آیا پایان حضور مدیران غیربومی و پروازی در خوزستان فرارسیده؟

به گزارش هورنیوز ؛ با توجه به اینکه خوزستان سالهاست مشکلات عدیده ای همچون، معضلات زیست محیطی، عدم وجود آب شرب سالم، بیکاری، حاشیه نشینی و تبعیض امکانات را تحمل می کند، اما مدیران پروازی درد سوزناک دیگریست.

 

مدیران پروازی؛ عمل نکردن صنایع به مسئولیت‌های اجتماعی

همانگونه که می دانیم استان خوزستان صنعتی‌ترین استان کشور به لحاظ تمرکز صنایع نفتی، گازی، پتروشیمی و فولاد سازی طی ۱۰۰ سال گذشته است که اولین چاه نفت در آن کشف و نخستین کارخانه‌های بزرگ صنایع پایین دستی نفتی و پالایشگاه و فولاد نیز در آن تاسیس شد که هم اینک ۸۰ درصد تولید نفت و گاز و پتروشیمی کشور از خوزستان تامین می‌شود.

 

یک فعال اجتماعی در این خصوص می گوید: مجموعه چنین ناوگان صنعتی و اقتصادی عظیمی باعث شده پیش از انقلاب تا کنون جایگاه‌های مدیریت‌های استان خوزستان از سوی مدیران غیر بومی اداره شود.

 

وی افزود: این مسئله چندین دلیل دارد و آن هم «نگاه مرکز، پیرامونی» است که از دوره قاجار به بعد در کشور به کار برده شده و این تمایل وجود دارد که تمرکز سیاست گذاری‌ها در تهران اتفاق افتد و سایر استان‌ها به ویژه استان‌های حاشیه‌ای به عنوان کارگاه دیده می‌شوند؛ این نگاه تا امروز نیز ادامه یافته و انتخاب مدیران صنعتی خوزستان از سایر استان‌ها یا مرکز باعث شده صنایع ملی مستقر در استان خوزستان به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل ننمایند.

 

مدیر پروازی محیط زیست خوزستان را قربانی کرد

وی گریزی نیز به محیط زیست استان خوزستان زد و یکی از دلایل قربانی شدن طبیعت، مشکلات آب نوشیدنی «ناشی از سدها»، آلودگی آب‌های خوزستان به دلیل پساب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری به علت وجود مدیران پروازی و غیر بومی و نگاه «تولید محور» به استان دانست.

 

او بیان کرد: مدیریت پروازی و غیر بومی در پی بالا بردن تولید به هر قیمتی است، همانطور که پروژه‌های نفتی یک میلیون هکتار از جلگه سبز خوزستان را به کانون‌های تولید ریزگرد‌های سمی تبدیل کردند و همچنین چندین هزار سایت میراث فرهنگی پشت دریاچه‌های سد استان برای ابد به زیر آب رفتند؛ همه این مسائل اثر وجود مدیران غیر بومی است که جغرافیا و اقلیم، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالقوه تاریخی، فرهنگی و اجتماعی منطقه را نمی‌شناسند و تصمیماتی که اتخاذ می‌کند مغایر با مختصات خوزستان است.

 

باتوجه به نارضایتی مردم و رسانه ها از این مدیران، صادق خلیلیان استاندار خوزستان نیز در شهریور ماه سال جاری در همین خصوص اظهار کرد: ملاک انتخاب مدیران، شایسته‌سالاری است و در عین حال باید از ظرفیت‌های بومی استان خوزستان استفاده شود. در خوزستان افرادی داریم که توانسته‌اند در سطح ملی به مقامات بالایی دست یابند بنابراین زمانی که خوزستان منبعی برای نیروهای مدیریتی کشور دارد، چگونه نمی‌توان از این ظرفیت‌های استان استفاده کرد؟

 

وی تصریح کرد: الزام خواهیم کرد در مدیریت‌ها و استخدام‌ها، اولویت با نیروهای بومی باشد مگر اینکه یک نیروی با تخصص ویژه در استان خوزستان موجود نباشد.

 

او گفت: مدیرانی که در خوزستان زندگی نمی‌کنند، هر جا سکونت دارند دنبال شغل مدیریت بگردند؛ نمی‌شود از مزایای استان خوزستان استفاده کنند و لذت آن را جای دیگر ببرند.

 

آیا امیدی به حذف مدیران پروازی هست؟

در همین زمینه پس از طرح موضوع استیضاح وزیر کار در هفته های گذشته توسط مجمع نمایندگان استان خوزستان، پنج شنبه هفته گذشته مجمع نمایندگان استان خوزستان با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و دو نفر از معاونین وزیر کار در استان خوزستان تشکیل جلسه داده و به بررسی وضعیت انتصابات زیر مجموعه های این وزارتخانه در استان خوزستان پرداخت.

در این جلسه ضمن امضای تفاهم نامه ای مقرر شده که علاوه بر برکناری کلیه مدیران غیربومی و پروازی، هیچ مدیر و یا سرپرست پروازی و غیر بومی در شرکت های زیر مجموعه وزارت کار در استان خوزستان منصوب نشود. مسئولان وزارت کار هم بر اساس وعده رئیس جمهور و وزیر کار مبنی بر حذف مدیران پروازی و غیربومی استان خوزستان قول مساعد عمل به تفاهم نامه مذکور را داده اند.

 

به گزارش هورنیوز باید منتظر ماند و دید آیا مفاد این تفاهمنامه عملی می شود یا در همان اندازه یک تفاهنامه باقی خواهد ماند.

 

خبرنگار: حسام الدین شیخی

https://hoorkhabar.ir/701960کپی شد!
157
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.