از جشن پایان عملیات ساخت مسکن مهر در برخی استان ها تا مرثیه سوزناک متقاضیان خوزستانی

به گزارش هورنیوز مسکن مهر یکی از آرزوهای بزرگ دولت قبل بود که بعد از برخی مخالفت ها مبنی بر غیرکارشناسی بودن این طرح، در نهایت دولت قبل توانست موافقت مجلس برای اجرای این پروژه را به دست بگیرد و ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکونی در شهرهای مختلف را کلید بزند.

این طرح به دلیل جانمایی نامناسب و حجم هنگفت اعتباراتی که برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز دارد تاکنون نیز باری سنگین روی دوش دولت بوده است و نتوانسته تاثیراتی که دولت قبل وعده های آن را برای اقتصاد و حل مشکل مسکن اقشار ضعیف و متوسط داده بود را مرتفع کند.

کمبود مسکن و گران بودن خانه یکی از معضلات همیشگی قشر متوسط جامعه و زوج های جوان است. از همین رو طرح مسکن مهر از همان ابتدا به منظور حمایت از خانواده های کم بضاعت همزمان با سراسر کشور در استان خوزستان اجرایی شد. سهم خوزستان از این طرح، احداث ساختمان در دو شهر جدید شیرین شهر و رامین بود که البته در نیمه راه به علت برخی شرایط مانند عدم جانمایی مناسب، نبود امکانات و عدم توانمندی پیمانکار با روند کندی رو به رو شد.

اگرچه در طول سال های گذشته بسیاری از واحدهای مسکن مهر کشور افتتاح و به متقاضیان تحویل داده شدند اما دو شهر تازه تأسیس در استان خوزستان با کمترین پیشرفت به حال خود رها شده اند.

طبق پیش بینی های صورت گرفته تا پایان سال در بسیاری از استان های کشور جشن پایان عملیات ساخت مسکن مهر برگزار می شود این درحالیست که همچنان متقاضیان خانه های مهر که سال ها سرمایه خود را تقدیم کرده اند، سرگردان هستند. مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اعلام این خبر که در برخی استان ها از جمله قزوین این طرح تا پایان سال به اتمام می رسد گفت: نباید طرح مسکن مهر به بهانه های مختلف متوقف شود و ما وظیفه داریم با تاکید ریاست جمهوری این پروژه را با همه مشکلاتش به سرانجام برسانیم.

همچنین از سویی دیگر جانمایی بد و نامناسب مسکن مهر در دو شهر استان سبب شده تا متقاضی برای تعداد بالایی از واحدهای آن وجود نداشته باشد و این به معنای هدر رفت سرمایه است!

سلام ابوقداره مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی خوزستان روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ر کل برنامه مسکن مهر برای خوزستان ساخت ۷۷ هزار و ۵۳۱ واحد پیش بینی شده بود، گفت: تا این لحظه در کل استان، ۵۵ هزار و ۳۶۲ واحد ساختمانی اتمام نازک کاری شده و ۵۰ هزار و ۹۷۲ واحد افتتاح و به مردم تحویل داده شده است.

وی افزود:در سال جاری قرار بود ۹ هزار و ۱۷۰ واحد افتتاح شود که به مناسبت هفته دولت یک هزار و ۸۰۰ واحد در نیمه دوم شهریور و مابقی هم در دهه فجر به افتتاح برسد.

ابوقداره از وجود برخی خانه های بدون متقاضی هم خبر داد و یادآور شد: هم اکنون در خوزستان هفت هزار و ۴۰۰ واحد نیمه تمام و فاقد متقاضی مسکن مهر هستند.در بخش اجرای خدمات سایت های مسکن مهر هم مشکلاتی داریم که اکثر سایت های ما ۸۰ درصد شبکه های فاضلاب و برق را اجرا کردند ولی در بحث دفع فاضلاب در شهرهایی مثل امیدیه، رامشیر، ماهشهر و بندرامام ایراداتی داریم که نمی توانیم سیستم فاضلاب را وارد مدار کنیم.

به ثمرر رسیدن این پروژه ملی نیازمند همکاری تمام دستگاه ها از جمله استانداری، وزرات راه و شهرسازی،اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بانک هایی همچون مسکن است؛ چراکه متقاضیان این واحدها کسانی هستند که به امید خانه دار شدن ولو در حاشیه شهر و با حداقل امکانات تمام سرمایه خود را در اختیار دولت قرار داده اند.

https://hoorkhabar.ir/665945کپی شد!
210