جاده های تخلف باریکتر می شوند؟ (علیرضا گیلکی)

علیرضا گیلکی

همه ساله با فرارسیدن تعطیلات نوروزی شاهد افزایش وقوع تصادفات و حوادث رانندگی در کشورمان هستیم.

بر اساس اعلام سازمان های متولی مانند پزشکی قانونی ، به طور متوسط هر سال حدود ۱۳۰۰ نفر بر اثر تصادفات نوروزی جان خود را از دست می دهند.

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، از سا ل۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ ، شش هزار و ۴۴۵ نفر در حوادث رانندگی نوروز در کشور جان خود را از دست دادند.

همه ما بار ها و بارها از آمار و اوضاع بد سوانح رانندگی در کشورمان شنیده ایم و این موضوع درخیلی از اوقات نقل مجلس بسیاری از مجالس و خانواده ها بوده است .

اظهار نظر تک تک شهروندان در اینگونه مجالس حکایت از اشراف نسبی آنها به مقوله رفتار و قوانین رانندگی دارد ولیکن نکته درخورتوجه این است که بسیاری از ما وقتی در موقعیت رانندگی قرار می گیریم نقل قول ها و رفتارهایمان در حوزه فرهنگ رانندگی را که قبلا در اینگونه مجالس ابراز کرده ایم را فراموش می کنیم .

با اندکی تامل این نکته روشن می شود که کاهش تلفات وسوانح رانندگی در کشور، چیزی جز همت و اراده ملی را نمی طلبد و اگر یکایک ما این موضوع را دغدغه واقعی زندگی و سبک رانندگی خود بکنیم چه بسا در زمره بهترین ها در جهان قرار بگیریم.

علی ایحال به نظر می رسد ذکر چند نکته اساسی در این زمینه خالی از فایده نباشد .

با آرامش و سعه صدر بیشتر  رانندگی کنیم

براساس شواهد و قراین آماری و کارشناسی ؛ علت اصلی بیشتر تصادفات در جاده های کشور خطای انسانی بوده است زیرا طبق گفته مسئولین پلیس راهور، بیشترین دلیل تصادفات نوروزی خستگی وخواب آلودگی راننده و بعد از آن انحراف به چپ وسرعت غیرمجاز بوده است.

البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که وضعیت جاده ها و ایمن نبودن خودرو ها نیز از مولفه های مهم در تصادف هستندکه میزان خطای انسانی در افزایش سوانح را تحت الشعاع قرار می هند .

بنابراین ناگفته پیداست تا زمان بهبود نسبی اوضاع جاده ای وخودرویی در کشور ،بهتراست با احتیاط و سعه صدر بیشتری رانندگی کنیم تا به این وسیله خلا ناشی از شرایط بد جاده و نا امن بودن وسایط نقلیه جبران گردد.

عاقبت خواب آلودگی و خستگی بیش از حد، نتیجه ای جز به خطرانداختن جان راننده ،سرنشینان و اعضای خانواده وی ندارد و تجربه ثابت کرده است در چنین شرایطی بهترین راه حل پیشگیری از خطر، خواب و استراحت کافی است

اعضای خانواده به گوش باشند

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند اعضای خانواده و دوستان که به عنوان سرنشینان خودرو همراه وی هستند ، نقش مهمی در هدایت رفتار راننده در سفر ها دارند به طوری که آنها نیز می توانند الگوهای صحیح رانندگی را به انحاء مختلف به راننده گوشزد نمایند.

به طور مثال خواب آلودگی سرنشین کنار راننده از عوامل تشدید کننده خستگی راننده است که بایستی توسط اعضای خانواده مورد توجه قرار گیرد.

خوشبختانه در سال های اخیر با افزایش آموزش ها و اطلاع رسانی های رسانه ای دربین خانواده ها شاهد روند روبه کاهش جرایم و تخلفات رانندگی درکشور بوده ایم و هم وطنان ما در برخی از شهر ها و استان های کشور ثابت کرده اند که با اراده بیش از پیش ملی و احساس مسئولیت شخصی وخانوادگی می توانند نقش بسزایی در کاهش تلفات و تخلفات رانندگی داشته باشند .

در همین رابطه تغییر نگرش دانش آموزان و نوجوانان با اجرای طرح های همیار پلیس به نوبه خود به عنوان عامل بازدارنده در تخلفات رانندگی در سفر های نوروزی بوده زیرا طبق تجربیات گذشته ؛ همواره یکی از دغدغه های دانش آموزان در سفر های نوروزی ،تذکر به پدر و مادر در هنگام رانندگی بوده است.

خط قرمز ها و تمهیدات پلیس

امسال با برنامه ریزی های انجام شده قرار است علاوه بر اقدامات فرهنگی ،طرح های مختلفی برای کاهش سوانح در تعطیلات نوروزی اجرا شود.

درهمین رابطه سردار مهماندار در مورد تمهیدات نوروزی پلیس راه کشور در ایام نوروز به خبرنگاران گفته است : از تمام ظرفیت های پلیس و نیروی انسانی برای حضور پررنگ تر در جاده ها استفاده خواهد شد .

در اجرای این تمهیدات ، معاینه فنی اتوبوس، بستن کمربند ایمنی توسط مسافران و راننده در پاسگاه پلیس راه و در طول مسیر کنترل می شود.

تشدید طرح بازرسان نامحسوس افتخاری درمحور های مواصلاتی کشور و  طرح تشدید کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی مسافربری نیز از طرح های است که امکان تخلف را از رانندگان حادثه ساز سلب می کند .

با راه اندازی سامانه ۱۱۰۱۲۰ مسافران اتوبوس ها می توانند در صورت مشاهده تخلف و یا نقص فنی در خودرو ، مراتب را به این سامانه پیامک زده و گزارش نمایند.

فراموش نکنیم که سرعت و سبقت غیرمجاز، خط قرمز پلیس راهنمایی و رانندگی در کنترل سفرهای نوروزی است.

همچنین تجهیز بیش از پیش راه های کشور به تجهیزات مدرن مانند دوربین های کنترل سرعت، سیستم رهگیر اتوماتیک خودرویی و… درکنار تمهیدات فوق، از عواملی هستند که بیش از پیش جاده تخلف را برای رانندگان متخلف باریک تر می کنند.

https://hoorkhabar.ir/2375کپی شد!
179
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.