رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: سطح خدمات پرستاری و پزشکی هم‌تراز یکدیگر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مراسم تجلیل از پرستاران نمونه استان گفت: سطح خدمات پرستاری و پزشکی هم‌تراز یکدیگر است و این‌که جدا از هم دیده یا ترسیم شوند ظلمی است که اکنون جاری و ساری است.

دکتر سیداسماعیل ایدنی در این مراسم که امروز(۱۴ اسفندماه) در تالار شهدا این دانشگاه برگزار شد، اظهارکرد: اهمیت پرستاری قابل چشم‌پوشی نیست و هم در منابع فقهی و دینی و هم در فرمایشات بزرگان به طور مکرر اهمیت پرستاری ذکر شده است و مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می‌فرمایند “اهمیت پرستاری برای حفظ و سلامت در تراز اول است.” و این بدان معناست که اگر پزشکی به نحو احسن وظیفه خود را انجام دهد، ولی پرستاری آن خدمات شایسته و بایسته ای که باید را ارائه ندهد، نمیتوان نتیجه مطلوب را از این اقدامات به دست آورد.

 

وی ادامه داد: خدمات پرستاری را نباید در ارائه داروها و یا تزریقات خلاصه کرد. پرستاری یک جنبه بسیار مهم روانشناختی و حرفه ای دارد، باید پرستاری را یک کار و یک رشته اخلاق محور در نظر گرفت. اگر بر این فرایندها یک چهارچوب اخلاقی حاکم نباشد نمی توانیم با ساز و کار اداری رابطه عاطفی که باید بین بیمار و پرستار ایجاد شود را لحاظ کنیم. پرستاری پیش از آن که مهارت محور و مدرک محور باشد، اخلاق محور است. پرستاری تلفیقی از سه ترکیب دانش، هنر، و مهارت و تجربه است که در کسب هر سه ترکیب ما مدیون جامعه و به خصوص بیماران هستیم و هیچ منتی بر بیماران خود نمی توانیم داشته باشیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: مشکلات زیادی در نظام سلامت ما وجود دارد که یکی از این مشکلات کمبود پرستار است؛ در کشور حدود ۱۵۰ هزار نیروی پرستار کمبود وجود دارد. نگاهی که اکنون در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به عنوان یک سیاست در نظر گرفته شده، بومی گزینی نیروها است و بر اساس این سیاست ۳۰ درصد از پذیرفته شدگان رشته های پزشکی، پیرا پزشکی و پرستاری، از مناطق محروم خواهند بود که باید تعهد خاص به این داشته باشند که پس از فارغ التحصیلی در همین مناطق مشغول به فعالیت و خدمت شوند.

 

ایدنی عدم پرداخت به موقع معوقات و اضافه کاری پرستاران را یکی دیگر از مشکلات این قشر جامعه دانست و گفت: همانطور که می دانید سیستم های بیمه ای حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بدهکار بیمارستان ها هستند و ۳۵ درصد نیروها، نیروهای تبصره ای هستند؛ یعنی برای پرداخت حقوق آن ها ردیفی در بودجه در نظر گرفته نشده است. اگر بخواهیم شاهد تحول در این حوزه باشیم باید این کسری ها جبران شوند. همچنین نگاه ویژه تنها به پزشک یا ماما یا پرستار و یا مدیر نداشته باشیم و همه را به یک نگاه بنگریم.

 

وی افزود: سامان دهی خدمات پرستاری و تعرفه گذاری برای اقداماتی که تعرفه ای برای آن ها در نظر گرفته نشده از جمله اقداماتی است که باید برای قشر پرستار انجام شود. در این ساماندهی و تعرفه گذاری بخشی از مراقبت ها از جمله مراقبت در منزل، در جهت یکسان سازی خدمات انجام خواهد شد. اگر نیروی پرستاری در استان کم داریم، باید این کمبودها از طریق نیروهای بومی تأمین شود.

 

https://hoorkhabar.ir/1558کپی شد!
150
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.