راه اندازی مرکز سلامت روانی اجتماعی دانش‌آموزان در اهواز

دومین مرکز «سراج» دانش‌آموزی کشور با محوریت سلامت روانی اجتماعی دانش‌آموزان با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در محل مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی و پژوهشی آموزش و پرورش خوزستان به بهره‌برداری رسید.

هورخبر –  عبدالله حبیبی مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در آیین افتتاح دومین مرکز سراج دانش‌آموزی کشور که امروز(۱۸ مهرماه) با محوریت سلامت روانی اجتماعی دانش‌آموزان در استان انجام شد، اظهار کرد: این مرکز با هدف پیگیری وضعیت سلامت روانی اجتماعی دانش‌آموزان با همکاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در محل مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی و پژوهشی آموزش و پرورش خوزستان به بهره‌برداری رسیده است.

این مقام مسئول افزود: هدف از راه‌اندازی این مرکز برای ویزیت رایگان دانش‌آموزان نیازمند به خدمات روان‌پزشکی، انجام کارهای مددکاری و دسترسی سریع و آسان در نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در این مرکز دو روز در طول هفته روانپزشک مستقر در این مرکز به صورت رایگان ویزیت دانش‌آموزانی که از طریق نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان شناسایی می‌شوند را انجام می‌دهد. در غربالگری‌هایی که معمولا انجام می‌شود این دانش‌آموزان شناسایی می‌شوند و در صورت لزوم، ویزیت رایگان توسط روانپزشک و در صورت حاد بودن، بستری رایگان را در قالب این برنامه خواهیم داشت.

حبیبی بیان کرد: همچنین در این مرکز فعالیت‌های مددکاری توسط مددکاران معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام می‌شود. خدمات رایگان روانشناختی نیز توسط روانشناسان مرکز مشاوره آموزش و پرورش خوزستان در این مرکز ارائه می‌شود.

وی افزود: همچنین چهار سال است که خط ملی ۱۵۷۰ در خوزستان فعال است و از سال گذشته نیز تغییراتی برای بهسازی مکان و فعالیت بهتر این خط انجام شده است. خدمات این خط رایگان است و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب خدمات را به دانش‌آموزان، خانواده‌ها و همکاران آموزش و پرورش ارائه می‌دهد. با توجه به تغییراتی که در ساختار فیزیکی خط ۱۵۷۰ و همچنین ساختار مخابراتی این خط ایجاد شده است، خدمات بهتر انجام خواهند شد و قطعا تعداد پاسخگویان نسبت به سال‌های قبل افزایش چشم‌گیری خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: دانش‌آموزانی که با این مرکز تماس می‌گیرند و شناسایی می‌شوند در صورتی که فوریت‌های خاصی مانند رفتار خودآسیب‌رسان، فرار از مدرسه، مشکلات مربوط به بدسرپرستی والدین و سایر مشکلات و موضوعات فوریتی داشته باشند، پیگیری می‌شوند.

حبیبی عنوان کرد: با توجه به اینکه این خط در قالب نظام مراقبتی اجتماعی دانش‌آموزان فعالیت می‌کند، در صورت شناسایی دانش‌آموز نیازمند دریافت خدمات از سایر ارگان‌ها، خدمات را به سرعت از سوی رابطان دریافت می‌کند. اگر دانش‌آموزی نیاز به خدمات روان‌شناختی داشته باشد، خدمات مرکز مشاوره آموزش و پرورش را به صورت رایگان دریافت می‌کند. در این مرکز خدمات مرتبط با موضوعات روان‌شناختی و خلقی، سازشی، زمینه‌های تحصیلی و کنکور و موضوعات مربوط به خانواده و ارزیابی‌های روانشناختی ارائه می‌شود.

محبوبه ایزدپناه مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان هم در این مراسم گفت: یک میلیون و ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در خوزستان وجود دارد که آمار بالایی است. این دانش‌آموزان سرمایه استان خوزستان هستند و در چند سال آینده امور را مدیریت خواهند، بنابراین باید همه تلاش برای نگهداشتن سلامت و رشد دانش‌آموزان انجام شود.

وی افزود: یکی از کارها در این راستا راه‌اندازی مرکز سراج در کنار خط ملی ۱۵۷۰ است تا علاوه بر ارائه خدمات بهداشت روان، خدمات تخصصی هم ارائه شود.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: پیش از این جای ارائه خدمات تخصصی مبتنی بر درمان دارویی در مرکز مشاوره آموزش و پرورش خوزستان خالی بود. با توجه به اینکه از سال گذشته طرح نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) در خوزستان رشد داشته است و رشد ۳۰ درصدی در سال گذشته داشتیم، امسال انتظار رشد بیشتری داریم.

ایزدپناه بیان کرد: در این راستا ضرورت دارد در کنار خدمات مشاوره، به دانش‌آموزانی که در انتهای خط خطر در حوزه بهداشت روان هستند و افکار اقدام به خودکشی دارند، خدمات تخصصی روانپزشکی نیز برای درمان آن‌ها ارائه شود.

وی عنوان کرد: اگر محرز شود دانش‌آموز مشکل خانوادگی دارد، مرکز سراج توانایی ارائه خدمات مددکاری به خانواده‌ها را هم ارائه می‌دهد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: امیدواریم روز به روز سلامت روان در عرصه دانش‌آموزی و به ویژه کودکان و نوجوانان تقویت شود و این موضوع موجب شود سلامت روان تقویت شده‌ای در خانواده‌ها هم داشته باشیم که در نهایت به حفظ سرمایه اجتماعی کمک می‌کند.

https://hoorkhabar.ir/716762کپی شد!
208
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.