میان جدل تاکسیرانی شهرداری آبادان با اصناف حمل ونقل حق با کدام است ؟
یش از ۲ سال از قرارداد شرکت های حمل و نقل بار و مسافر و ساماندهی وانت بارها با سازمان تاکسیرانی شهرداری آبادان میگذرد که الحق والانصاف شاهد ساماندهی و منظم شدن کارهای مربوطه در سطح شهر بوده ایم .
اینگونه مشاغل خاص، طبق تبصره ماده ۲ قانون نظام صنفی که می گوید:
“صنوفی که قانون خاص دارند، از شمول این قانون مستثنی هستند.”
از شمول قانون نظام صنفی خارج وبا استناد به ماده ۵ آیین نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافردر شهر و حومه که می گوید:
“با تصویب این آییننامه وظایف و اختیارات مشابه اشخاص حقوقی، دستگاهها، سازمانها، نهادها، اتحادیهها، تعاونیها و تشکلهای صنفی فعال در امور حمل و نقل بار و مسافر در محدوده شهرها و حومه، به شهرداری واگذار میگردد و نامبردگان مذکور موظفند ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، سوابق، اسناد، مدارک و اطلاعات مربوط را طـی صورتجلسـه، در اختیار شهرداریـها (یا سازمانـها/شرکتها و واحدهایـی که به نمایندگی از شهرداری معرفی میگردند( قرار دهند.”
اخذ مجوز از طریق سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل شهرداری بوده و شرکتهای مذکور که کاملا تابع قانون و مقررات می باشند به دلایل نامعلوم و ادعای صنف مربوطه مبنی بر غیر قانونی بودن این قراردادها با استناد به ماده ۹۱ نظام صنفی که باتوجه به تبصره ی ماده ۲ همین قانون در مورد این شرکت ها بی اثر می شود اقدام به پلمپ دفاتر این شرکتهای نموده اند .
در میان متضرر اصلی میان این کشمکش بین شهرداری و انجمن صنفی مربوط فقط یخش خصوصی است .
گفتنی است ۲۰۰ راننده بیمه شده توسط این شرکت در این ماه محروم از پرداخت حق بیمه خود شدند و این ضرری است برای سازمان تامین اجتماعی و خود رانندگان.
اما سوال اینجاست اگر طبق ادعای صنف مربوطه مبنی بر قانونی بودن این اقدام پس در این ۲ سال کجا بودند ؟
و یا اگر شهرداری محق است چرا در طول این مدت اقدام قانونق برای رفع پلمپ دفتر شرکتهای مذکور انجام نداده اند ؟…