تهدید زیست محیطی تالاب شادگان؛ این قسمت تیلاپیا!

به گزارش هورنیوز آبزیان از جمله گونه های مختلف ماهی از دیرباز نقش بی بدیلی در سفره های خانواده ها و اقتصاد صیادان داشته است. اما از یک دهه گذشته با ورود نوعی جدید از ماهی های مهاجم و غیربومی به آب های استان و تالاب ها شاهد بهم ریختن چرخه زیست محیطی آنها هستیم.

ماهی تیلاپیا، نوعی ماهی ارزان قیمت با سرعت تولید مثل فوق العاده است که در مدت کم جای خود را در استان، با کنار زدن گونه های بومی باز کرد وحال با نام های جدید سر از بازارها درآورده است.

ماهی تیلاپیا رقابت غذایی بسیاری با سایر ماهی ها به ویژه کپورماهی دارد و از پلاستیک گرفته تا تخم ماهی و پلانکتون ها را می خورند.از سویی دیگر  این ماهی در حد اشباع تولیدمثل می کند درحالی که سایر آبزیان دیگر قدرت رقابت با آنها را ندارند و از بین می روند.

در استان خوزستان با هجوم ماهی تیلاپیا و کم شدن ماهی های گرمابی اقتصاد صیادان از بین می رود که ادامه این روند ضررهای اجتماعی بسیاری بر روی افراد محلی خواهد داشت.

تلاش برای حذف تیلاپیا از تالاب شادگان

روز گذشته نیز داوود میرشکار مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  در همین خصوص گفت: ماهی تیلاپیا در استخر و مزرعه های های پرورشی است.
وی افزود:با دستور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت محیط طبیعی این سازمان، گونه مهاجم تیلاپیا را پیگیری می‌ کند و لازم است اطلاع رسانی در این مورد توسط این معاونت انجام شود.
وی گفت: شواهد حاکی است که وجود این گونه در کشور عراق در سال‌های گذشته باعث شد که تیلاپیا از طریق رودخانه منتهی به تالاب شادگان وارد آن شود.
میرشکار ادامه داد: مطالعه ‌ای در مورد آلودگی تالاب شادگان از طریق ماهی تیلاپیا توسط اداره محیط زیست استان خوزستان انجام شده و نتایج این مطالعه موجود است، اما به طور کلی پیگیری این موضوع نیز در حیطه اختیار معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

https://hoorkhabar.ir/659910کپی شد!
115