حمایت از بخش خصوصی؛ شاه کلید حل مشکلات خوزستان

علی طاهری عضو شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در یادداشتی برای هورنیوز نوشت؛ نیازی به گفتن ندارد اگر بخواهیم درباره مشکلات اقتصاد تماماً دولتی صحبت کنیم چرا که تجربه کشورهایی که بخش های خصوصی قدرتمندی دارند و شرکت ها و کارتل های بزرگ خصوصی در اقتصاد آنها نقش های فراملی ایفا می کند، به خوبی بیانگر اهمیت و ضرورت حمایت از بخش خصوصی است.

 

در استان خوزستان با انبوه فرصت های بیشمار اقتصادی، و تعدد صنایع بزرگ و مادر و البته تنوع موقعیت های بخش کشاورزی، همچنان بخش خصوصی آن، زار و نزار و بی رمق است و فعالان این بخش قابلیت رقابت با همکاران خود در دیگر استان ها را ندارند.

 

اقتصاد دولتی ما با بدنه ای سنگین قطعا بیش از این ظرفیت اشتغالزایی که یقینا مهمترین نیاز جامعه امروز ما است را ندارد و این در حالی است که با حمایت و رونق بخشیدن به کسب و کارهای بخش خصوصی، فرصت های متعددی پیش پای جوانان جویای کار قرار می گیرد.

 

متاسفانه در حال حاضر بخش خصوصی در استان خوزستان به هیچ عنوان شرایط مناسبی ندارد به طور مثال در بسیاری از شهرک های صنعتی خوزستان به ویژه در شهر اهواز، شرکت های فعال بخش خصوصی یا تعطیل شده و یا با ریزش نیرو و توان حداقلی، “کج دار و مریز” حرکت می کنند؛ همین امر منجر به بیکاری خیل عظیمی از نیروهای کار شده و نتیجه آن نیز همانی است که امروز استان خوزستان را در صدر استان هایی با بیشترین اعتراض های کارگری قرار داده است و دشمنان انقلاب و رسانه های مزدور و خارج نشین نیز به تبلیغات سوء و دروغین می کنند.

 

برای حل این مشکلات در خوزستان که اتفاقا طی چند سال اخیر بارها بوجود آمده نیازی انجام به کارهای خارق العاده نیست؛ کافی است  بخش خصوصی در استان خوزستان در حوزه صنایعی مثل فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و گردشگری بتواند تنها نیمی از توان خود را فعال سازد و یا به تعبیر دیگر با حمایت از آنها، بتوانند بخشی از توان خود را به کار ببندند؛ در این صورت خواهیم دید که علاوه بر اثرات مثبت اقتصادی، پیامدهای های اجتماعی خواشایندی نیز به دنبال خواهد داشت.

 

با همه این اوصاف و همه اهمیتی که برای وجود و تقویت بخش خصوصی برشمردیم، چندی پیش و طی سفر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان که علت آن حل مشکلات این استان عنوان شده بود، متاسفانه هیچ دیدار و ملاقاتی و یا برنامه ای برای شنیدن صدای بخش خصوصی ترتیب داده نشد در حالی که مجلس به عنوان یک مرجع تصمیم گیرنده می تواند با تصمیم های خود شرایط بهتری را برای حیات بخش خصوصی فراهم آورد.

 

نگارنده این متن با نظر خانم شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز که به بی توجهی رئیس مجلس به بخش خصوصی و عدم ملاقات با آنها انتقاد داشت، کاملا موافق است چرا که به تعبیر وی “بخش خصوصی خوزستان اصل و اساس معادله اقتصاد استان را تشکیل می دهد” اما متاسفانه این اصل و معادله دیده و شنیده نشد.

 

همه این مشکلاتی که اشاره ای گذرا به آن شد به راحتی فعالان بخش خصوصی و یا سرمایه گذاران را از این استان مستعد فراری داده و در نتیجه نمی توانند به حیات خود در این استان ادامه دهند؛ با این شرایط فعالان بخش خصوصی و سرمایه گذاران ناچار به مهاجرت می شوند و یا اینکه کسب و کار خود را تغییر می دهند و یا فعالیت خود را در استان های دیگری که شرایط بهتری را پیش روی بخش خصوصی فراهم آورده است ادامه می دهند که همین موضوع خود به عنوان یکی از مشکلات عمده استان خوزستان به شمار می رود. خروج سرمایه و نیروی انسانی، استان خوزستان را نحیف و نحیف تر می کند و نتیجه آن بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی روزافزون خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/688948کپی شد!
128
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.