مترو اهواز در کدام ایستگاه مانده است؟
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز از پیگیری برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی جهت راهاندازی فاز اول متروی اهواز خبر داد.
عباس هلاکویی اظهار کرد: پس از پیگیریهای بسیاری که در خصوص استفاده از فایناس خارجی در جهت تکمیل عملیات ساخت مترو صورت گرفت، برای دریافت اعتبارات ارزی از صندوق توسعه ملی اقدام شد ولی این موضوع نیز تاکنون بینتیجه بوده است.
وی ادامه داد: فاز اول مترو اهواز شامل ۶ ایستگاه است که اگر ۱۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص یابد میتوان این ۶ ایستگاه را راهاندازی کرد که استاندار خوزستان و معاونت عمرانی از این بابت ابراز امیدواری کردهاند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: بحث اینجا است که صندوق ذخیره به دولت وام نمیدهد و شهرداری باید وارد عمل شده و پیشپرداخت، بازپرداخت و تضمین بازپرداخت را خود به عهده بگیرد. صندوق توسعه، زمانی به پروژهای وام میدهد که آورده متقاضی حداقل ۲۰ درصد از میزان تقاضا باشد و علاوه بر آن باید ضمانت ۱۰۰ میلیون دلار برای فاز نخست متروی اهواز، تضمین قاطعی باشد.
هلاکویی اظهار کرد: ۲۰ درصد پیشپرداخت تقاضا برای مترو حدود ۶۰ میلیارد تومان خواهد شد که شهرداری باید به صورت نقد پرداخت کند. شهرداری برای تامین این مبلغ میتواند از محل وصول طلبهای خود از سازمانها و مجموعههای مختلف یا فروش املاک و زمین اقدام کند و بازپرداخت ۸۰ میلیون دلار باقیمانده را به گونهای ضمانت کند که برای بانک مرکزی سهلالوصول باشد. لذا شهرداری اگر این پول را دریافت کند باید به هر طریق ممکن آن را در زمان مقرر به صندوق بازگرداند.
وی ادامه داد: با این شرایط مسئولان باید به شیوهای این پول را تضمین بدهند که بانک در آینده با چالش روبهرو نشود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری گفت: تجربه چندین سالهام در حوزه شهری و شهرداری به من نشان داده که سازمانهای تاثیرگذار از جمله مجموعههای نفت، فولاد، آب و برق، نیشکر و حتی سپاه و ارتش که در دوران جنگ هیچ پولی به عنوان عوارض به شهرداریها پرداخت نمیکردند، همچنان این فرهنگ را حفظ کردهاند و اکنون نیز به شهر اهواز عوارضی پرداخت نمیکنند.
هلاکویی اظهار کرد: یک شهروند عادی با داشتن یک خانه مسکونی، عوارض پرداخت میکند ولی همین مجموعهها با داشتن صدها هزار هکتار زمین در محدوده شهر اهواز، تاکنون به این فکر نکردهاند که باید از شهرداری پروانه دریافت کنند.
وی گفت: از سال ۱۳۶۵ کمکهای دولت به شهرداریها حذف و اعلام شد که شهرداریها باید عوارض وضع کنند. از همان سال، سازمانهایی اقدام به پرداخت عوارض خود کردهاند اما متاسفانه فرهنگ پرداخت عوارض پس از اعلام دولت، از سوی مجموعه هایی که ذکر شد، به فراموشی سپرده شد و خرج شهرداری نیز در این سالها افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: با توجه به حلقههای چاه نفتی که در محدوده شهر اهواز حفر شدهاند و در اختیار حوزه نفت قرار دارند، لازم است که چاههای بدون پروانه شناسایی و عوارض آنها از شرکت نفت دریافت شود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز گفت: نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان میزان عوارض این چاهها در محدوده شهر اهواز، تعیین شده است. بنابراین طبق قانون شهرداریها هر شخص مالک هر نقطهای که باشد، باید بابت آن عوارض پرداخت کند لذا این قانون شامل حال این مجموعهها است.
هلاکویی افزود: شهرداری نه تنها برای مترو بلکه برای کسب درآمدها باید بتواند عوارض خود را از این مجموعهها وصول کند.