تجهیزات چشم پزشکی ارز دولتی می‌خواهد

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران گفت: تخصیص ارز نیمایی دولتی برای دستگاه‌ها و تجهیزات چشم پزشکی ضروری ست در غیر این صورت روند درمان برای بیماران دچار اختلال می‌شود.

هورخبر –  محمود جباروند استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: دستاوردهای خوبی از لحاظ تجهیزات و امکانات اعمال جراحی چشم در کشور داریم و با وجود پزشکان مجرب در این رشته، هیچ بیماری برای درمان به خارج اعزام نمی‌شود و حتی بیماران زیادی به خصوص از عراق پذیرش داریم.

وی اظهار داشت: اکنون از سیستم‌های هوشمند نیز در درمان چشم پزشکی استفاده می‌شود و با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ چشم پزشک مشکلی از لحاظ کمبود نداریم و در شهرهای مختلف مردم به خدمات چشم پزشکی دسترسی دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه چشم پزشکی ایران قابل مقایسه با آمریکا و اروپاست، گفت: اکنون همه مردم دسترسی کامل و راحت به خدمات و درمان بیماری‌های چشمی دارند و مانند مردم سایر کشورها هزینه‌های گرانی را با صف انتظار طولانی پرداخت نمی‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: با توجه به دستاوردهای ارزشمند در حوزه درمان بیماری‌های چشمی، در یکسال اخیر برخی از ارگان‌ها برای تهیه بافت در بانک چشم همکاری نمی‌کنند و بیماران دچار مشکل می‌شوند.

جباروند تصریح کرد: زمانی اعمال جراحی پیوند قرنیه در کشور به روز بود ولی به خاطر محدودیت‌های که ایجاد شده در زمینه بافت مورد نیاز بیماران، بانک چشم قادر به ارائه خدمات به موقع نیست.

وی ادامه داد: زمانی بانک چشم ایران افتخار جهان بود بهترین بافت‌ها را با قیمت ارزان در اختیار داشتیم، در حالی که اکنون بیماران زیادی در نوبت پیوند قرنیه هستند.

این مقام مسئول افزود: عمده خدمات چشم پزشکی حدود ۷۰ درصد در بخش خصوصی و ۳۰ درصد در بخش دولتی و آموزشی ارائه می‌شود، با توجه به اینکه نرخ ارز نیمایی فرق کرده تجهیزات پزشکی چشم پزشکی ۵۰ درصد گران‌تر شده و از نظر اعمال جراحی مدرن با سختی مواجه شدیم.

جباروند گفت: انتظار داریم رئیس جمهور برای کاهش هزینه‌های درمانی از جیب مردم ارز نیمایی ۲۸ هزار تومان برای خرید تجهیزات پزشکی تشخیصی و جراحی به مردم تخصیص دهد در غیر این صورت با ارز نیمایی ۴۴ هزار تومان امکان ارائه خدمات به بیماران نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اکنون برای لنز و سایر تجهیزات بیماران چشمی ارز نیمایی دولتی تعلق می‌گیرد ولی برای میکروسکوپ و دستگاه‌ها که برای اعمال جراحی نیاز است، ارز نیمایی آزاد بوده و شرایط را برای پزشکان سخت‌تر کرده است.

آب سیاه و عیوب انکساری از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است

جباروند با بیان اینکه طیف بیماری‌های شایع چشم پزشکی بسیار گسترده است، اظهار داشت: آب سیاه و عیوب انکساری از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که با توجه به پیشرفت‌های علم چشم پزشکی، این بیماری‌ها قابل درمان است.

وی با بیان اینکه تبلیغات فریبنده در فضای مجازی در زمینه درمان بیماری‌های چشمی زیاد است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از اپیتومتریست ها در فضای مجازی اقدام به تبلیغات در مورد درمان چشم از جمله لیزینگ با هزینه کمتر می‌کنند که این اقدام خلاف و دور از شأن پزشکی است، و باید نظام پزشکی برخورد شدید کند.

استفاده از موبایل و تبلت باعث خشکی چشم و نزدیک بینی می‌شود

وی همچنین به والدین توصیه کرد استفاده از موبایل و تبلت برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع بوده و افراد زیر ۱۷ سال نیز باید روزانه ۲ ساعت بیشتر از این وسایل استفاده نکنند زیرا باعث خشکی چشم و نزدیک بینی می‌شود.

دبیر علمی سی و سومین کنگره چشم پزشکی ایران نیز به برگزاری این کنگره در هفت آبان اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مباحث این کنگره کاربرد هوش مصنوعی در درمان بیماری‌های چشمی است که توسط پزشکان بحث و تبادل نظر می‌شود.

نوید نیلفروشان تصریح کرد: هوش مصنوعی در تشخیص زود هنگام بیماری‌های چشمی کمک کننده است و استفاده از این فناوری کمک زیادی به بیماران می‌کند.

https://hoorkhabar.ir/716764کپی شد!
9
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.