طرح ۵۵۰ هزار هکتاری از طریق فاینانس در حال انجام است

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: منابع مالی طرح مقام معظم رهبری از محل اعتبارات ملی تامین شده و اجرای این طرح از طریق فاینانس داخلی و خارجی در حال انجام است. همچنین سال‌گذشته در جریان سفر ریاست جمهوری به خوزستان ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار برای اجرای طرح در نظر گرفته شد.

حسن علاقه‌بند در نشست خبری که امروز (۲۰ مردادماه) در اهواز برگزار شد، عنوان‌کرد: مجموعه اعتبارات مصوب برای اجرای طرح مقام معظم رهبری از سال ۸۷ تا ۹۲، ۶۷۶ میلیارد تومان بود که امسال نیز ۱۱۰ میلیارد تومان به این طرح تخصیص یافت. کل اعتبارات پرداخت شده تاکنون ۶۳۴ میلیارد تومان است و مابقی اعتبار تا پایان امسال پرداخت خواهد شد.

وی افزود: باتوجه به مشکلات اعتباری فراوان از سال ۸۹ تا ۹۱ سطوح قراردادی از ۴۸ هزار هکتار به ۱۷۴ هزار هکتار رسید و تا پایان سال جاری نیز رقم قابل توجهی به این میزان افزوده خواهد شد.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: موسسه جهاد نصر یکی از مجموعه‌های غیردولتی زیرنظر وزارت جهاد کشاورزی است که به دلیل توانمندی و سوابق اجرای طرح‌های آب و خاک، ‌مامور اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری شد. دستورالعمل اجرای طرح مقام معظم رهبری از سال ۷۵ برای احیای دشت‌های خوزستان و ایلام ابلاغ و عملیات اجرایی این طرح در استان‌ها از سال ۸۷ آغاز شد.

علاقه‌بند اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، شوری و زه‌دار بودن اراضی خوزستان است. ‌آنچه که اکنون در دستور کار اجرای این طرح قرار دارد تکمیل سرمایه‌گذاری‌های گذشته در پایین‌دست سدهای زیر مجموعه وزارت نیرو است.

وی خاطرنشان‌کرد: ‌احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی شبکه‌های قدیم و تجهیز شبکه‌های زیرزمینی از جمله مواردی است که در این طرح دنبال می‌شود.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر تصریح‌کرد: ‌افزایش راندمان آبیاری جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و اصلاح خاک و آماده‌سازی بستر کشت، دو کار عمده‌ای است که در جریان اجرای طرح صورت می‌گیرد.

علاقه‌بند افزود: مشکل زهکش و پساب‌های آب کشاورزی یکی از معضلات استان است که از طریق ایجاد شبکه‌های جدید برطرف می‌شود.

وی بیان‌کرد:‌ از اقدامات دیگری که در راستای اجرای طرح مقام معظم رهبری انجام شد کاهش عمق زهکش‌های زیرزمینی در قالب مطالعات مهندسی ارزش در همه پروژه‌ها است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر تصریح‌کرد: از دیگر کارهایی که در جریان اجرای این طرح به آن توجه شده تهیه فیلترهای زهکش‌ زیرزمینی و استفاده از پوشش مصنوعی به جای شن ماسه است. این اقدام اثرات منفی زیست محیطی را کمتر کرده و سرعت اجرای طرح را بالا می‌برد.

علاقه‌بند خاطرنشان‌کرد: ‌در حال حاضر شرکت کانال‌سازی در خوزستان فعال است که کانال‌های مورد نیاز اجرای طرح را تامین می‌کند.

وی اظهارکرد: ‌با وجود شرایط دشوار آب و هوایی حاکم بر استان، از سال ۸۹ تاکنون برای ۳۸۳ هزار هکتار از اراضی در نظر گرفته شده جهت اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، نقشه توپوگرافی تهیه شده است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان این‌که هزینه آماده‌سازی هر هکتار از اراضی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است، افزود: بهره‌برداری از اراضی آماده شده بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی است.

علاقه‌بند تصریح‌کرد:‌ در ۳ ماهه اخیر ۵۳ هزار هکتار از اراضی طرح جهت اجرا به پیمانکاران واگذار شد.

وی یادآورشد: موسسه جهاد نصر در جریان اجرای طرح مقام معظم رهبری، به زودی وارد فعالیت‌های آبزی‌پروری می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/194106کپی شد!
109
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.