اطلاعیه کمیته بررسی ناآرامی‌های ۱۴۰۱ منتشر شد

کمیته ویژه بررسی ناآرامی های سال گذشته در اطلاعیه‌ای اقدامات خود را تشریح کرد که ایرنا منتشر کرده است.

هورخبر – در اطلاعیه کمیته ویژه بررسی ناآرامی های ۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه کمیته مذکور به دستور رئیس جمهور تشکیل شده و مسائل مربوط به ناآرامی‌های سال گذشته را با دقت و بدون سوگیری مورد بررسی و تحقیق قرار داده آمده است: کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور پس از ابلاغ رئیس‌جمهور کار خود را آغاز کرد و تاکنون حدود ۲۷ جلسه داشته است و در راستای اقدامات خود دو کارگروه علمی پژوهشی و حقوقی خاص با ترکیبی از شخصیت های حقوقی مرتبط همچنین اشخاص حقیقی از مراکز دانشگاهی و پژوهشی تشکیل داد.

این اطلاعیه افزود: وظایف کارگروه حقوقی خاص، تحلیل و بررسی علت و چرایی بروز ناآرامی های سال ۱۴۰۱ و ریشه یابی زمینه‌ها و عوامل درونی و بیرونی و فرآیندی که طی کرده است؛ نتایج این کارگروه می‌تواند پس از ابلاغ به دستگاههای مرتبط موجب رفع بسیاری از چالش‌ها، تهدیدها و نارضایتی‌ها شود و زمینه‌های نارضایتی و ناآرامی‌ها را کاهش دهد تا از بروز آنها پیشگیری و جلوگیری شود.

این اطلاعیه انجام سفرهای استانی را از دیگر اقدامات کمیته ویژه عنوان کرد و افزود: بر این اساس فهرستی از استان‌های کشور و افرادی که لازم است با آنها ملاقات شود اعم از خانواده‌های شهیدان، کشته شده‌ها، مصدومان و مجروحان و کسانی که به اموال و دارایی های آنان آسیب های قابل توجه وارد شده تهیه می‌شود و با انجام سفر استانی و دیدار و ملاقات با آنها پرونده‌های آنها به همراه مستندات و مدارکی که ارائه کرده‌اند در کمیته‌ای مشترک با مسئولان استان‌های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و در مورد هر یک تصمیم‌گیری می‌شود. در این مورد نیز تا کنون اعضای کمیته ویژه به برخی استان‌ها سفر کرده و وظایف مذکور را دنبال کرده است.

در این اطلاعیه که به امضای حسین مظفر رئیس کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور رسیده، آمده است: همانگونه که در اطلاعیه‌ای که در وبگاه کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور منتشر شد به دنبال نا آرامی‌های سال ۱۴۰۱ رئیس جمهور محترم اقدام به تشکیل کمیته‌ای به نام کمیته ویژه بررسی ناآرامی های سال ۱۴۰۱ کردند و به این کمیته ماموریت دادند تا به عنوان نهاد ملی و فرادستی مسائل مربوط به نا آرامی های سال گذشته را با دقت و بدون سوءگیری مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

کمیته ویژه منتخب رئیس جمهور پس از ابلاغ رئیس جمهور محترم کار خود را آغاز کرد و تاکنون حدود ۲۷ جلسه گذاشته است.

در جلسات اولیه بیشتر در مورد سازوکارهای اقدام کمیته ویژه و تمهید مقدمات ضروری و تشکیل دبیرخانه کمیته بحث و گفتگو صورت گرفت اما پس از استقرار دبیرخانه در اولین اقدام شیوه کار و نقشه راه و اصول و قواعدی را که باید کمیته ویژه در دستور کار خود قرار دهد بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری کرد و در مرحله بعد برای آگاهی مردم و امکان ارتباط و ارسال شکایت آنان به کمیته ویژه نسبت به تاسیس وبگاه به آدرس (اینجا) اقدام کرد. همچنین کمیته ویژه برای دریافت نامه‌ها و گزارشات نسبت به تشکیل یک صندوق پستی به شماره ۱۴۱۵۵/۱۸۰۰ اقدام کرده است.

کمیته ویژه در راستای اقدامات خود دو کارگروه علمی پژوهشی و حقوقی خاص با ترکیبی از شخصیت های حقوقی مرتبط همچنین اشخاص حقیقی از مراکز دانشگاهی و پژوهشی تشکیل داد.

یکی از کارگروه ها، کارگروه حقوقی بررسی قوانین و مقررات مربوط به تجمعات است که کار آن بررسی قوانین و مقررات مربوط به برگزاری تجمعات قانونی و بررسی نواقص و خلاء های موجود در آنها و ارائه پیشنهادهای تکمیلی و اصلاحی برای ارتقاء آن است به نحوی که هم امکان اعتراض و اجتماعات ضروری برای متقاضیان را فراهم کند و هم اینکه اصول و ضوابط قانونی و مسالمت آمیز نیز توسط متقاضیان رعایت گردد تا اجتماعات و اعتراضات به خشونت کشیده نشود و در مواقع خاص و ضروری نیز آسیب‌ها به حداقل ممکن برسد.

کارگروه دیگر کمیته ویژه، کارگروه رسیدگی و تحلیل و ریشه یابی بروز ناآرامی های سال ۱۴۰۱ بنام کارگروه علمی پژوهشی می‌باشد که این کارگروه نیز خوشبختانه تشکیل و فعال شده است و چندین جلسه برگزار کرده است.

وظائف این کارگروه نیز تحلیل و بررسی علت و چرایی بروز ناآرامی های سال ۱۴۰۱ و ریشه یابی زمینه ها و عوامل درونی و بیرونی و فرآیندی که طی کرده می‌باشد نتایج این کارگروه می‌تواند پس از ابلاغ به دستگاه های مرتبط موجب رفع بسیاری از چالشها و تهدیدها و نارضایتی ها شود و زمینه های نارضایتی و ناآرامی ها را کاهش دهد تا از بروز آنها پیشگیری و جلوگیری شود.

از دیگر اقدامات کمیته ویژه بررسی شکایات واصله به سایت و یا ارسالی از طریق صندوق پستی می‌باشد. در این مورد نیز در برخی جلسات شکایات و درخواستهای واصله به کمیته مورد بررسی و بحث و گفت گو قرار می گیرد و با مشاهده مدارک و مستندات قابل قبولی که ارائه شده در مورد هر فرد تصمیم گیری می‌شود.

انجام سفرهای استانی نیز از دیگر اقدامات کمیته ویژه است بر این اساس فهرستی از استانهای کشور و افرادی که لازم است با آنها ملاقات شود اعم از خانواده های شهیدان، کشته شده ها- مصدومان و مجروحان و کسانی که به اموال و دارائی‌های آنان آسیب‌های قابل توجه وارد شده تهیه می‌شود و با انجام سفر استانی و دیدار و ملاقات با آنها پرونده‌های آنها به همراه مستندات و مدارکی که ارائه کرده اند در کمیته ای مشترک با مسئولان استان های مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و در مورد هریک تصمیم گیری می‌شود. در این مورد نیز تا کنون اعضای کمیته ویژه به برخی استان‌ها سفر کرده و وظائف مذکور را دنبال کرده است.

البته نتایج همه این بررسی‌ها و دیدارها طی فرم های خاصی که تهیه شده به کمیته ویژه مرکزی ارائه می‌گردد و در هر جلسه در مورد تعدادی از آنان تصمیم گیری نهایی می شود.

بدیهی است که ملاک تصمیم گیری کمیته ویژه در مورد هر یک از شکایات و خواسته هایی که به صورت کتبی ارسال می‌شود و یا در وبگاه کمیته ویژه منعکس می گردد و یا در دیدارها و ملاقات ها مطرح می شود براساس مدارک و مستندات متقن و قابل قبول خواهد بود فلذا در این نوع بررسی ها، نظرات شخصی و سلیقه ای و یا توصیه های این و آن نقشی در تصمیم گیری ها نخواهد داشت و البته در مورد درخواست ها و شکایات فاقد مدرک و مستندات لازم نیز اول با تماس یا مکاتبه با افراد از آنان درخواست مدارک و مستندات می‌شود اما در صورت عدم ارسال مدارک و مستندات بدیهی است که امکان رسیدگی وجود نخواهد داشت و چاره‌ای جز بایگانی کردن آنها وجود ندارد.

https://hoorkhabar.ir/714792کپی شد!
1692
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.