حق دانشگاه مادر خوزستان، این نبود!

سند دیگری از مظلومیت دانشگاه شهیدچمران با نادیده گرفتن حق این دانشگاه تاریخی ۱۷۰۰ ساله، دانشگاه خط مقدم جبهه و نخستین دانشگاه جهان در بزرگ‌ترین حوزه نفتی ایران، با امضای موافقت‌نامه همکاری تحقیقاتی وزارتخانه‌های علوم و نفت و واگذاری مأموریت تحقیقاتی میادین نفتی به شش دانشگاه دیگر و حذف ناعادلانه دانشگاه مادر خوزستان از نقش‌آفرینی در حوزه تحقیقات و توسعه نفت کشور، رونمایی شد!

روز گذشته(۱۴ مهرماه) مطابق اعلام قبلی وزارت علوم موافقت‌نامه همکاری تحقیقاتی میان این وزارت‌خانه با وزارت نفت به‌منظور واگذاری مأموریت اجرای طرح‌های تحقیقاتی – توسعه‌ای حوزه‌های نفتی به شش دانشگاه کشور امضا شد که بار دیگر بر اجحاف حق دانشگاه شهیدچمران توسط مسئولان در عدم واگذاری طرح‌های کلان به این دانشگاه و دخالت‌ندادن در مهم‌ترین پروژه‌های تحقیقاتی کشور و از سویی نجابت مردم، اساتید و محققان دانشگاه‌های خوزستان و دم‌برنیاوردن از این همه بی‌مهری و جفا، صحه گذاشت.

شاید،

۱- تولید ۸۰ درصد نفت ایران از خوزستان،

۲- مأموریت دانشگاه شهیدچمران به عنوان مهم‌ترین دانشگاه منطقه جنوب‌غرب مستقر در پهنه نفتی کشور،

۳- ادای دین مردم خوزستان به کشور و اسلام در هشت سال دفاع مقدس،

۴- عقب ماندگی ۲۳ ساله خوزستان در شاخص‌های عمومی توسعه به‌دلیل ویرانه‌های جنگ و عدم توسعه عمرانی در هشت سال دفاع مقدس،

۵- بازگشت بودجه‌های هشت سال دانشگاه به خزانه در زمان جنگ تحمیلی،

۶- تحمل مشکلات و مسائل اجتماعی، زیست‌محیطی و مخاطرات سلامتی اکتشاف و استخراج نفت و آلاینده‌های نفتی و ..،

این حق را برای مردم نجیب و دانشگاه مادر خوزستان ایجاد نمی‌کرد که تنها نقشی در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی توسعه‌ای میادین نفتی در استان خود ایفا کنند!

شاید هم مردمی که در خط مقدم دفاع از این آب و خاک هشت سال با دست خالی و با لبیک به فرمان خمینی کبیر(ره) مقتدای خویش، با همه وجود در برابر توپ و تانک و ارتش تا بن دندان مسلح رژیم بعث عراق ایستادند و نام خوزستان قهرمان را برای همیشه تاریخ در یاد آزادگان و آزاداندیشان عالم جاودانه ساختند و حماسه‌ای شگرف و شگفت آفریدند، در باور مسئولان، سواد و توان علمی و تحقیقاتی کافی برای سازندگی و آبادانی سرزمین و خاک خود را ندارند و باید دانشگاه‌های پایتخت‌نشین و مدعی که همه این سال‌ها حتی یک‌روز رنج‌ها و عاشقانه‌های این دانشگاه کهن را در پرورش و میزبانی دلاوران اسطوره علم و اخلاق در این جهاد مقدس(چمران‌ها، بقایی‌ها،…) و طراحی‌های پیچیده دفاع به خود ندیده‌اند، اکنون این حق را هم مثل همه سهم‌های بودجه‌های علمی و تحقیقاتی خاص دیگر، برای خود محفوظ بدارند.

جهاد، جهاد است؛ حال می‌خواهد در جبهه و پشت خاکریز مرزهای جغرافیایی برای پاسداری از آب و خاک این مرزوبوم باشد یا در سنگر علم و برای شکستن بن‌بست‌های علمی حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور. خوزستان قهرمان همیشه سال‌های جهاد است؛ آیا در آن تردید دارید؟

خوزستان میعادگاه باورمداران راستین انقلاب در جبهه دفاع و سرزمین حماسه‌های همیشه جاوید جهاد، اگرچه هنوز زخم‌های هشت سال تجاوز، ویرانی و جنایت را بر چهره دارد؛ دانشگاه مادر خوزستان هرچند هنوز ترکش‌های سال‌های جنگ را بر پیکر خود به یادگار دارد؛ هنوز هم قهرمانانه در خط اول همه جبهه‌ها می‌تواند بن‌بست‌ها را بشکند و حماسه‌ بیافریند.

نام خوزستان با جهاد گره خورده‌است و نام دانشگاه مادر آن با اسطوره‌های تا همیشه. دفاع هنوز ادامه دارد؛ حالا تنها سنگر دفاع، از پشت خاکریزها به دانشگاه جابجا شده‌است و دانشگاه مادر خوزستان، این کهن‌سنگر سال‌های جهاد در این جبهه در انتظار “به باور نشستن” برای پیشتازی در عرصه جهاد علمی است.

کهن دانشگاه جهان هنوز هم می‌تواند ققنوس‌وار از پس هزار توی دالان‌های حوادث تلخ و شیرین تاریخ ۱۷۰۰ ساله‌اش، سر برآورد، جوان شود و بر تارک قله‌های علم دنیا بدرخشد؛ تنها یک “یاعلی” از مسئولان می‌خواهد. خوزستان را باور دارید؟!

 یادداشت از مرضیه باقری، ایسنای خوزستان

https://hoorkhabar.ir/360147کپی شد!
109