۶۰ درصد پزشکان به نسخه الکترونیک دسترسی ندارند

هورنیوز – هرچند موضوع حذف ارز ترجیحی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تشدید شده بود اما تا اواخر خرداد ماه حرفی از زمان دقیق این طرح نبود و برخی عنوان می کردند که اواخر شهریور ماه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف و بعضی هم معتقد بودند تا آخر ۱۴۰۱ تخصیص این ارز ادامه دارد.

 

همچنین از ابتدای سال جاری بر خلاف وعده وزیر در خصوص حذف ارز دولتی دارو، یک میلیارد دلار به صنعت داروی کشور اختصاص یافت و درست در زمانی که قرار بود بخش دوم ارز دولتی تخصیص یابد به یک باره طرح دارویار که از مدتی قبل زمزمه اجرای آن شنیده می شد اما نه در مورد زیرساخت و نه در خصوص زمان دقیق آن اطلاع رسانی نشده بود آغاز شد.

 

اتفاقی که منجر به این شد که به یک باره قیمت برخی از داروها در داروخانه ها حتی تا ۶۰۰ درصد هم بر اساس شواهدی که مردم در فضای مجازی به اشتراک می گذاشتند افزایش یابد. البته مساله به همین جا محدود نشد و در بعضی از موارد گفته شد که معضل کمبود دارو هم به این بازار کشیده شده است.

 

حالا به این موضوع قطعی گاه و بیگاه اینترنت برای طرحی که یکی از زیرساخت های اصلی آن صدور نسخه های الکترونیکی است هم اضافه کنید؛ طرحی که وعده شده بود هیچ فشاری به مردم وارد نمی کند اما قطعی اینترنت هم باعث هزینه کسانی در صف انتظار دریافت دارو بودند شد.

 

بار مالی اجرای طرح دارویار بر دوش داروخانه ها

در این باره هادی احمدی، عضو کمیسیون اقتصادی انجمن داروسازان ایران گفت: به رغم اینکه در ابتدای اجرای طرح همه فعالان صنعت داروی کشور از اینکه دست مافیا از این صنعت قطع شده و یارانه دارو به آخر زنجیره می رسد خوشحال بودند اما متاسفانه به جای اینکه بار مالی اجرای این طرح بر دوش بیمه ها باشد اکنون روی دوش داروخانه ها است.

 

وی اضافه کرد: اینکه می بینیم طرح تا حد قابل توجهی به خوبی اجرا شده به خاطر همکاری داروخانه ها است که حمایت می کنند. نکته جالب این است که چندی پیش محسن بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت با توجه به یارانه ای که دولت به داروخانه ها می دهد اگر داروخانه ها قیمت دارو را افزایش دهند تخلف کرده اند. این درحالی است که پولی که به داروخانه ها پرداخت شده متعلق به مطالبات قبلی بوده است. همچنین تا حالا بابت طرح دارویار پولی داده نشده و مطالبات سال های قبل بوده که قسمتی از آن را پرداخت کردند.

 

احمدی تاکید کرد: متاسفانه بار مالی اجرای این طرح تا این لحظه روی دوش داروخانه ها بوده و فقط بیمه سلامت پنج روز اول ماه را پرداخت کرد که مابقی را هم پرداخت نکرد. در حال حاضر هم منتظر هستیم این ماه هم بگذرد و ببینیم آیا به تعهدات خود عمل می کنند یا نه؟ البته سنوات گذشته نشان می دهد که به بیمه ها و حتی به سازمان برنامه و بودجه هم اعتمادی نیست؛ چرا که برای اجرای این طرح اطلاع رسانی نشده بود و حتی قالیباف، رئیس مجلس نیز درباره آن در صحن مجلس اظهار بی اطلاعی کرد.

 

داروهای دولتی که آزاد محاسبه می شوند!

عضو کمیسیون اقتصادی انجمن داروسازان ایران در خصوص بی اطلاعی نمایندگان مجلس از زمان و نحوه اجرای طرح دارویار گفت: صحبت های قالیباف، رئیس مجلس نشان می دهد که اطلاع رسانی مناسب انجام نشده و طرح یک باره با عدیده ای از مشکلات انجام شده است؛ به طوری که طی روزهای اول حتی شاهد بودیم که سیستم پزشکان و داروخانه و اینترنت قطع بود و خیلی از بیماران برای دریافت دارو سرگردان بودند.

 

وی با اشاره به اینکه وابستگی طرح دارویار به صدور نسخ الکترونیک خیلی اهمیت دارد، افزود: جای تاسف دارد که در کل کشور در حدود ۴۰ درصد پزشکان امکان این را دارند که نسخه الکترونیک بنوبسند و این آماری است که در استان البرز از سوی معاونت سازمان غذا و دارو و بیمه ها اعلام شده است.

 

این فعال صنعت دارو ادامه داد: درحال حاضر ۶۰ درصد از پزشکان هنوز نسخه الکترونیک نمی نویسند و تبعات این موضوع به مردم بر می گردد. البته مشکل به همین جا محدود نمی شود و گاهی اوقات شاهد هستیم برخی از پزشکانی که نسخه الکترونیک می نویسند نیز اشتباهاتی دارند یا کد دارو را پیدا نمی کنند. بنابراین از چند دارویی که در نسخه نوشته می شود برخی از داروها به خاطر پیدا نشدن کد به صورت آزاد نوشته می شوند که هزینه اضافه آن بر دوش بیمار است. از این رو تمام این مسائل نشان می دهد که طرح دارویار به درستی اجرا نشده است.

 

چالش کمبود دارو و نبود زیرساخت های طرح دارویار

احمدی با اشاره به اینکه اگر داروخانه ها کمک نمی کردند طرح دارویار با مشکل مواجه می شد، تاکید کرد: علاوه بر اینکه اجرای طرح دارویار بر دوش داروخانه ها است، اولین گسست در مورد داروهای آتروفی عضلانی نخاعی یا همان اس ام ای است که پرداخت هزینه داروهای این بیماران هم از طرح دارویار داده شده است. بنابراین اگر قرار است منابع این طرح نشان دار باشد چرا باید بیماران اس ام ای که باید از طرح های دیگر تامین شود از جای دیگر تامی نمی شود.

 

عضو کمیسیون اقتصادی انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه هنوز قیمت دارو منطقی نشده است ادامه داد: دوباره بحث کمبود دارو در حال افزایش است و همین حالا با تامین سرم دچار چالش هستیم. در این راستا کمی پیش نیز دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو به منظور پایش شرم در سراسر کشور توزیع آن را به نه شرکت داد که اولویت آن ها هم بیمارستان ها و درمانگاه ها هستند.

 

وی اضافه کرد: همین تغییر در روند توزیع سرم نشان می دهد که به رغم افزایش تولید سرم از سال گذشته اما هنوز نتوانسته ایم مشکل را مرتفع سازیم. البته مساله به همین جا محدود نمی شود و به تازگی تحویل‌ زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد نیز از توقف ۴۰ درصدی خطور تولید شیرخشک خبر داده است. اتفاقی که به دنبال برابری هزینه های گمرک و واردات مواد اولیه رخ داده و تمامی این مسائل نیازمند مرتفع شدن هستند و نشان می دهند هنوز زیرساخت های لازم در صنعت دارو و درمان کشور تامین نشده است.

 

با این تفاسیر به رغم اینکه طرح دارویار تاکنون موفقیت هایی داشته و چاره ای جز حذف ارز دارویی و انتقال آن به زنجیره پایانی نبوده اما برای اینکه طرح مذکور همچون برنامه های مشابه های ادوار گذشته با شکست مواجه نشود باید زیرساخت های آن به درستی اجرایی شود و متولیان از برخورد های ناگهانی درباره برنامه ای ارتباط مستقیمی با سلامت جامعه دارد جلوگیری کنند.

https://hoorkhabar.ir/707875کپی شد!
49
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.