کفاشیان چگونه ضرغامی را با حق‌پخش در عمل انجام شده قرار داد؟

از فردای روزی که در دو سال پیش ضرغامی قبول می‌کند، مبلغی را به عنوان حق پخش بپردازد به بعد، موضع کفاشیان از حالت همکاری برای حل یک مشکل به موضع مطالبه‌گری بدل می‌شود تا کار به اینجا می‌رسد که سازمان صدا و سیما در برابر پرداخت رقم واقعی حق پخش آچمز می‌شود.

عزت‌الله ضرغامی آخرین روزهای مدیریتش در سازمان بزرگ صدا و سیما را در حالی ‌می‌‌گذراند که یک پرونده بزرگ و حل نشده روی میز دارد؛ پرونده‌ای که اگر در روزهای اخیر کمی حساس بوده، حالا با نزدیک شدن به زمان دربی پایتخت بیش از پیش حساس می‌شود و همه تلاش می‌کنند تا دو طرف را به مصالحه ترغیب کنند؛ اما چه شد که سازمان بزرگی چون صدا و سیما زیر بار تعهدی رفت که اکنون برایش به‌ مسأله‌ای بزرگ تبدیل شده است.

خیلی‌ها به توافق نرسیدن صدا و سیما و فدراسیون فوتبال ایران را به پایان یافتن دوران ریاست ضرغامی در تلویزیون نسبت می‌دهند و یکی از دو فرضیه «باقی نگذاشتن تعهد مالی برای رئیس بعدی» یا «بدهی‌های احتمالی ضرغامی و خالی بودن خزانه این سازمان» را عامل عدم توافق دو طرف در این ماجرا می‌دانند، ولی بعید است اگر حتی ‌محمد سرافراز هم به سمت رئیس جدی این سازمان روی صندلی ریاست بنشیند، تغییری در موضع سازمان صدا و سیما در جریان این پرونده پدید آید.

بی‌گمان همه بر این مسأله آگاهند‌ که ‌پخش، حق فوتبال است و اهالی فوتبال با همه زاویه‌ای که با فدراسیون فوتبال کنونی ایران داشتند و دارند، در این مسأله از مواضع علی کفاشیان دفاع کرده‌‌ و پای حرفشان ایستاده‌اند که باید حق واقعی فوتبال پرداخت شود؛ اما چه چیزی موجب شد تا این حق پدید بیاید و چگونه سازمان صدا و سیما زیر بار این تعهد رفت تا به فدراسیون فوتبال ایران بابت پخش تلویزیونی مسابقات پول پرداخت کند؟ در حالی که تلویزیون در همه این سال‌ها، بی‌توجه به این مسأله مسابقات را به راحتی پخش می‌کرد و بنابراین لازم نبود ‌برای خودش تعهد مالی ایجاد کند که حالا تعیین مبلغ واقعی‌اش به یک بحران بدل شود.

ماجرا به دو سال پیش باز‌می‌گردد که دریافت حق پخش تلویزیونی برای لیگ‌های آسیایی به یک الزام بدل شد و ‌دریافت نکردن آن برای کشور‌ها یک فقدان بزرگ تلقی ومستحق جریمه‌های سنگینی چون حذف و تعلیق می‌‌شد.‌ این مسأله در کشورهایی که رادیو و تلویزیون خصوصی دارند، مسأله‌ای پذیرفته ‌بود و برای حل آن نیاز به حل یک معادله بزرگ نبود؛ اما در ایران که تیم‌ها و رادیو و تلویزیون دولتی است، این ماجرا چگونه حل خواهد شد؟

بنا بر این گزارش، دو سال پیش، علی کفاشیان و شماری از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در دیداری با عزت‌الله ضرغامی به او می‌گویند که در صورت عدم دریافت حق پخش تلویزیونی، تیم‌های ایرانی اجازه شرکت در جام باشگاه‌های آسیا را پیدا نمی‌کنند و برای حل این مشکل صدا و سیما پا پیش بگذارد تا مسأله حل شود.

از آنجا‌ که این مسأله تا کنون در قانون دیده نشده بود، عزت‌الله ضرغامی خارج از قانون‌، بابت حق پخش مبلغی را به فدراسیون فوتبال پرداخت می‌کند. در واقع تا کنون برای سازمان صدا و سیما مأموریتی با نام پرداخت پول به فوتبال تعیین نشده و کاری که ضرغامی برای پرداخت حق پخش انجام داده، بیرون از وظایف قانونی او به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما بوده است؛ اما همین لغزش از سوی ضرغامی به خوبی توسط کفاشیان بهره‌برداری می‌شود. از فردای روزی که در دو سال پیش ضرغامی قبول می‌کند، مبلغی را به عنوان حق پخش بپردازد به بعد، موضع کفاشیان از حالت همکاری برای حل یک مشکل به موضع مطالبه‌گری بدل می‌شود تا کار به اینجا می‌رسد که سازمان صدا و سیما در برابر پرداخت رقم واقعی حق پخش آچمز می‌شود.

شنیده‌ها حتی حاکی از این است که با بالا گرفتن اختلافات میان فدراسیون فوتبال و سازمان صدا، عزت‌الله ضرغامی را وادار کرده تا در نشست هیأت دولت اعلام کند که تا کنون هم ‌غیرقانونی به فوتبال کمک کرده و از این پس نمی‌کند.

گفتنی است، به ‌‌رغم تغییر و تحولات رخ داده در سازمان صدا و سیما و رفت و آمدهایی که در روزهای آینده در این سازمان بزرگ و تأثیرگذار پدید می‌آید، بعید است که همچنان تغییری در موضع این سازمان نسبت به ‌حق پخش ایجاد شود و باید دید با نزدیک شدن به روزهای حساس نزدیک به دربی، آیا اتفاقی در این مسأله رخ خواهد داد یا خیر؟

منبع : تابناک

https://hoorkhabar.ir/434055کپی شد!
211
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.