مقتدایی : از کسانی که وقت‌شان را صرف کم توجهی بعضی ها می کنند، عذرخواهی می کنم!

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، در این گردهمایی اظهار کرد: از کسانی که وظیفه​شان را به موقع انجام می‌دهند و مجبورند وقت‌شان را صرف کم توجهی بعضی دیگر از همکاران کنند عذرخواهی می‌کنم.

او با بیان این که ​متاسفانه در این بخش ما گیر اساسی داریم توضیح داد: شما به عنوان مدیران استان در جلسات مدام در حال کار با موبایل‌تان هستید. حتی در جلسه‌ای که برای ترافیک تشکیل شد و عمدتاً از خانواده وزارت کشور آمده بوده‌اند تعداد زیادی از شهرداران، بخش‌داران و فرمانداران حضور نداشتند. آن‌ها باید جوابگو باشند چراکه این کار خیانت در امانت است.

وی ادامه داد: ​تاکنون چندین جلسه سفر گذاشته شده است اما به خاطر غیبت بعضی‌ها و برای این که از موضوع واحد قرائت واحد داشته باشیم باید همه را دور هم جمع کنیم و باز این نشست​ها را تکرار کنیم. دیگر باید این نوع نشست​ها که در قالب یک دستورالعمل ابلاغ می‌شود عملیاتی شود.

مقتدای عنوان کرد: ​در طول تاریخ هر سال عید نوروز وجود داشته است اما چرا ما باید هر سال بنشینیم و برای موضوعات تکراری جلسه بگیریم؟ ما سال گذشته موضوعاتی را بیان کردیم و امسال باز آن​ها را تکرار می​کنیم و هیچ حساسیتی هم نشان نمی‌دهیم و اغلب هم دیده می‌شود در جلسات نه یادداشتی برداشته می‌شود و نه سوالی پرسیده می‌شود. فقط جلسات ما به این گونه بود که نشستند و گفتند و برخاستند.

وی اضافه کرد: چه گونه قرار است ما این استان را دستخوش تحولی اساسی قرار دهیم؟ بر هر بخشی که دست می‌گذاریم واقعا مشکل داریم و این مشکلات باید با کوشش ما حل شود. بخشی از گرفتاری​ها ناشی از این است که وظیفه​مان را به موقع انجام نمی‌دهیم. شهرداران و فرمانداران باید بدانند کاری که انجام می​دهند هم​افزایی داشته باشد و کار بهتر از گذشته انجام شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: حساسیت اگر ایجاد نشود و تبدیل به دغدغه نشود همین می​شود که فقط می‌خواهید گذران امور کنید. در حالی که پیگیری، انضباط و تهیه آمار و ارقام موجب موفقیت می​شود.

وی خاطرنشان کرد: ما جلسه​ای تحت عنوان ایمنی راه​ها با وزارت راه و ترابری تشکیل دادیم و بهترین تصمیمات گرفته شد چراکه استان همه عقلش را متمرکز کرد.

او گفت: در بحث خدمات شهری و عمران شهری نیز باید هم​افزایی صورت گیرد. همین که در جلساتی که شهردار و فرماندار باید با هم تبادل نظر داشته باشند اما در یک سالن کنار هم نمی​نشینند باید فاتحه آن شهرستان را خواند و همین موجب آشفتگی در شهرها است.

مقتدایی اظهار کرد: در همایش مربوط به ترافیک ۷۲ نفر از شهرداران، بخشداران و فرمانداران غایب بودند. پس ما برای چه کسی صحبت کردیم؟

او گفت: خواهش من از شهرداران، بخشداران و فرمانداران این است که نسبت به وظایفی که دارند حساس باشند. ما را به سمتی نبرید که به شکل دیگر با شما برخورد کنیم. از این به بعد اسامی غایبین جلسه را رسانه​ای می​کنیم تا مردم بدانند اگر در شهری امکانی توزیع نشد به خاطر غیبت بوده است. آیا کسی که به نانوایی نمی​آید نان گیرش می​آید؟

وی توضیح داد: شهرداران و فرمانداران حساسیت​شان کم است و استنباط من این است که یا کم​توجه هستند یا نمی​دانند کجا آمده​اند یا اینکه من مسیر را اشتباه می​روم.

او بیان کرد: امیدوارم که از جلسات بعدی مباحثی که مربوط به هماهنگی درون استانی است همین چند نفر غایب را هم نداشته باشد. الان در این گردهمایی مدیران سه شهر بزرگ ما حضور ندارند و این باعث می‌شود کار ما ابتر شود و جامعیت در سطح استان نداشته باشد.

استاندار خوزستان با بیان این که استفاده از فرصت‌ها باید در مقطع زمانی خودش صورت گیرد تاکید کرد: از ایام نوروز نیز باید در همین زمان استفاده کرد. مطمئنا اگر در مکانی اقامتگاه مناسب، سرویس بهداشتی و غیره  وجود نداشته باشد کسی نمی​آید.

وی بیان کرد: در شهری که نه هتل دارد و نه رستوران مردم منطقه می​توانند بسیج شوند و خودشان مکانی مناسب را ایجاد کنند و خودشان از غذاهای محلی استفاده کنند.

او ادامه داد: در فصلی که پنج میلیون مسافر داریم آیا نمی​شود در همان نقاط گردشگری که امکانات وجود ندارد امکانات ایجاد کرد؟ می​توان دو یا سه خانه را تخلیه کرد و به شکل مهمان‌سرا درآورد. به عنوان مثال در شوشتر دو خانه​ قدیمی به رستوران تبدیل شده است. نگویید نیست!

مقتدایی توضیح داد: ایجاد کمپ‌ها باید در نقاط قابل دسترسی باشد و جذابیت داشته باشد. اگر کمپ ایجاد می‌کنیم  کمپ اُسرا نباشد. کمپ باید به گونه​ای باشد که گردشگر احساس امنیت کند. کمپ باید به گونه​ای باشد که گردشگر تصمیم بگیرد چند روزی را بیشتر بماند.

او ادامه داد: انتظار ما این است که به تبع دستورالعمل​ها و ابلاغیه​هایی که به فرمانداران داده شده مجموعه متناظر نیز در شهرستان​ها تشکیل شود. خواهش می​کنم دیگر تعلل نشود.

وی گفت: از ابتدای جنگ ما به سرای شادگان می​رویم و می​آییم اما هنوز نوع عرضه خرما مثل گذشته است. کی می​خواهید آن را سامان دهید؟ نوع عرضه و بسته​بندی را با توجه به نیاز تغییر دهید.

او ادامه داد: هر کدام از آقایان شهردار و فرماندار نقشه شهرش را بیاورد و اگر به راه ​حلی برای مشکلات نرسیدیم من استعفا می​دهم. اما اگر راه​ حلی به آن‌ها پیشنهاد دادیم باید استعفا بدهند. ۷۶ شهر بیشتر که نداریم. برای آن‌ها برنامه​ریزی کنید.

در ادامه فرج​الله خبیر، معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار خوزستان، در این گردهمایی اظهار کرد: ​هر نوع خدمات شهری که ارایه شود به نوعی با جامعه و مردم در ارتباط است و می​تواند باعث ایجاد رضایت​ در شهروندان همان منطقه و گرشگران شود.

وی ادامه داد: در گروه کاربری شهرها باید اتفاقات خوبی نظیر تمیزی معابر و خیابان​ها، آراستگی آن​ها، توجه ویژه​ به فضای سبز، گل کاری، ​توجه به ورودی و خروجی شهرها و رنگ​آمیزی نمای شهرها  اتفاق بیفتد.

او گفت:​ در نمای شهری از کارهای فانتزی باید پرهیز کرد چراکه در بعضی شهرها که کارهای فانتزی انجام داده‌اند هیچ تاثیری در بیننده ایجاد نشده است جز این که هزینه​هایی را به شهروندان تحمیل کرده‌اند.

خبیر گفت:​ ارایه خدمات بهداشتی و درمانی در طول ایام نوروز هم برای شهروندان ساکن و هم برای گردشگران ضروری است و حتما باید برنامه‌ای منسجم در این باره داشته باشیم.

وی گفت:​ همه ارگان​هایی که مسوولیت امور بهداشتی بر عهده آن‌ها است مثل شهرداری‌ها، مراکز بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و غیره مکلف به داشتن برنامه منسجمی هستند و ستاد سفر باید توجه کند که این برنامه تدوین شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

معاون سیاسی ـ اجتماعی استاندار خوزستان با بیان این که  در بحث اطلاع​رسانی باید کار شود اظهار کرد: بخشی از اطلاع‌رسانی مربوط به تهیه نقشه​های راهنما و بروشورها است. ما باید بتوانیم سایت​های اطلاع‌رسانی نیز داشته باشیم که این سایت​ها مدام فعال و به روز باشند.

خبیر خاطرنشان کرد:​ باید در زمینه تامین اینترنت پرسرعت و وای‌فای برای مسافران نوروزی دقت شود چراکه اینترنت جزو ضروریات زندگی ما شده است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت.

وی با بیان این که برنامه​ای را در خصوص پاکسازی محیط‌های شهری داریم که با حوزه امنیتی و نیروی انتظامی نیز هماهنگ شده است توضیح داد: این موضوع نیز باید در دستورکار قرار گیرد. ​شهرداران و فرمانداران باید تلاش کنند تا محیط​های شهری را از متکدیان و معتادان پاک کنند چراکه واقعا چهره شهر را خراب می​کنند.

او اضافه کرد:​ باید از آمادگی همه مراکز خدماتی اطمینان حاصل کنید و از همه آن​ها بازرسی صورت گیرد.​ ما باید بتوانیم تصویر خوبی از استان خوزستان برای سایر هموطنان ایجاد کنیم.

معاون اجتماعی ـ​ سیاسی استاندار خوزستان با اشاره بحث تامین امنیت هم گفت: در بعضی شهرستان​ها مشکلاتی در مسیرهای رفت و آمد وجود دارد که فرمانداران باید به آن‌ها و به ویژه به مسیرهای مربوط به راهیان ‌نور و محل‌های اسکان مسافران نوروزی توجه کنند.

او ادامه داد: در بسیاری از شهرها به خاطر نبود تابلوهای راهنما مسافران به درستی هدایت نمی‌شوند. حال آن که باید در شهر تابلوهایی وجود داشته باشد که مسافران را به نحوه مطلوب راهنمایی کند.

خبیر با بیان این مطلب که در موضوع تامین مواد غذایی باید مراقبت‌های لازم  صورت گیرد توضیح داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت برنامه​هایی را دارد. باید سعی شود مواد غذایی سالم و به وفور در اختیار مردم قرار گیرد تا کمبودی در سطح شهر احساس نشود.

وی بیان کرد: ​هر شهرستانی از قابلیت​ها و توانایی​هایی برخوردار است فرمانداران و شهرداران باید بتوانید برای آن‌ها برنامه داشته باشند و به نحوه مطلوب در نمایشگاه​های مختلف آن‌ها را ارایه بدهند و سعی کنند اتفاقات بدیع و تازه در عید نوروز امسال برای معرفی جاذبه​های گردشگری و داشته های منطقه داشته باشند.

همچنین وحید قاسمی، مشاور استاندار در میراث فرهنگی و فرهنگی شهروندی، خاطرنشان کرد: سفرهای نوروزی ابتدا توسط بسیاری از کارشناسان تهدید شناخته شد اما اگر ما به آن‌ها درست نگاه کنیم می‌تواند به فرصت تبدیل شوند.

او ادامه داد: از نظر زمان​بندی سفرهای نوروزی به سه بازه زمانی پیش از نوروز (دهه آخر بهمن تا ۲۵ اسفند)، ایام سفرهای نوروزی و ایام بعد از سفرها تقسیم می‌شوند. بنابراین ما باید از فرصت پیش از نوروز برای ترویج فرهنگ شهروندی استفاده کنیم.

مشاور استاندار خوزستان بیان کرد: تابلوها و تبلیغات شهری در سفرهای نوروزی بسیار کارآمدند. من از مدیریت شهری خواهش می‌کنم که در بحث فرهنگ شهروندی، آداب شهر و نگهداری شهر تلاش کنند چراکه شهر جایی نیست که جمعیت در آن سکنی داشته باشد بلکه جایی است که جامعه در آن وجود دارد. جامعه شهر یک شهر را ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ​استاندار در جلسه‌ای گفتند که ساختن بسیار کار مشکلی است اما ساختن با مهیا کردن زمینه اتفاق می‌افتد. ساختن به معنای دخالت کردن در همه امور نیست. برای همین مدیریت شهری باید در زمینه ساختن خیلی نقش داشته باشد.

قاسمی گفت: بحث خوش آمد گویی در شهرها به مهمانان نوروزی بسیار حایر اهمیت است. اگر بتوانیم در تابلوهای شهری و در ورودی​های شهرمان با جملات زیبا به استقبال گردشگران برویم می​تواند خیلی کمک کننده باشد.

او تصریح کرد: ما نباید به سمتی برویم که نقشه​های خیلی روشن را تدوین کنیم و بعد آن را به گردشگر بسپاریم که هیچ سوالی نداشته باشد. گام اصلی در کاری که ما انجام می دهیم ایجاد پرسش است. لذا خواهش من این است که با تابلوهای شهری نظام​مند برخورد کنیم.

مشاور استاندار در میراث فرهنگی و فرهنگ شهروندی تاکید کرد: سه ورودی خیلی مهم شامل ایذه، اندیمشک و بهبهان در استان خوزستان وجود دارد. برای ورودی این شهرها هم در حوزه اطلاعات درون شهری و هم در حوزه اطلاعات کل استان باید برنامه​ریزی شود.

او ادامه داد: با توجه به صحبت​هایی که در جلسه مصوبه شورای سفر داشتیم بروشورهایی طراحی شده که فرمت مشخصی دارند و از طرف ستاد خدمات سفر برای شهرستان​ها ارسال می‌شود.

قاسمی بیان کرد: نقش شهرداری‌ها و مدیران شهری در سفر بسیار مهم است. یکی از مهمترین نوع گردش‌هایی که امروز در دنیا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد گردشگری شهری است. ما در این زمینه فقیر هستیم.

وی با بیان این که ​فضاهای شهری مختص گردشگری می‌تواند به راحتی توسط مدیریت شهری فراهم شود تصریح کرد: یادمان باشد ما در مدیریت شهری در پی ایجاد و ساختنی که خودمان وارد شویم نباید باشیم بلکه چیزی که در مدیریت شهری بسیار مهم است ایجاد زمینه بازی بازیگران اصلی شهر اعم از اجتماع، جامعه مردم و دستگاه​های مختلف است.

او توضیح داد: مدیریت شهری وقتی می‌تواند موفق باشد که زمینه بازی را به گونه‌ای فراهم کند که هر کدام از شهروندان یک شهر اعم از دستگاه​ها و جامعه شهری کار خودشان را به درستی انجام دهند.

مشاور استاندار خوزستان تاکید کرد: ​موضوع مستند‌نگاری نیز بسیار مهم است. برای همین خواهش می‌کنم فرمانداران و شهرداران کاری را که انجام می‌دهند مستند‌نگاری کنند. یعنی از زمانی که به موضوعی فکر می‌کنند آن را مستند کنند و به صورت دقیق و مکتوب بیاورند.

سپس افشین حیدری، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خوزستان، بیان کرد: ​با توجه به جلساتی که در گذشته درباره برنامه​های نوروزی در غالب ستاد اجرایی خدمات سفر برگزار شد مصوباتی داشت که انتظار داریم این مصوبات در شهرستان​ها اجرایی شود و خروجی داشته باشد.

او ادامه داد: در جلسه‌ای که ۲۹ بهمن ۹۳ با حضور استاندار برگزار شد صورت جلسه‌ای تحت عنوان ستاد اجرایی خدمات سفر تهیه شد و به همه شهرداران ابلاغ شد. برای همین ما نامه​ای مبنی بر تهیه اطلاعات شهرستانی ارسال کردیم تا دستگاه​های اجرایی نیز اطلاعات‌شان را به ما بدهند و بتوانیم فرمتی واحد را در سطح استان آماده کنیم. متاسفانه دستگاه​های اجرایی هنوز اطلاعات را به ما نداده‌اند.

حیدری اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که امسال برای اولین بار در استان اجرایی خواهد شد برگزاری تورهای خوزستان‌گردی است. خواهش می‌کنیم شهرداران و فرمانداران برای این موضوع وقت کافی بگذارند چراکه وقتی آقای استاندار تعطیلات پنج‌شنبه را برای مردم برقرار کرد. هدف فقط استراحت نبود بلکه هدف این بود ما خوزستان را خوب بشناسیم و بتوانیم سفر را در زندگی مردم نهادینه کنیم.

دبیر ستاد خدمات سفر توضیح داد: ​متاسفانه بعضی از مدیران به موضوع گردشگری توجه کافی ندارند و با توجه به هماهنگی​هایی که در ستاد اجرایی سفر افتاده است بنا است از طریق انجمن​های گردشگری استان، تورهای خوزستان گردی را  برنامه‌ریزی کنیم.

او ادامه داد: هدف ما از برگزاری تورها فقط مختص ایام نوروز نیست بلکه ما قصد داریم این موضوع را به سایر ایام سال تسری بدهیم و برگزار کنیم.

حیدری با بیان این که کارهای جدیدی در سطح استان در حوزه گردشگری در حال رخ دادن است تصریح کرد: ​قصد داریم در ایام نوروز جشنواره​هایی را در بعضی شهرستان​ها اجرایی کنیم.

وی همچنین با اشاره به کمپ​ها گردشگری گفت: خیلی مهم است وقتی گردشگری به خوزستان می‌آید در کمپی که اقامت می‌کند امکانات لازم فراهم شده باشد.

او با اشاره به هماهنگی بین بخشی در شهرستان​ها اظهار کرد: ​متاسفانه هنوز در بعضی شهرستان​ها هماهنگی لازم اتفاق نیفتاده است. باید شهرستان​ها سطح هماهنگی را بالاتر ببرند تا در نوروز ۹۴ بتوانیم امیدوار باشیم که سطح خدمات‌مان نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: ​برای اولین بار در سطح استان اراده بسیار قوی از سمت مدیریت عالی استان در بحث گردشگری در حال انجام است و برای اولین بار گردشگری آبی در استان برنامه​ریزی می‌شود.

​در ادامه پیمان کاظمی‌نژاد، مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان، اظهار کرد:​ ۷۰ درصد جمعیت استان ​جمعیت شهری است و اگر رضایت​مندی شهری ایجاد شود می‌توانیم بخش عمده​ای از هم استانی​ها را راضی و رضایت​​مند ببینیم.

او با اشاره به اهم فعالیت انجام شده گفت:​ آن چه مهم است و باید مدنظر قرار بدهیم این است که توشه​ای را که از این گردهمایی​ها برمی​داریم باید زمینه و ایده​ای برای برنامه‌ریزی باشد.

کاظمی‌نژاد با بیان این که از جمله فعالیت​هایی که به شکل عمده توانستیم در هشت ماه گذشته داشته باشیم عملیاتی کردن ارزیابی دوره‌ای شهرهای‌مان است توضیح داد: تاکنون بیش از ۴۰ شهر را ارزیابی کرده‌ایم و همین که شهرداری​ها متوجه باشند که دیده می‌شوند و زحمات آن​ها اندازه​گیری می‌شود موجب ایجاد رقابت بین آن​ها می‌شود.

وی بیان کرد:​ در سال ۹۳ جلسات فشرده​ای با شهرداری​ها داشته​ایم. همچنین بحث برنامه جامع آموزشی را انجام دادیم و تاکنون بسیاری از برنامه​های آموزشی اجرا شده و الان نیز بعضی از آن​ها در حال اجرا است.

مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان ادامه داد: ​ایجاد واحد فناوری اطلاعات در شهرداری​های از دیگر فعالیت​های ما بوده است. با ایجاد این واحدها می​توانیم برونسپاری داشته باشیم و خدمات را به دفاتر پیشخوان بدهیم. خوشبختانه این کار روز گذشته در آبادان اجرایی شد و در اهواز نیز به زودی انجام می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه فرمانداران گفت: این کار گروه نشست​های متفاوتی را به همراه داشت که به تهیه و تدوین شاخص​های ارزیابی آن پرداختیم و از سال ۹۴ ارزیابی​های‌مان را از طریق همین شاخص​ها انجام می‌دهیم.

او افزود: ​جلسات موثری برای سامان دادن به اوضاع استخدامی​ها داشتیم و جلوی استخدام​های بی​رویه و غیرقانونی را تا جایی که توانستیم و با اجرای بخش​نامه​ها داخلی و سراسری گرفتیم و توانسته​ایم آزمون‌های استخدامی برگزار کنیم و در حال حاضر بدون​ آزمون هیچ استخدامی انجام نمی‌شود.

مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان با بیان این که به دنبال هدفمند کردن اعتبارات ارزش افزوده هستیم خاطرنشان کرد: امور مالیاتی باید همکاری بیشتری با ما داشته باشد که بتوانیم اعتبارات ارزش افزوده را بیشتر هدفمند کنیم.

وی تصریح کرد: ​از دیگر کارهای ما ایجاد تعامل با سازمان شهرداری​های کشور بوده است و این تعامل در اولین گام خود منجر به این شد که به عنوان اولین استان توانستیم ماشین آلات تولیدی را دریافت کنیم و تاکنون ۴۰ درصد نیاز را تحویل گرفته‌ایم و مابقی آن نیز به نوبت اعلام می‌شود.

کاظمی‌نژاد با بیان این که ما مکرراً از شهرها با هیات همراه بازدید می‌کنیم ادامه داد: به طور جدی پیگیر طرح‌های پسماند در شهرهای و کشتارگاه​ها هستیم. در واقع این دو مورد در سال ۹۴ از اهمیت زیادی برای ما برخوردار هستند.

او گفت: قصد داریم مراکز آموزشی شهرداری​ها را احیا کنیم و کارهایی نیز در این زمینه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ​از جمله برنامه​های آتی ما می‌توان به ادامه طرح شهریار و برنامه​ریزی در جهت اجرای سیستم‌های عدم اتکای به منابع دولتی اشاره کرد.

مدیر کل امور شهری استانداری خوزستان اظهار کرد:​ از شهرداران خواهش می‌کنم در سال ۹۴ سعی​شان بر این باشد که وابستگی‌شان را به منابع دولتی کم کنند و به منابع پایدار محلی بیندیشند. هر کدام از شهرهای استان استعدادهایی دارند که می‌توان بر اساس آن استعدادها درآمد لازم را کسب کرد و از منابع دولتی مستقل شوند.

وی توضیح داد: ​توجه جدی به موضوع عدم افزایش نیروی انسانی و ضرورت تهیه، ​تدوین و تصویب اجرای برنامه‌های عمرانی پنج ساله از دیگر برنامه​های ما است.

او بیان کرد: از شهرداران می‌خواهم که طرح برنامه​های عمرانی پنج ساله را هم‌گام و هم‌سو با سیاست​های برنامه پنج ساله جامع استان در نظر داشته باشند.

کاظمی‌نژاد خاطرنشان کرد: ​با توجه به این که به پایان سال نزدیک می‌شویم و سفرهای نوروزی در پیش است طی ماه گذشته چهار جلسه را در چهار گروه شامل ۲۰ شهر برگزار کردیم و دستور العملی را به آن‌ها دادیم و الان برنامه زمان‌بندی آن برای بحث ساماندهی پارک​ها، پایانه​ها، میادین و مکان​های مورد استفاده مهمان​های نوروزی ارایه شده است.

او افزود: از آن جایی که استان خوزستان بهارش کاملا منطبق با بهار شمسی است باید به شکلی عمل کنیم که علاوه بر  وظایف روزمره بتوانیم پذیرای خوبی برای مهمانان نوروزی باشیم.

https://hoorkhabar.ir/565561کپی شد!
69
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.