ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان

وی افزود: ماموریت اصلی این موسسه اجرای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی مربوط به استان خوزستان و ایلام است که ۵۰۰ هزار هکتار مربوط به خوزستان و ۵۰ هزار هکتار متعلق به استان ایلام است.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در سطح استان خوزستان حداقل ۳۰۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.
یدالله شمایلی در نشست شورای اداری استان خوزستان اظهارکرد: فعالیت جهاد نصر به مجموعه پشتیبانی جنگ و جهاد سازندگی برمی‌گردد و به عنوان یک موسسه عمومی غیردولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند.
وی افزود: ماموریت اصلی این موسسه اجرای ۵۵۰ هزار هکتار اراضی مربوط به استان خوزستان و ایلام است که ۵۰۰ هزار هکتار مربوط به خوزستان و ۵۰ هزار هکتار متعلق به استان ایلام است. ماموریت احیای این اراضی از اواخر سال ۸۸ از سازمان جهاد کشاورزی استان به موسسه جهاد نصر محول و این مساله به ما ابلاغ شد.
شمایلی ادامه‌داد: احیای این ۵۰۰ هزار هکتار در نقاطی قرار است اجرا شود که باید حتما وزارت نیرو به عنوان متولی آب و سازمان آب و برق خوزستان شبکه‌های اصلی این اراضی را اجرا کرده و یا در دست اجرا داشته باشد.
وی اظهارکرد: ما به موازات کار وزارت نیرو یا در ادامه کار آن‌ها باید فعالیت‌ها را تکمیل کنیم و در قالب شبکه‌های فرعی، زهکش‌های زیرزمینی و تجهیز و نوسازی و در جاهایی که امکان آبیاری نوین و تحت فشار وجود دارد، فعالیت کنیم. به لطف خداوند و عنایت مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خوزستان، در سفر اخیر هیات دولت به استان، مصوبه استثنایی اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار ظرف سه سال برای اجرای طرح به تصویب رسید.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر افزود: مصوبه نهایی در هفته گذشته برای این اعتبار توسط دولت ابلاغ شد و در حال طی مراحل بعدی آن هستیم.
شمایلی بیان‌کرد: علاوه بر اختصاص ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی، موسسه جهاد نصر در کنار وزارت جهاد کشاورزی بحث فاینانس خارجی از کشور چین به مبلغ حدود ۱۱ میلیارد یوان را در برنامه دارد که این مساله را شورای اقتصاد مصوب کرده و این مبلغ حدود ۱.۷ میلیارد دلار است و با نهایی شدن این فاینانس ما می‌توانیم اعتبارات و تامین منابع خوبی را برای طرح محقق کنیم.
وی ادامه‌داد: علاوه به این‌‌ها فاینانس داخلی نیز برای اولین‌بار از طریق وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی دنبال شده است که در اسفندماه قسط اول آن از بانک کشاورزی اخذ شد.
شمایلی تصریح‌کرد: قرار است ظرف سال ۹۳ و ۹۴، نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شود که فعلا قسط اول آن دریافت شده است.
وی عنوان‌کرد: اعتبارات تملک دارایی برای سال ۹۲ حدود ۱۹۸ میلیارد تومان بوده است که بخشی از آن تاکنون تخصیص یافته است. همچنین تخصیص ۱۰۰ درصد آن مصوب شده و امیدواریم بتوانیم با تخصیص کامل اعتبارات سال ۹۲، بخشی از کار را دنبال کنیم.
مدیرعامل موسسه جهاد نصر بیان‌کرد: با هماهنگی استاندار و مسوولان استان، از ۵۵۰ هزار هکتار تاکنون ۷۰ هزار هکتار تحویل داده شده و ۱۰۰ هزار هکتار نیز در دست اجرا و قرارداد داریم. از سوی دیگر با اعتبارات صندوق توسعه ملی برای حدود ۱۴۰ هزار هکتار دیگر از این اراضی، در حال برگزاری مناقصه هستیم.
وی افزود: بنا داریم از ظرفیت‌های استان، پیمانکاران، مشاوران و امکانات داخلی استان برای اجرای طرح استفاده کنیم.
شمایلی گفت: کار احداث شبکه‌ها احتیاج به حمایت همه‌جانبه دارد و ما نگران بعد از احداث شدن این شبکه‌ها هستیم و باید وزارتخانه با کمک مسوولان استان تشکل‌های بهره‌برداران را سازماندهی کند و آموزش‌های لازم را بدهیم و صنایع لازم و شهرک‌های مسکونی را پس از احداث شبکه‌ها باید دنبال کنیم.
وی یادآورشد: پس از اجرای طرح، حدود ۹.۵ میلیون تن به تولیدات کشاورزی استان اضافه می‌شود.
https://hoorkhabar.ir/2466کپی شد!
178
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.