چنگلوایی خبرداد: خرید ۸۵۰ هزار تن گندم توسط دولت در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تاکنون حدود ۸۵۰ هزار تن محصول گندم توسط ادارات تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی استان از کشاورزان خریداری شده است.

 

کیخسرو چنگلوایی اظهارکرد: این آمار مربوط به خرید تضمینی گندم است و آمار خرید توافقی و بذری در این آمار گنجانده نشده است.

وی افزود: میزان خرید گندم بذری تاکنون حدود ۴۰ هزار تن است و میزان وآمار خرید توافقی نیز هنوز جمع آوری نشده است.

چنگلوایی تصریح‌کرد: در واقع آمار خرید تضمینی گندم تاکنون در مقایسه با کل خرید تضمینی در سال گذشته ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که هنوز عملیات برداشت ادامه دارد و به اتمام نرسیده است.

وی عنوان‌کرد: پیش‌بینی خرید گندم استان در ابتدای فصل برداشت امسال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است که همچون ۲ سال‌گذشته بخش‌خصوصی و واسطه‌ها و کارخانجات ماکارونی‌سازی بخش عمده‌ای از گندم را خریداری کردند. با احتساب خریدهای بخش‌خصوصی نیز پیش‌بینی ما همان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

چنگلوایی ادامه‌داد: در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار تن گندم توسط بخش‌خصوصی خریداری شده است. اگر بخش‌خصوصی وارد نمی‌شد خرید دولتی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهارکرد: گندم خوزستان بهترین کیفیت را دارد و به همین دلیل جهت افزایش سطح کیفی گندم تولیدی سایر استان‌ها به استان‌ها دیگر جهت مخلوط کردن با محصول آن‌ها فرستاده می‌شود. گندم استان به بیش از ۱۳ تا ۱۴ استان حمل می‌شود و تاکنون ۳۷۰ هزار تن گندم از استان به سایر استان ها فرستاده شده است.

وی بیان‌کرد:‌ در حال حاضر ۹۶ مرکز خرید دولتی در استان جهت خرید فعال شده که ۶۴ مرکز مربوط به تعاون روستایی و ۳۲ مرکز مربوط به شرکت غله است. بخش عمده‌ای از محصول گندم استان در استان نگهداری و بخشی از آن به سایر استان‌ها می‌رود. نیاز استان به محصول گندم حدود ۷۰۰ هزار تن است. در مجموع برای عملیات برداشت گندم ۲۷۰۰ دستگاه کمباین در اراضی مستقر شده‌اند.

چنگلوایی با اشاره به خرید گندم توسط واسطه‌ها و بخش‌های خصوصی ادامه‌داد: مشکل و دغدغه ما این است که محصول گندم خریداری شده توسط واسطه‌ها و بخش‌های خصوصی چه سرنوشتی پیدا می‌کند. در نهایت آمار و برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت و کشور برای محصول گندم براساس آمار خرید دولتی گندم است و آمار خرید بخش‌خصوصی مبنای کار قرار نمی‌گیرد.

وی بیان‌کرد: به کشاورزان توصیه می‌شود که گندم تولیدی خود را به مراکز دولتی تحویل دهند زیرا این اطمینان وجود دارد که گندم برداشت شده، در شرایط و وضعیت مناسب و استانداری نگهداری می‌شود که در نهایت این مساله به ارتقای سلامت مردم و نان تولیدی می‌انجامد.

https://hoorkhabar.ir/31184کپی شد!
119
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.