شفیعی: مدیریت جهادی همان نسخه ارائه شده توسط امام(ره) است/ در نقدها مواظب باشیم که جمهوری اسلامی زیر سوال نرود

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که برجسته‌ترین ویژگی نگاه تکلیف‌گرایی بی‌معنا بودن پیروزی و شکست است، گفت: مهمترین نتیجه تکلیف‌گرایی، نتیجه آنچه که باید باشد، است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعی، در نشست هم‌اندیشی با اساتید و هیأت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با موضوع «ما و مدیریت جهادی» که امروز سه‌شنبه ۱۳ خرداد در این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به آیات ۵۱ و ۵۲ سوره فرقان «وَلَوْ شِئْنَا لَبَعَثْنَا فِی کُلِّ قَرْیَهٍ نَذِیرًا، فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا؛ و اگر می‌خواستیم قطعا در هر شهرى هشداردهنده‏‌اى برمی‌انگیختیم، پس از کافران اطاعت مکن و با [الهام گرفتن از] قرآن با آنان به جهادى بزرگ بپرداز» اظهار کرد: علامه طباطبایی در تفسیر خود این آیه را مربوط به رسالت پیامبر بزرگوار اسلام(ص) می‌داند و دلیلی بر جهانگیر بودن نبوت رسول خدا(ص) و این‌که به واسطه عظمت و توانایی و کارآمدی پیامبر خدا(ص) این امر صورت گرفته است و پیامبری رسول خدا(ص)، گسترده، اولوالعزم و همیشگی تا قیام قیامت است.

وی در توضیح «وَجَاهِدْهُم بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» گفت: برخی از مفسران این آیه را بر مبنای تعلیلی تفسیر کرده‌اند. بدان معنا که ای پیغمبر کفار با تو کارزار می‌کنند پس تو نیز با آنها کارزار کن، چرا که دشمن اهل مخاصمه است. برخی دیگر از مفسران این آیه را معنا کردند ای پیغمبر بسان درگیری کافران با تو با آنها درگیر شو. اما علامه طباطبایی معنای متفاوتی دارد و ضمیر کلمه «به» را به قرآن بازمی‌گرداند. به آن معنا که ای پیغمبر با قرآن کریم علیه کفار جهاد کن و در این معنا نیز به مفهوم آیات پیشین که مربوط به رسالت، بعثت و کتاب بوده استناد می‌کند.

شفیعی با بیان این‌که در ادبیات دینی جهاد اکبر به جهاد با نفس و جهاد اصغر به جهاد نظامی(دشمن) تعبیر می‌شود، گفت: علامه طباطبایی در آیه «جِهَادًا کَبِیرًا» آن را به جهاد فرهنگی تعبیر می‌کند و سپس دو جبهه تاریکی و روشنی را توصیف می‌کند که با معارف قرآن تاریکی‌ها به روشنی تبدیل می‌شود. به جنگ جهل و نادانی رفتن بسیار دشوار بوده و در بسیاری از موارد درگیری‌های نظامی نیز در ذیل آن پیش خواهد آمد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به این‌که مدیریت جهادی همان عملکرد و نسخه ارائه شده توسط امام خمینی(ره) بود، عنوان کرد: تکلیف‌گرایی در ادبیات امام راحل جزو کلید واژه‌های گفتمان ایشان است که از ابتدا تا انتها این امر را محور قرار دادند که «ما مأمور به تکلیف هستیم، اغراض مغروضه حاصل شود یا نشود».

وی ادامه داد: برجسته‌ترین ویژگی این نگاه بی‌معنا بودن پیروزی و شکست در آن است. در مسیر انجام تکلیف از خدا نمی‌ترسیم، خستگی معنا ندارد و شاید مهم‌ترآن است که نتیجه آنچه که باشد. در مسئله تکلیف‌گرایی دیدگاه بر آن است که وقتی کار برای خدا انجام می‌شود به نتیجه رسیده‌ایم و منظور امام خمینی(ره) انجام تکلیف با قطعیت در رسیدن به نتیجه است. اما مراتب این نتیجه حداقلی و حداکثری است؛ حداقل نتیجه انجام وظیفه است و بالاتر از آن حادث شدن اتفاق است که در جهان‌بینی انسان بسیار تاثیر مثبت دارد که بشر بداند وظیفه‌ای را که انجام داده نزد خداوند مأجور است و شکست در آن معنا ندارد.

شفیعی با اشاره به موضع‌گیری امام خمینی(ره) در فتح خرمشهر و قبول قطعنامه ۵۹۸ تصریح کرد: در سوم خرداد فضای حاکم بر کشور پیروزی و مباهات بود. در زمانی بود که الله اکبر در مساجد و ناقوس کلیسای ارامنه همزمان با هم نواخته شد و همبستگی ملی در آزادسازی خرمشهر به وجود آمد و البته پذیرش قطعنامه تلخکامی را به ملت ایران وارد کرد و در این دو زمان امام راحل جامعه را به خدا توجه می‌دهد و حداقل شش بار به ملت و رزمندگان تذکر می‌دهد که غرور شما را نگیرد و تعبیر ایشان از غرور آسیب پیروزی است.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: سرفصل در مدیریت جهادی آن است که مدیر تکلیف خود را به انجام برساند. جهاد کبیر در تفسیر علامه طباطبایی عنوانی است که شاید از جهاد اکبر هم دشوارتر باشد. چراکه جهاد اکبر مبارزه انسان با خود است اما در این نوع جهاد باید حرکت کرده و کار را از دایره خود گسترده کرده و جنگ را به میدان خصم ببرند و این امر به سادگی نیست.

وی با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری گفت: ایشان در پی این هدف بودند که تصور نشود پس از گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی کار به پایان رسیده و افراد آزادباش دارند، هنوز کارهای زیادی بر دوش است.

شفیعی به تبیین مفهوم مدیریت جهادی از متون دینی پرداخت و عنوان کرد: در تعالیم دینی گفته شده اگر کسی شایستگی مسئولیتی را نداشته باشد در صورت قبول آن خیانتی را مرتکب شده است و اگر از خود بهتر را می‌شناسد و جایگاه را به او واگذار نکند خلاف تعالیم دینی عمل کرده و در برخی موارد آن کرسی به عنوان آتشی برای صاحب مقام تعبیر می‌شود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان این‌که امام و رهبری همواره بر مسئله هدفی واحد توجه داشته و دارند، گفت: هرگاه جامعه دچار دسته‌بندی اجتماعی و شکاف شده مقام معظم رهبری ورود کرده و مسئله را تبیین می‌کنند.

وی با تأکید بر نقش نخبگان و تأثیرگذاری آنان بر افکار عمومی گفت: اگر این قشر تأثیرگذار به تکلیف خود عمل نکند حرکت منسجم و عمومی شکل نمی‌گیرد.

شفیعی گفت: امام خمینی(ره) نتیجه و تحصیل کرده سنتی حوزه‌های علمیه بود. اما در عین حال انسانی به روز بود و در ده سال مدت اداره جامعه اسلامی هر چالشی را مدیریت می‌کرد و اعتقاد داشتند که زمان و مکان دو حوزه تأثیرگذار در حوزه اجتهاد هستند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان بر امر خلاقیت و نوآوری با همراهی برنامه‌ریزی و پیوند آنها تأکید و تصریح کرد: از بیرون انقلاب اسلامی بسیار مورد توجه است. در نظر امام خمینی(ره) اگر بتوانیم نسخه‌ای که به تجربه عملی آزموده شده در معرض دین و دنیا قرار دهیم به معنای صدور انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به این‌که در تغییر ساختار سیاسی گاهی آنقدر انتقادها تند می‌شود که آن دوره زمانی سیاه جلوه‌گر می‌نماید، گفت: دوره‌های مختلف، بخشی از جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند و باید در نقدها مواظب باشیم که جمهوری اسلامی زیر سوال نرود.

شفیعی پیام روشن مقام معظم رهبری از شعار سال را نرسیدن انقلاب اسلامی به نتیجه نهایی برشمرد و ادامه داد: مفهوم جهاد به معنای استراحت نکردن، خستگی‌ناپذیری و دست از روی سلاح برنداشتن است.

https://hoorkhabar.ir/58037کپی شد!
116
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.