرند.

ممبینی اظهار کرد: به تازگی نیز در سه مرحله نرخ آژانس‌ها را بدون این که وارد شورا شود، در اتحادیه مصوب کردند که این خلاف قانون شورا، خلاف قانون شهرداری‌ها و همچنین خلاف ماده ۳۲ رسیدگی به تخلفات مجلس شورای اسلامی سال ۹۰ است و این امور به ضرر شهروند تمام می‌شود. نرخ آژانس‌ها باید افزایش یابد اما بر اساس مطالعات و قانون تعیین‌شده؛ و از نظر ما نرخی که اکنون اعلام شده، غیرقانونی است.

وی در خصوص نرخ تاکسی‌ها نیز گفت: نرخ تاکسی‌ها در شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت که مصوبه آن به فرمانداری ارسال و پس از چندین بار بررسی، در نهایت تایید شد. اکنون برچسب نرخنامه جدید در تاکسی‌ها با فرمت جدید همراه با عکس راننده و نرخ مشخص در حال نصب است. نرخ تاکسی در اهواز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در مسیرهای مختلف افزایش یافت.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اهواز در ادامه با اشاره به ورود تاکسی‌های پلاک اروند به ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز در آینده، گفت: سه سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای این منظور اعلام آمادگی کردند که موضوع در حال بررسی است. با حمایت استاندار از این موضوع، می‌توان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه اروند در جهت تامین تاکسی درون شهری استفاده کرد.

https://hoorkhabar.ir/121238کپی شد!
117
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.