تمام طرح‌های توسعه‌ای جدید باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان گفت: در برنامه پنجم توسعه بحث پدافند غیرعامل به طور جدی دنبال شده به نحوی‌که طبق ماده ۲۱۵ قانون باید تمام طرح‌های توسعه‌ای جدید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند.

محمد حری ظهر امروز در جلسه شورای پدافند غیر عامل شهرستان آبادان در محل اجتماعات فرمانداری ویژه این شهر با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه پدافند غیرعامل یک تکلیف برای تمامی زمان‌هاست اظهار کرد: پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه‌ای گفته می‌شود که سبب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، ‌تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و مقابله با اقدامات نظامی دشمن گفته می‌شود.

وی اضافه کرد: پایداری مثلثی است که تهدید، آسیب پذیری و پدافند غیرعامل سه راس آن را تشکیل می‌دهند، پس نباید از تعادل خارج شویم، بکوشیم تا تهدیدات سبب آسیب‌رسانی به ما نشود.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان با تاکید بر آنکه هدف در پدافند غیرعامل کاهش آسیب‌پذیری، حفاظت از جان مردم و ارتقای پایداری ملی است، تصریح کرد: در کشورمان ۴۳ مورد تهدید طبیعی داریم که بیشتر در حوزه مدیریت بحران است و تهدیدات غیر طبیعی نیز در حوزه پدافند غیرعامل داریم که از جمله آن می‌توان به تهدیدات سخت، نیمه سخت و نرم (تهدیدات در حوزه‌های سیاسی، ‌اقتصادی، ‌اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی) اشاره کرد.

حری، یادآور شد: رویکرد جدید در پدافند غیر عامل «تهدید شناسی» در حوزه‌های تخصصی همچون انرژی است که متخصصان خاص خود را دارد و باید برای شناسایی تهدیدات اقدام کنند.

وی ادامه داد: برای این منظور نیاز به یک نقشه راه در حوزه‌های مختلف داریم تا تهدیدات و آسیب‌ها شناسایی شوند و در سایر حوزه‌ها نیز باید یک اشراف اطلاعاتی وجود داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان گفت: در بحث مهندسی و کالبدی باید تهدیدات شناسایی شوند، ‌تلاش در راستای تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها باید انجام شود، مدیران از عینک تهدیدشناسی با رویکرد تخصصی در این زمینه استفاده کنند.

وی افزود: پدافند غیرعامل مربوط به زمان صلح است و اگر درگیری پیش آید و ما برای آن تدابیری نیندیشیده باشیم دیگر چاره‌ساز نخواهد بود.

حری، با اشاره به اینکه رئیس شورای پدافند غیرعامل در استان استاندار و در شهرستان‌ها فرمانداران هستند، اظهار کرد: ۱۲ کارگروه تخصصی زیر مجموعه این شورا هستند که باید به طور ماهانه و یا هر ۴۵ روز یک بار جلسات مربوطه را برگزار کنند.

این مدیرکل، شناسایی تهدیدات در حوزه‌های مختلف شهری و شناسایی مراکز ثقل (مراکز حیاتی، حساس و ویژه) را خواستار شد.

وی با اشاره به نامگذاری هشتم آبان ماه به عنوان روز پدافند غیرعامل، برگزاری مرتب جلسات شورای پدافند غیرعامل و برنامه‌ریزی در راستای برپایی نمایشگاه‌ها، ‌رزمایش‌ها، ‌مانورها و سایر موارد مرتبط را از دستگاه‌های اجرایی را الزامی دانست.

مدیرکل پدافند غیرعامل خوزستان تصریح کرد:‌ دستگاه‌های اجرایی گزارشی از اقدامات خود در زمینه تشکیل جلسات و تصمیم‌گیری‌ها را برای تصمیم‌گیری به فرمانداری ارسال کنند.

https://hoorkhabar.ir/222690کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.