اجرای طرح پایش بیماری‌های ویروسی و میکروبی در مراکز تکثیر و پرورش میگو

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپرشکی خوزستان از طرح پایش بیماری‌های ویروسی و میکروبی در سطح مراکز تکثیر و پرورش میگو استان خبر داد.

محمد مکی‌نیا اظهار کرد: در راستای اجرای طرح پایش و نظارت بر مراکز تکثیر میگو استان، کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان از زمان شروع عملیات مولدسازی در چهار مرکز تکثیر فعال میگو، ضمن نظارت بر آماده‌سازی، از پیش مولدین و کلیه تانک‌های حاوی پست لارو مراکز تکثیر برای انجام آزمایشات ویروسی از جمله بیماری لکه سفید، تورا سندرم، کله زرد و … و میکروبی همچون ویبریو پارا همولیتیکوس نمونه‌برداری و گواهی سلامت صادر شده است.

وی افزود: از بیستم اردیبهشت‌ماه سال جاری تا نیمه خرداد ماه از ۱۳۳ تانک لاروی در مراکز تکثیر تعداد یک‌هزار و ۹۵۰ قطعه پست لارو نمونه‌برداری و تعداد ۵۳۲ مورد آزمایش ویروسی و ۱۴ مورد آزمایش میکروبی انجام شده که خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی، توسط آزمایشگاه مرکز تشخیص این اداره کل اعلام نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: تا نیمه خرداد ماه در مجموع تعداد ۴۵ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۲  قطعه پست لارو در ۱۹۱ استخر از ۱۹ مزرعه به مساحت تقریبی ۱۵۳ هکتار ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

مکی‌نیا خاطرنشان کرد: عملیات پایش بیماری‌های ویروسی و میکروبی مراکز تکثیر و پرورش میگو در سایت چوبده آبادان تا پایان فصل پرورش (پایان مهرماه) ادامه خواهد داشت و تاکنون ۷۶ فقره گواهی سلامت صادر شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ارزش اقتصادی محصول میگو و به منظور جلوگیری از آلودگی در مراحل تکثیر و پرورش نظارت و پایش مزارع میگو در تمام مراحل با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌شود و همچنین به تکثیر و پرورش دهندگان میگو  توصیه می‌شود که نسبت به رعایت موارد بهداشتی و بیوسیکورتیی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

https://hoorkhabar.ir/70154کپی شد!
89
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.