سرپرست‌‌ دانشگاه صنعتی دزفول خبرداد: برنامه‌ریزی برای ایجاد ساختار مهارتی در کنار نظام آموزش نظری

سرپرست دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول با بیان این‌که زیرساخت‌های فیزیکی و پژوهشی در حال تدوین، اصلاح و تکمیل هستند، از آخرین برنامه‌ها و اقدامات دانشگاه خبر داد و گفت: برنامه‌‌ریزی‌های دانشگاه مبتنی بر ایجاد یک ساختار مهارتی در کنار نظام نظری است که این دو جنبه، ظرفیت لازم برای ایجاد پنجه کارآمد در فارغ‌التحصیلان را فراهم کنند.

دکتر محمدرضا عصاری در گفت‌وگو با خبرنگار علمی‌وآموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان – اظهار کرد: در بحث فرهنگی رویکرد و معیار دانشگاه صحبت‌های مقام معظم رهبری در موضوع اهمیت فرهنگ و اقتصاد و ارتباط این دو مقوله در سال جاری است. دانشگاه‌ها یکی از مبانی اجرای این سیاست‌ها هستند و امیدوارم بتوانیم در این راستا مطالبات رهبری را تحقق ببخشیم و شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کنیم که امید و نشاط بین جوانان گسترش یابد.

وی با بیان این‌که زیربنایی‌بودن مسایل فرهنگی موجب حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی با رویکرد دانش‌بنیان برای جامعه می‌شود، تصریح کرد: در موضوع آموزش عالی، مطابق برنامه پنجم توسعه کشور به دنبال این هستیم که سیستم مهارتی در کنار علم آموزی رشته‌های فنی و  مهندسی ایجاد شود تا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کنار علم و دانش، مقدمه و بخشی از مهارت آن رشته را نیز کسب کنند و در جذب فرصت‌های بازار کار موفق باشند.

سرپرست دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول افزود: سیستم آموزش عالی در طول سال‌های گذشته در بالاترین لایه دانش یعنی مرزهای دانش کار کرده‌است و در حال حاضر نیز عمده دانشگاه‌های کشور با این رویکرد کار می‌کنند. این در حالی است که یک لایه میانی نیز وجود دارد که می‌تواند در انتقال تکنولوژی و تدوین و توسعه فناوری مؤثر واقع شود اما این لایه کمتر مورد توجه مسؤولان آموزش عالی برای برنامه‌ریزی قرار گرفته‌است.

برنامه‌ریزی برای ایجاد سیستم مهارتی در کنار ساختار علم‌آموزی

عصاری با بیان این‌که اگر قدری از امکانات به این بخش اختصاص پیدا کند، قطعا نوآوری‌ها و فناوری‌های متأثر از جوار نخبگان، رشد پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در کشورهای غربی بیش از ۵۰ درصد دستاوردهای فناورانه برخاسته از محیط کار و از بستر مهارت و دانش است ولی این رقم در کشور ما به دلیل این‌که به لایه میانی استعدادها کمتر توجه شده و عمده توجه به مرزهای دانش متمرکز می‌شود، کمتر است و محققان این بخش اغلب در کشور ماندگاری ندارند.

وی با ابراز امیدواری از این‌که با ایجاد یک فضای آرام و با نشاط برای دانشجویان به‌عنوان امانت‌های آینده، دوره تحصیل آن‌ها برای انجام کارهای بزرگ در اداره مملکت، با شادابی، نشاط و امیدواری سپری شود، تصریح کرد: بر این اساس برنامه‌‌ریزی‌های دانشگاه مبتنی بر ایجاد یک ساختار مهارتی در کنار نظام نظری است که این دو جنبه بتوانند ظرفیت لازم برای ایجاد پنجه کارآمد در فارغ‌التحصیلان را فراهم کنند.

پیگیری ایجاد ۶ رشته جدید/ افزایش ۶۰ درصدی رشته‌های ارشد

سرپرست دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول در مورد برنامه دانشگاه در زمینه توسعه تحصیلات‌تکمیلی نیز گفت: در این دوره چهار ماهه، افزایش ۶۰ درصدی در تعداد رشته‌های تحصیلی کارشناسی‌ارشد دانشگاه انجام شد و تعداد رشته‌ها از پنج به هشت رشته رسید. همچنین ایجاد سه رشته دیگر در این مقطع در حال پیگیری است که در صورت اخذ مجوز، از این نظر افزایش ۱۰۰ درصدی خواهیم داشت.

برنامه دانشگاه برای راه‌اندازی دوره دکتری در سال ۹۴

عصاری افزود: در حال حاضر ۵۲ دانشجوی کارشناسی‌ارشد در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و برای سال ۹۳ درخواست دانشگاه پذیرش ۱۵۰ دانشجو است که افزایش سه برابری ظرفیت پذیرش را نشان می‌دهد و امیدواریم در سال ۹۴ شرایط ایجاد دوره دکتری را در دانشگاه فراهم کنیم.

وی در مورد توسعه رشته‌های مقطع کارشناسی این دانشگاه نیز اظهار کرد: در این مقطع متقاضی سه رشته جدید هستیم که این درخواست به شورای گسترش ارائه شده و در دست بررسی است. ۱۷ کدرشته کارشناسی در دانشگاه وجود داشت که پس از ادغام برخی گرایش‌ها، به ۱۱ کدرشته تقلیل یافت.

بهره‌برداری از خوابگاه‌های در حال ساخت پیش از شهریور

سرپرست دانشگاه صنعتی جندی‌شاپور دزفول در خصوص زیرساخت‌های دانشگاه برای افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو گفت: زیرساخت‌های فیزیکی و پژوهشی در حال تدوین، اصلاح و تکمیل هستند؛ همچنین خوابگاه‌های در حال ساخت دانشگاه قبل از شهریور به بهره‌برداری می‌رسند. بر این اساس تا دو، سه سال آینده دانشگاه از این نظر بی‌نیاز خواهد بود.

برآورد افزایش ۲ برابری اعضای هیأت‌علمی تا ۲ سال آینده

عصاری درباره وضعیت هرم هیأت‌علمی دانشگاه و برنامه‌ها برای جذب جدید خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه دارای نزدیک به ۶۵ عضو هیأت‌علمی است و در سال جاری بین ۲۰ تا ۲۵ نفر جذب می‌شوند. برآورد فعلی این است که طی دو سال آینده این تعداد به دو برابر افزایش و به حدود ۱۲۰ عضو هیأت‌علمی برسد تا نسبت استاد به دانشجو در محدوده مطلوب وزارت علوم محفوظ بماند.

https://hoorkhabar.ir/13673کپی شد!
82
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.