عمل به مسئولیت اجتماعی شرکت مهمترین رسالت روابط عمومی است (فرهاد فروتن)
روابط عمومی یک وظیفه ارتباطی مدیریتی است که هنر آن حفظ ، تغییر و یا ایجاد سازگاری سازمان با محیط و جامعه پیرامونی است که این وظیفه خطیر با ارائه عملکردی اثر بخش در تعامل با سطوح مختلف مخاطبان درون و برون سازمانی و در راستای نیل به اهداف کلان سازمان تبیین می گردد.
روابط عمومی مهارتی ترکیبی و آمیزه ای از چندین هنر و علم است که موفقیت در آن مستلزم به کارگیری همزمان علوم مختلفی همچون “روانشناسی” برای شناخت افکار مخاطبان و “مدیریت” برای رسیدگی و هماهنگی امور و علم “حقوق” برای دفاع از سازمان است و مهارت در ” ادبیات” برای تنظیم متون و اخبار نیز امری لازم و ضروری است.
تسلط کافی بر” جامعه شناسی” در برقراری ارتباط موثر و بهینه با فرهنگ های مختلف، و آشنایی با یک یا چند ” زبان خارجه ” در برقراری ارتباطات بین المللی شرط لازم و ضروری برای فعالیت در عرصه روابط عمومی است ولی دارا بودن ویژگی های فوق شرط کافی نیست ، چرا که شناختی جامع از نیازها و ضرورت های سازمان و بررسی و تطبیق دقیق امکانات ، بودجه و زیر ساخت های فرهنگی موجود در رسیدن به مقصود نیز امری ضروری و بدیهی است.
همچنین برخورداری از صفات ممتاز و ویژگی های شخصی را نیز باید به مجموع این تجارب و دانسته ها بیفزاییم ؛ زیرا اگر روابط عمومی را آمیزه ای از هنر و علم بدانیم، بدون شک، بینش هنری قابل اکتساب نبوده، و وجهی درونی و ذاتی دارد، که افراد بی بهره از آن در حوزه روابط عمومی توفیق چندانی نخواهند داشت.
به هر روی روابط عمومی آیینه تمام نمای سازمان است که با هدف خدمت رسانی و ارتقای سطح ارتباطات و پیگیری مطالبات و همچنین برقراری ارتباط مؤثر بین مدیران و ذی نفعان در رفع مشکلات و پاسخگویی به مطالبات جامعه ایجاد شده است؛ این مطالبات در سازمان ها و شرکت هایی که بنا به طبیعت کار و گستردگی حوزه وظایف با محیط های شهری و اجتماع پیرامون خود آمیختگی بیشتری دارند، در قالب مسئولیت های اجتماعی شرکت، یا اصطلاحا CSR) ) تعریف می شود، که در حقیقت عمل به آن متضمن تحقق توسعه متوازن و پایدار است؛ مقوله ای نه چندان جدید که در زمان حال به سبب رشد فکری و آگاهی جوامع، صورتی جدی یافته و بدون انجام آن ادامه کار شرکت ها و سازمان های بزرگ با خلل و مشکل مواجه خواهد بود.
۲۷ اردیبهشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی بهانه ای است برای تقدیر از زحمات و تلاش های فعالان این عرصه به ویژه کارکنان و کارشناسان متعهد و سختکوش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و روابط عمومی شرکت های تابع که در مسیر روزآمدی و برخورداری از آخرین فن آوری ها و امکانات در حرکت رو به رشد و برقراری تعاملات گسترده با محیط پیرامون، و ایجاد زیرساخت های لازم در تحقق استقرار روابط عمومی نوین اهتمام راسخ دارند.
این روز و مناسبت فرخنده را به تمامی کارکنان حوزه روابط عمومی در صنعت عظیم و پر افتخار نفت و سایر سازمان ها و نهاد ها تبریک عرض نموده و توفیق روز افزون و سربلندی یکایک فعالان این عرصه را در جلب رضایت مندی مخاطبان و ذینفعان و ایجاد ارتباطی مؤثر، از درگاه خداوند قادر متعال مسئلت دارم.