اختصاص ۶۴۰ میلیارد تومان اعتبار به دانشگاه علوم پزشکی اهواز

بهداشت و درمان اولویت اول دولت است و با توجه به اهمیت این مقوله برای دولت ۶۴۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام طرح های نیمه تمام در نظر گرفته شده است که بخشی از آن به حساب دانشگاه واریز شده است.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز خوزستان: برای همکاری و تعامل با دانشگاه هیچگونه محدودیت و ممنوعیتی نداریم.
به گزارش خبرنگار وب دا خوزستان، دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به مناسبت هفته سلامت و نامگذاری چهارمین  روز از این هفته با عنوان ” رسانه ها، مروجان خودمراقبتی”ضمن حضور در ساختمان صدا وسیمای مرکز خوزستان با مهندس رحیمی مدیر کل این سازمان دیدار و ملاقاتی صمیمی داشت.
مهندس رحیمی در این دیدار ضمن تبریک هفته سلامت به همه دست اندرکاران و تلاشگران عرصه سلامت گفت: علی رغم وجود صنایع و منابع و شرکت های عظیم در خوزستان، این استان در حوزه سلامت دارای محدودیت ها و کمبودهایی است که جا دارد همه مسئولین با تلاش و همدلی بیش از پیش نسبت به احقاق حق این استان حرکت نمایند.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود توجه بیش از پیش و رسیدگی های تخصصی تر به حاشیه های شهرها و مناطق محروم و دورافتاده را خواستار شد تا ساکنان این مناطق نیز بتوانند همانند شهرنشینان از حداقل امکانات بهداشتی و رفاهی برخوردار باشند.
مدیر کل صدا وسیمای مرکز خوزستان ضمن اعلام همکاری و تعامل بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یادآور شد: ما در همکاری با دانشگاه علوم پزشکی محدودیت و ممنوعیتی نداریم و در بخش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در خدمت مجموعه دانشگاه هستیم و می توانید ما را یار دوازدهم تیم دانشگاه محسوب کنید تا با انعکاس واقعیت ها شاهد رفع محرومیت ها و مشکلات باشیم.
وی در پایان گفت: در سال ۹۳ دوربین هایمان را بهتر تنظیم خواهیم کرد تا مشکلات و مسائل بصورت جدی تر منعکس گردند و البته اینکار را از خودمان آغاز خواهیم کرد.
مسئله بهداشت و درمان اولویت اول دولت است.
در ادامه این دیدار دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه با تشکر از رسانه ملی گفت: سلامت مقوله ای چند بخشی است که حفظ و ارتقای آن نیازمند همکاری بین بخشی متعددی دارد.
وی افزود: در حوزه سلامت استان، دانشگاه باید تولیت یکپارچه داشته باشد و بتواند در مسائل آلاینده ها و پیوست های زیست محیطی و سلامت نظارت مستمر و پیگیر داشته باشد.
ایدنی خاطرنشان ساخت: ۷۵ درصد مقوله سلامت مسائل فرابخشی است که مستلزم افزایش همکاری ها در این زمینه می باشد و تنها ۲۵ درصد  آن مربوط به خود نظام بهداشت و درمان است.
وی با اشاره به سفر اخیر هیئت دولت به استان خوزستان گفت: در حال حاضر بهداشت و درمان اولویت اول دولت است و با توجه به اهمیت این مقوله برای دولت ۶۴۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام طرح های نیمه تمام از قبیل بیمارستان سوانح سوختگی جدید اهواز، بیمارستان های رامهرمز، باغملک، دشت آزادگان، سوم خرداد خرمشهر،اروند، الوار گرمسیری و… در نظر گرفته شده است که بخشی از آن به حساب دانشگاه واریز شده است.
ایدنی ضمن بیان این مطلب که  با خود مراقبتی۸۰ درصد از علل مرگ و میرها در کشور قابل پیشگیری هستند گفت: با توجه به سن امید به زندگی در کشور که برای مردان ۷۱ سال و برای زنان ۷۳ سال می باشد  وقتی در سنین ۲۰ تا ۵۹ سال که قشر مولد و فعال جامعه هستند مرگ رخ می دهد عمر از دست رفته میزان قابل توجهی خواهد بود که از مهمترین علت آن می توان به سوانح و حوادث اشاره کرد.
ایدنی با اشاره به این مطلب که  در حال حاضر بیشترین اشغال تخت ICUبیمارستانی مربوط به آسیب دیدگان حوادث و سوانح می باشند تاکید کرد: برای حل این معضل و کاهش ورودی بیمارستانها، لازم است همزمان با انجام کار فرهنگی به پیوست های سلامت در جاده ها و پروژه های صنعتی و عمرانی نیز توجه ویژه شود و همچنین به بحث خود مراقبتی درخصوص بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها باید توجه شده تا جلوی پیشرفت و وقوع بسیاری از این بیماری ها گرفته شود.
رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برنامه های در نظرگرفته شده در هفته سلامت، به همکاری فیمابین دانشگاه و اداره کل آموزش و پرورش استان و انجام آموزش های خود مراقبتی در تمامی ۲۷۴ دبیرستان شهر اهواز و همچنین خوابگاههای دانشجویی با هدف توانمند سازی نوجوانان و جوانان اشاره کرد.
رئیس دانشگاه به توجه خاص وزیر بهداشت به خوزستان اشاره نمود که ایشان خود را متعلق به این استان و شهدای هویزه می داند و درصدد است دین خود را به این استان در حوزه بهداشت و درمان ادا نماید.
وی گفت: جامعه پزشکی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه دستاورد بسیار بزرگ داشته است که ارائه الگویی از توزیع و گسترش شبکه های بهداشت و درمان در جهان را اولین دستاورد عنوان کرد که بعضا این الگو در برخی دانشگاههای جهان به عنوان الگویی موفق تدریس میشود.
ایشان خاطرنشان ساخت: در این الگو خانه های بهداشت و شبکه های بهداشت و درمان تا عمق روستاها و مناطق دورافتاده کشانده می شوند و می توان گفت گسترده ترین نهاد دولتی در کشور، وزارت بهداشت و درمان است که ماحصل آن کنترل بیماری های واگیردار و عفونی است.
ایدنی با تاکید بر موفقیت حوزه بهداشت در زمینه پژوهش و تولید علم به عنوان دومین دستاورد بزرگ جامعه پزشکی کشور، افزود: ۴۰ درصد از تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه بهداشت است که این مهم تنها با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از بودجه پژوهشی کشور بدست آمده است.
ایشان سومین دستاورد بزرگ جامعه پزشکی را موفقیت های شگرف در حوزه آموزش و تربیت نیروهای انسانی دانست و گفت: در این زمینه به خودکفایی و خوداتکایی رسیده ایم و نه تنها کمبودی وجود ندارد بلکه بسیاری از پزشکان حاذق در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی ایرانی بوده و تربیت شده سیستم آموزشی کشورمان هستند.
رئیس دانشگاه در پایان ۲ نکته را در خصوص انتظار خود از رسانه ملی بیان نمودند: یکی اینکه رسانه ملی با برنامه سازی و فرهنگ سازی به منظور ارتقای سطح آگاهی در خصوص تقاضاهای القایی توجه ویژه نماید و دیگراینکه در برنامه های کارشناسی خود اولویت های بهداشت و سلامتی را در نظر گرفته و در این خصوص اطلاع رسانی نماید.
لازم بذکر است در پایان این دیدار اندازه گیری فشار خون و شاخص توده بدنی(BMI) کارکنان صدا و سیمای مرکز خوزستان توسط تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد.
https://hoorkhabar.ir/7182کپی شد!
61
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.