معوقات بانک مرکزی در دولت پیش حداقل ۲۲ هزار میلیارد تومان است!

انتشار فهرست چند ده هزار دلاری معوقات بانکی در روزهای گذشته که نام برخی ‌‌مسئولان سرشناس دولت دهم را هم در بر می‌گرفت ـ هر یک مبالغ کلانی بدهی داشتند ـ ما را بر آن داشت تا به سراغ فردی برویم که این فهرست را دیده و از انتشار آن در رسانه‌ها نیز استقبال کرده است.

به تازگی انتشار فهرستی از معوقات بانکی در فضای مجازی سر و صدای زیادی به راه انداخته است، زیرا در کنار اعداد و ارقام درشت و نجومی آن، نام برخی ‌مقامات دولت قبل هم در آن به چشم می‌خورد.

به گزارش «تابناک»، انتشار فهرست محرمانه کمیته وصول مطالبات بانک مرکزی در روزهای اخیر ـ که برخی از آن به افشای اطلاعات یاد می‌کنند‌ ـ ما را بر آن داشت ‌به سراغ‌ یکی از افرادی برویم که در نقطه‌نظری جالب، از انتشار این فهرست استقبال کرده و از قضا به دلیل مسئولیتی که ‌دارد، راهکار ارائه شده‌اش‌ می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و به کار بسته شود.

احمد بخشایش اردستانی، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی ـ که دو روز پیش در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس رسانه‌ها را ابزار مبارزه با فساد اقتصادی و تبدیل وظیفه نظارتی مجلس به شأن واقعی خود دانسته بود‌ ـ در این باره ‌گفت: یکی از وظایف مهم مجلس، بحث نظارت است؛ اما در انجام این وظیفه، به ویژه در مبارزه با کانون‌های فساد نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

وی افزود: باید بپذیریم که فساد داریم و در سی و چند سالی که از عمر انقلاب می‌گذرد، نتوانسته‌ایم به تذکراتی که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در این باره داده و بر ضرورت مقابله با فساد تأکید کرده‌اند، رفتار کنیم. این نشان می‌دهد، مسئولان سه قوه نمی‌توانند مبارزه با کانون‌های فساد و جلوگیری از شکل‌گیری آنها را پی بگیرند، مگر آنکه از رسانه‌ها کمک گیرند. چه اشکال دارد از تجربه موفق غرب در این زمینه‌ و از رکن چهارم دموکراسی، یعنی رسانه‌ها برای مقابله با فساد بهره بگیریم؟

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به آشکار شدن رسوایی‌های متعدد مالی در غرب به کمک رسانه‌ها‌ افزود: لیستی که به تازگی از مطالبات معوق بانکی در فضای مجازی منتشر شده، فرصتی از این دست است؛ به عبارتی، اکنون که رسانه‌ها ورود کرده‌اند، باید استقبال کرده و ماجرا را پی بگیریم تا به یاری ایشان با فساد مقابله شود.

بخشایش در ادامه با اشاره به اینکه بدهی هفتاد میلیارد دلاری مطرح ‌در این اخبار را نه تأیید می‌کند و نه تکذیب، می‌گوید: در این شکی نیست که از دولت قبل معوقات بانکی داریم، چراکه گفته‌اند: «ادلّ دلیل علی امکان الشیئ وقوعه‏»، اما به نظرم اعداد نقل شده واقعی نیست و دولت فعلی در این باره بزرگنمایی کرده تا برخی ضعف‌های خودش مانند رانت ۶۵۰ میلیون یورویی را ـ که به تازگی مطرح شده ـ لاپوشانی کند.

وی افزود: ضریب حساسیت جامعه نسبت به تخلفات مالی پایین آمده و سخن ‌از مسائلی که کمتر از هزار میلیارد در آنها مطرح است، مهم جلوه نمی‌کند. از این روی است که مبلغ معوقات اغراق شده و بالاتر اعلام می‌شود؛ درست بر اساس فرمول گوبلز (وزیر تبلیغات آلمان نازی به مدت دوازده سال) که می‌گفت: آنقدر دروغ را بزرگ بگوییم تا بخشی از آن در اذهان بماند و باور شود!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این پرسش‌ که آیا لیست را دیده و میزان معوقات را چقدر ارزیابی می‌کند، گفت: بنده لیست را دیده‌ام و درباره میزان بدهی مندرج ‌در آن هم باید بگویم، همان گونه که معتقدم هفتاد میلیارد دلار عددی اغراق شده است. به نظرم میزان معوقات کمتر از هفت تا ده میلیارد دلار هم نخواهد بود که ابعاد آن با تبدیل به ریال و تومان بهتر آشکار خواهد شد [اگر بدهی را کمینه‌ترین مقدار یعنی هفت میلیارد دلار در نظر بگیریم، با احتساب نرخ ۳۲۰۰ تومان برای هر دلار، به عددی بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان خواهیم رسید!]. از جمله محاسن ورود رسانه‌ها به ماجرا آشکار شدن همین حقایق است.

او در ادامه به سه مزیت ورود رسانه‌ها به مبارزه با فساد اقتصادی اشاره کرده و گفت: نخستین حسنی که ورود رسانه‌ها به همراه خواهد داشت، کمک به آگاهی بخشی به جامعه است. مزیت دوم تحریک مرتکبان به پاسخ‌گویی است که نمی‌خواهند از عالم سیاست حذف شوند و برای بازگشت به میدان باید سخن گفته و با بهره بردن از فرصت دفاعی که برایشان قائل می‌شویم، به افشای حقایق کمک کنند. در پایان مزیت دیگری که پیگیری موضوع توسط رسانه‌ها به همراه خواهد آورد، تلنگری به مدیران و افرادی است که اکنون بر سر کار هستند تا دست و پایشان ‌را جمع کرده و مراقب باشند به سرنوشت مشابه مدیران گذشته دچار نشوند.

نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر رسانه‌ها در گذشته نمانند و در کنار بررسی سوابق قبلی‌ها، چشمشان تیز باشد و وضع فعلی را هم رصد کنند، ترس از تخلف ایجاد خواهد شد که نمی‌گذارد فعلی‌ها دست از پا خطا کنند و در کنار این نقطه قوت حاصل آمده، رسانه‌ها هم از اتهام قبیله‌گرایی مبرا خواهند شد.

https://hoorkhabar.ir/66972کپی شد!
185
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.