آغاز دومین روز مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین/ موضوع مذاکرات؛ رآکتور آب سنگین اراک

دومین روز از مذاکرت ایران و کشورهای ۱+۵ با برگزاری سومین دور از نشست‌های کارشناسی معاونین وزرای امور خارجه در وین آغاز شد. عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در مورد مذاکرات امروز گفت: در مورد اراک موضوع مذاکره ما این است که چگونه می‌شود نگرانی‌های مربوط به اشاعه را کاهش داد و به حداقل رساند.
دومین روز از مذاکرت ایران و کشورهای ۱+۵ در وین با برگزاری سومین دور از نشست های کارشناسی معاونین وزرای امور خارجه در هتل کوبورگ وین آغاز شد.مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ صبح روز گذشته در پی ملاقات کاترین اشتون و محمد جواد ظریف در یک جلسه رسمی با حضور روسای تیم ها آغاز شد . در پی این دور مذاکرات کاشناسی در سطح معاونین وزای خارجه تا حدود ساعت ۱۰ شب به وقت محلی (۳۰ دقیقه بامداد تهران)ادامه داشت .

مذاکرات دیروز در نشست ها به بحث تحریم ها ، همکاری های هسته ای با ایران و غنی سازی پرداخته است و امروز نیز قرار است موضوع رآکتور آب سنگین اراک مورد گفتگو قرار گیرد.

جلسه اختتامیه مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین در مقر سازمان ملل در این شهر با حضور ظریف و اشتون برگزار خواهد شد و سپس عصر امروز نشست خبری طرفین برگزار می شود.

سید عباس عراقچی ، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان دیروز در پایان روز اول مذاکرات در جمع خبرنگاران گفت:فضای مذاکرات خوب و جدی بود و بحث ها خیلی صریح و رک و در عین حال در فضای سالم مطرح شد.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص جمع بندی مذاکرات پیرامون رفع تحریم ها و نیز پیشنهادات طرف ایرانی درباره موضوع آب سنگین اراک گفت: قرار نبوده و نیست که در این دور و دور بعدی به جمع بندی برسیم.

وی تصریح کرد:قرار است طرفین دیدگاه های خود را مطرح کنند که به درک مشترک برسیم چه غنی سازی ، چه رفع تحریم ها و هر موضوع دیگری و در مورد اراک هم همین طور است.

عراقچی یادآور شد: در مورد اراک موضوع مذاکره ما این است که چگونه می شود نگرانی های مربوط به اشاعه را کاهش داد و به حداقل رساند.

بر اساس این گزارش مذاکرات ایران و ۱+۵ امروز به پایان خواهد رسید . در جلسه صبح معاونین بحث اراک مطرح می شود و سپس کاترین اشتون و محمد جواد ظریف ملاقات دو جانبه ای برای جمع بندی مباحث خواهند داشت و بعد از طهر امروز نیز در یک نشست مشترک جمع بندی مطالب را اطلاع رسانی می کنند.

مذاکرات دور آتی نیز ۱۸ تا ۲۰ فرودین و به احتمال قوی در وین برگزار خواهد شد .

معاون وزیر امور خارجه روز گذشته با معاون وزیر امور خارجه  روسیه و آمریکا نیز دیدارهای دوجانبه ای داشت و قرار است دیدارهای دو جانبه با دیگر اعضا در نشست های آینده صورت خواهد گرفت.

 

https://hoorkhabar.ir/2506کپی شد!
115