ایدنی در جشنواره شهیدمطهری تأکید کرد: لزوم ورود فرایندهای اصلاح شده آموزشی به قوانین

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که توسعه علمی، آموزشی، فناوری و فرهنگی امری همه جانبه است، با تشریح موانع و ضعف‌های توسعه علمی کشور گفت: باید به هر فراورده علمی و پژوهشی نگاهی پرسشگر داشته باشیم تا علم پیشرفت کند.

 

دکتر اسماعیل ایدنی در مراسم ارائه و تجلیل از صاحبان فرآیندهای آموزشی برتر و هفتمین جشنواره آموزشی شهیدمطهری دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که یک‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه، در تالار اجتماعات شهدای این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه‌ی همه ما توسعه علمی است و مبانی این جشنواره نیز برداشتن موانع توسعه است تا با یک متد علمی‌پژوهشی ضعف‌ها و علت‌های توسعه و رشد را پیدا و اصلاح کند.

وی افزود: توسعه علمی، آموزشی، فناوری و فرهنگی امری همه جانبه است و اگر یک فناوری را  گوشه‌ای از دنیا یافتیم، نمی‌توانیم آن را بدون بستر‌سازی و در نظر گرفتن مسایل بومی وارد فرهنگ خود کنیم به همین دلیل است که در بحث فرهنگی چند پارگی مطرح است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: استفاده از علم باید بر پایه عقلانیت علمی باشد و در وارد کردن تکنولوژی ابتدا باید موانع درونی و بیرونی توسعه را بشناسیم. در کشور و فرهنگ ما یک سری موانع فکری و فرهنگی وجود دارد که بزرگترین این ضعف‌ها، نداشتن اعتماد به نفس و خود باوری است به گونه‌ای که در مقابل غرب دچار حیرت می‌شویم.

ایدنی ادامه داد: این در حالی است که بستر فرهنگی غرب را در بحران‌های غرب می‌توان شناخت. این مسأله نشان می‌دهد که یک ساختار سازمان‌یافته آن‌ها را هدایت می‌کند و وقتی وضعیت بحرانی شود و ساختارها تحت‌الشعاع قرار بگیرد، رفتار افراد براساس اخلاق می‌شود که از این نظر فضیلتی بر ما ندارند؛ البته برتری‌های تکنولوژی غرب غیرقابل انکار است ولی به راحتی می توانیم این فاصله را پر کنیم.

وی مانع دیگر توسعه علم را  گستگی دینی و معنوی از علم دانست و علت را در احتساب مبانی رنسانس به‌عنوان مبدا تحول علم عنوان و اظهار کرد: توصیه به نگرش در جهان از اسلام الگو برداری شده و این فرهنگ و نگاه استقرایی ریشه در اسلام دارد ولی دانشمندان ما شیفته فرهنگ ارسطویی و از مطالعه طبیعت دور شده‌اند در حالی که غرب از آن استفاده کرده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز تصریح کرد: کمرنگ شدن روحیه پرسش گری در دانشجویان و پژوهشگران از عوامل دیگری است که در عدم توسعه علم نقش دارند؛ زبان علم زبان عدم قطعیت است و رمز پیشرفت علم این است که هیچ چیز را در دانش تجربی، قطعی نمی‌داند بنابراین باید به هر فراورده علمی و پژوهشی نگاه پرسشگر داشته باشیم.

ایدنی افزود: همچنین گفتمان علمی وجود ندارد و شاید این تصور غالب است که اگر نظریه ما زیر سؤوال برود، موجودیت و شخصیت ما زیرسؤوال می‌رود در حالی که نقد نظر علمی لازم است.

وی با بیان این‌که یکی دیگر از موانع توسعه علم در کشور، قدرنشناختن  ارزش زمان و از دست دادن فرصت ها است، اظهارداشت: این مسأله ناشی از فرهنگ عمومی جامعه است که با وجود گذر از عصر کشاورزی به صنعت هنوز این فرهنگ وجود دارد. ایده‌های خوب را در مسایل علمی و پژوهشی عملی نمی‌کنیم و بعد شاهد هستیم که این ایده در جای دیگری از دنیا عملی شده‌است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز خاطرنشان کرد: غلبه مصرف‌گرایی در علم نیز از نکات دیگری است که باید موردتوجه قرار داد. ساختار دانشگاه‌های کشور مصرف گرایانه است و علوم تولیدشده توسط دیگران را استفاده می‌کنیم. نگاه غالب در کارهای پژوهشی، برای اخذ مدرک و ارتقا است نه ایجاد کارهایی که به یک حقیقت علمی منجر شوند. به دنبال همین نگرش است که ثروت‌اندوزی بر گشودن مرزهای علم که خود یک ارزش است، غلبه پیدا می‌کند.

ایدنی با اشاره به برگزاری هرساله جشنواره شهیدمطهری با هدف پژوهش در آموزش، تصریح کرد: در این جشنواره فرایندهای آموزشی کشور نقد شده و ایده‌ها آزمایش و عملی می‌شود؛ البته انتقادی که وجود دارد این است که در شش دوره قبلی این جشنواره، چه میزان از فرایندهای اصلاح شده در ارتقای آموزش تأثیر گذاشته و در قوانین وارد شده‌است. در مجموع این فرایندها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که سلامت را ارتقا داده و اثربخشی هزینه‌ها را افزایش دهند.

https://hoorkhabar.ir/9909کپی شد!
89
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.