تحقیق و تفحص های مجلس ارزش خاصی ندارند!
تحقیق و تفحصها ضمانت اجرایی ندارند. هم اکنون مشکل ما در کمیسیون اصل نود و تحقیق و تفحصها این است و همه کارهای انجام شده در حد یک گزارش است. در حقیقت، این کاری که نمایندگان در یک سال انجام میدهند، یک فرد عادی و یک رهگذر هم میتواند انجام دهد و ارزش چندانی ندارد.
یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تحقیق و تفحص از نهادهای اجرایی کشور است و هر زمان که نمایندگان بخواهند در زمینهای یا در دستگاهی نظارت کامل داشته باشند، میتوانند با تحقیق و تفحص به سادگی به آن راه یافته و چنانچه مشکلی در آن دستگاه دیده شد، با تهیه گزارش آن را در اختیار مراجع قضایی گذارند.
به گزارش «تابناک»، انجام تحقیق و تفحص دست کم شش ماه و حداکثر یک سال زمان و نیز به بودجه زیادی نیاز دارد و آن گونه که گفته میشود، هر تحقیق و تفحصی به طور متوسط حدود ۲۵۰ میلیون تومان پول لازم دارد تا به نتیجه برسد؛ اما نکته این است که هیچ کدام از تفحصهای مجلس ضمانت اجرایی ندارند؛ یعنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از شش تا دوازده ماه تلاش، گزارش خود را به قوه قضاییه و یا دیوان محاسبات میدهند و اگر این مراجع موضوع را قابل پیگیری دانستند، روند تحقیق دوباره از سر گرفته میشود. در واقع هیچ یک از اسنادی که نمایندگان ارائه دادهاند، قابل استناد نیستند، مگر اینکه قضات خلاف آن را استنباط کند.
یوسفیان ملا در گفت و گو با تابناک راجع به وضعیت تحقیق و تفحصها در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع تحقیق و تفحص باید روشن و مشخص باشد. هیأترئیسه نیز در کل منعی برای انجام تحقیق و تفحص ندارد و اگر گاه جلوگیری میشود، به دلیل کثرت این پروندههاست.
این نماینده افزود: هزینه هر یک از تحقیق و تفحصهای مجلس، نزدیک ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان میشود و مجلس چنین بودجهای ندارد که به این کارها اختصاص دهد و نمی تواند ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون در سال هزینه کند، به جای این کار میشود از راههای دیگر اطلاعات لازم را کسب کرد و در بسیاری از مواقع نیاز به تحقیق و تفحص وجود ندارد.
وی گفت: در قانون نیز به این موضوع اشاره و گفته شده پیش از تحقیق و تفحص، اطلاعات لازم در اختیار متقاضیان قرار گیرد؛ شاید این افراد قانع شدند! هم اکنون همه تحقیق و تفحصهای انجام شده در مجلس جنبه ملی دارند و هیچکدام بدون بار مالی انجام نمیشود.
وی افزود: به طور متوسط انجام یک تحقیق و تفحص در مجلس برای رسیدن به نتیجه به یک سال زمان نیاز دارد؛ بنابراین، باید در این مدت با استفاده از کارشناسان و افراد دیگر این پرونده یک سال پیگیری شود و همه این کارها نیاز به منابع مالی دارد، و این عامل باعث میشود که هزینه تفحص بالا برود.
وی درباره پروندههای تکمیل شده تحقیق و تفحص گفت: تحقیق و تفحصها ضمانت اجرایی ندارند. هم اکنون مشکل ما در کمیسیون اصل نود و تحقیق و تفحصها این است و همه کارهای انجام شده در حد یک گزارش است. در حقیقت، این کاری که نمایندگان در یک سال انجام میدهند، یک فرد عادی و یک رهگذر هم میتواند انجام دهد و ارزش چندانی ندارد.
همین فرد هم میتواند به دادسرا نامه بنویسد و علیه وزیری شکایت کرده و اعلام جرم کند، تحقیق و تفحص فرقی با شکایت ندارد و نمی تواند چیزی را عوض کند؛ حتی شاید شکایت این فرد ساده به نتیجه برسد و حکم هم صادر شود، ولی تحقیق و تفحصی که دو سال هم طول کشیده به نتیجهای نمی رسد.
یوسفیان گفت: تحقیق و تفحص معجزه نمیکند، ولی همین که پشت تریبون خوانده می شود، یک نوع بار روانی ایجاد میکند و افکار عمومی خودش بهترین محکمه است؛ مثل کارت زرد که هیچ ارزشی ندارد و شاید وزیری چهار کارت زرد هم بگیرد اما استیضاح نشود.
پس این کار هم نوعی اظهارنظر و اظهار عقیده به شمار میآید و اینکه بگوییم باید به نتیجه نهایی برسد، اینگونه نیست و ممکن است به هیچ نتیجهای نرسد.
وی در پاسخ به اینکه اگر قرار است به نتیجهای نرسد، چرا هزینه میشود، گفت: کارهایی که در حین انجام کار انجام میگیرد، بسیار هزینه بر است؛ برای نمونه، در جریان تفحص استانداری تهران، چهار بار پیامک به مردم فرستاده و از آنها خواسته شده اگر کسی شکایتی دارد، به مجلس برود و هزینه هر بار بیش از ۵ میلیون تومان شده است؛ یعنی هزینههای جاری آن زیاد است.
منبع : تابناک