محققان برای شروع کار در زمینه زیرساخت ها هیچ دغدغه ای نداشته باشند

به گزارش هورنیوز ؛ شنبه ۱۰ مهرماه ۹۵ جلسه شورای توسعه علوم و و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی استان با حضور دکتر حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، مهندس خبیر معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد.

ایدنی در این مراسم با بیان این‌که علوم پزشکی و زیستی به عنوان پیشانی حرکت علم در جهان است، بیان داشت: از حدود ۶۰ سال پیش مطالعات در زمینه سلول‌های بنیادی آغاز شده است . با این وجود اخیراً کاربردها و استفاده از این علوم در درمان بیماری‌ها (بدخیم و غیربدخیم) به‌طور جدی اجرا و فعالیت‌های بسیار خوبی در دنیا انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به اینکه در کشور ایران پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه سلول های بنیادی صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که می‌توانیم با تکیه بر آن حضور بسیار خوبی در سطح جهانی داشته باشیم، همین عرصه سلول‌های بنیادی است که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید دارد، بر این اساس فعالیت‌های خوبی در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری شکل گرفت که محصول آن ایجاد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی است.

ایدنی با بیان این‌که استان خوزستان با توجه به مزیت‌ها، خصوصیت‌های ویژه و تنوع قومیتی خاص در این حیطه از شرایط ویژه‌ای برخوردار است که می‌تواند فرصت‌ها و مزیت‌های خوبی را ایجاد کند، در عین حال این موضوع را متذکر شد که این علوم به شدت فرابخشی و مستلزم همکاری‌های بین بخشی و بین رشته‌ای مختلف برای توسعه آن است.

وی افزود: با فعال کردن یک حوزه نمی‌توان انتظار رشد و توسعه مناسب در بخش سلول‌های بنیادی را داشته باشیم، از این حیث سایر مراکز علمی، دانشکده‌های مختلف فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم پایه و حتی در علوم پزشکی (بخش‌های پایه و بالینی) باید ارتباط بین رشته‌ای بسیار خوبی را تشکیل دهند؛ زیرا فعالیت این عرصه را نمی‌توان به یک رشته خاص محدود کرد و به همین دلیل این فعالیت به‌صورت شورایی تعریف شده است که بتوانیم به اهداف آن در حوزه توسعه علوم و فناوری‌ها و بازاریابی و تجاری‌سازی محصول دست یابیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که این شورا امروز در استان تشکیل می‌شود تا با همکاری همه‌ دانشگاه‌های استان از مسیر طراحی‌شده در کشور عقب نمانیم، خاطرنشان کرد: لازمه فعالیت این شورا و تحقق اهداف آن فراهم کردن زیرساخت‌های لازم اعم از بخش‌های فیزیکی، نیروی انسانی و نرم‌افزاری در دانشگاه‌های استان است که امیدواریم با حمایت‌های استانداری، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و تلاش‌های دانشگاه‌ها از استان‌های پیش‌رو در این زمینه باشیم.

ایدنی تصریح کرد: با توجه به گستره این حوزه علمی و سرمایه‌گذاری لازم برای آینده، فکر می‌کنم از نظر نیروی انسانی وضعیت استان برای آغاز کار بسیار خوب است و در بحث زیرساخت‌ها نیز به‌نوبه خود این قول را می‌دهیم که در این راستا حمایت‌های خوبی خواهیم داشت که حداقل محققان برای شروع کار در زمینه زیرساخت‌ها هیچ دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم زیرساخت‌ها را با همکاری دیگر دانشگاه‌ها فراهم کنیم که در این صورت اصل موضوع فعال شدن نیروی انسانی خواهد بود و از این نظر لازم است روابط بین بخشی و فرابخشی بسیاری هم در حوزه مدیریت کلان استان و استانداری و هم صنایع به‌عنوان حامیان برنامه‌های دانشگاه از بابت مسئولیت اجتماعی و قصور زیست‌محیطی آن‌ها ایجاد شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که فضای خوبی برای فعالیت در استان فراهم است، و توانسته‌ایم با حمایت استانداری مطالبه‌گری را برای جذب حمایت‌های صنایع به انجام برسانیم، گفت: باقی مسائل با پژوهشگران است که باید مطالبات و خواسته‌های خود را پیگیری کنند. با توجه به اقدامات انجام‌شده در دانشگاه نیز فکر می‌کنم چشم‌انداز این مسأله در استان بسیار خوب و روشن خواهد بود.

 

 

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/627587کپی شد!
84
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.