عدم مشارکت شرکت‌های نفتی در بهبود وضعیت محیط زیست اهواز

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: متاسفانه شرکت‌های نفتی هیچ مشارکتی در بهبود وضعیت محیط زیست استان به ویژه کلانشهر اهواز ندارند.

مجتبی گلستانی با بیان اینکه هوا یکی از پنج عنصر ضروری برای ادامه حیات انسان است، گفت: کیفیت هوا بر کیفیت زندگی و تنفس انسان اثر دارد، آلودگی هوا سیستم دفاعی بدن را تضعیف و اثرات و عوارض زیان‌باری برجای می‌گذارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز اظهار کرد: هوای سالم کمترین حق هر انسان است، چرا که انسان به عنوان کانون توسعه پایدار جزء اهداف توسعه مذکور است و بدون وجود انسان سالم حرکت در مسیر تحقق توسعه پایدار عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی ادامه داد: انسان‌ها مستحق برخورداری از زندگی سالم و خلاق در هماهنگی با طبیعت هستند و آلودگی هوا برای آنها تهدیدی جدی محسوب می‌شود که علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت انسان‌ها و سایر موجودات زنده دارای تبعات سوء اقتصادی و اجتماعی نیز هست.

گلستانی با اشاره به روستای برومی در شمال شرق اهواز به‌عنوان محل منحل‌سازی و بروز آتش‌سوزی زباله‌ها گفت: این منطقه از مناطق ایجاد کننده آلودگی شدید برای شهر اهواز است و آلودگی این روستا نقش مهمی در بی‌خانمان کردن ساکنان منطقه دارد.

وی تصریح کرد: طبق جلساتی که برگزار شده، مقرر شده بود تا با همکاری مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت‌های بهره‌برداری نفت و گاز کارون و مارون نسبت به حصارکشی منطقه و ایجاد یک نقطه سبز اقداماتی صورت گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با ابراز تاسف از عدم همکاری شرکت‌های مزبور گفت: متاسفانه بی‌توجهی‌های تامل برانگیز مدیران شرکت‌های مزبور، به‌ویژه مناطق نفت‌خیز جنوب باعث ایجاد تبعات منفی و زیان‌بار در برنامه‌ریزی‌های توسعه‌ای شده است.

وی پاکیزگی محل تولید نفت را مهمتر از تولید دانسته و افزود: تولید و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز جزو اولویت‌های نظام اسلامی است، اما در کنار آن باید به شهرداری‌ها و به‌ویژه مدیریت سازمان پسماند شهرداری اهواز نیز کمک و یاری رساند تا با جلوگیری از آتش زدن زباله‌ها و نیز ایجاد فضاهای سبز به تلطیف هوا و محیط اقدام کنیم.

گلستانی با بیان اینکه مطالعات اصلی از جمله طرح‌های مطالعاتی این موضوع توسط مدیریت پسماند و شهرداری اهواز انجام شده است، گفت: تنها مشکل فعلی عدم بودجه برای عملی شدن طرح‌ها است.

وی همکاری نکردن شرکت‌های نفتی کارون و مارون و مناطق نفت‌خیز جنوب را یکی از عوامل اجرایی نشدن طرح‌ها دانست و افزود: عدم پرداخت مبالغ اجرای طرح‌ها از سوی شرکت‌های نفتی کارون و مارون و مناطق نفت‌خیز جنوب باعث تعطیلی انجام طرح‌های مزبور شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند اهواز در پایان از مدیران ارشد استان و شرکت‌های مذکور، تقاضای همکاری کرد و ادامه داد: با وجود تذکرات مکرر مدیران عالی مقام استان، به‌ویژه معاونت عمرانی استانداری و پیگیری‌های مستمر و مداوم رسانه‌ها و طرفداران محیط زیست، همچنین تذکرات بسیار مهم مدیریت بهداشت و درمان استان خوزستان مبنی بر جلوگیری فوری از بروز عواقب وخیم از آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از آتش‌زدن زباله‌ها، متاسفانه تاکنون اقدام جدی از سوی شرکت‌های مزبور صورت نگرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با عزمی جدی و اراده‌ای واقعی و هم‌راستا با فرمایشات مقام عظمای ولایت مبنی بر مدیریت جهادی نسبت به تخصیص و پرداخت اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های فوق اقدام شود.

https://hoorkhabar.ir/63207کپی شد!
125
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.